Banner

Ondernemer in beeld | De Voerboer

18 maart 2024 | Door:  Rick van der Pennen

Hoe belangrijk goede diervoeding is? Monique en Gerben Boesveld weten het uit eigen ervaring. Al na twee jaar moeten ze hun hondje Scotty laten inslapen. “Door verkeerde voeding waren de darmen van Scotty ernstig beschadigd.” Tegenwoordig is diervoeding hun dagelijkse werk, met hun eigen bedrijf De Voerboer. Voor de meest uiteenlopende dieren kun je in Aalten terecht voor goede dierenvoeding. En sinds kort zelfs voor een eigen merk gezonde hondenbrokken, Lime Tree Brox.

Oh, bekende merken genoeg in de supermarkten. Alleen zul je die bij De Voerboer aan de Broekstraat in Aalten nou nét niet tegenkomen. “Ja, er bestaan heel veel merken op de markt”, zegt Monique. “Maar grote merken zijn er vooral om geld te maken. Niet voor het welzijn van de dieren. Het is een hoop vulling, maar geen voeding.” Ze vertelt uit eigen ervaring, toen hun West Highland White terriër vaste klant bij de dierenarts was. Scotty werd niet ouder dan twee jaar. “Ik zal niet zeggen dat het bij alle honden zo desastreus afloopt. Maar ik durf wel te zeggen dat veel klachten gerelateerd zijn aan verkeerde voeding.

Goede, gezonde voeding

Het was reden voor Monique en Gerben om zich te specialiseren in een goed voedingsadvies voor de baasjes van dieren. Monique: “Want wat je erin stopt zie je aan de buitenkant terug. Een gezond dier heeft geen klachten. Ons advies bestaat uit een goede, gezonde voeding, eventueel aangevuld met homeopathische supplementen. Soms heeft het lichaam even wat extra ondersteuning nodig om weer in balans te komen. Weten waardoor de klachten ontstaan en de werking van de supplementen kennen is een must. Gelukkig hebben we hierin ruime ervaring en kennis opgedaan.”

Middenstandsdiploma en liefde voor dieren

Daarom staan er andere merken in de winkel en op de website van De Voerboer. “Klanten vragen weleens naar de bekende merken. Maar als wij dan uitleggen waarom we die niet hebben, snappen ze het wel.” Dat De Voerboer zo’n succes zou worden, hadden de twee niet verwacht. Al was er met haar middenstandsdiploma en vooral een grenzeloze liefde voor dieren wel een basis, zegt Monique. “Toen ik klein was vroeg ik altijd al een puppy voor m’n verjaardag.” Ook deden beiden ervaring op bij een bedrijf in dierenvoeding.

Spannende stap

Toch was de stap naar een eigen bedrijf in 2011 heel spannend. Monique: “We zijn begonnen in een klein magazijntje. Het was oud, koud en tochtig. Geen kachel, geen water, geen toilet. Daarvoor fietsten we even naar huis en hing er een briefje: ‘Ben zo terug.’ We hebben voor een paar duizend euro aan spulletjes ingekocht en hielden een opening. En de mensen kwamen. Het was boven verwachting. We hebben het echt vanaf nul opgebouwd. In het begin was het zwaar, want we moesten er wel van kunnen leven met ons gezin.”

Volwaardige speciaalzaak

Om die reden houdt zij nog haar parttime baan bij de opticien aan. Gerben gaat de voeding bezorgen. “Vanaf dag één heeft mijn vader meegeholpen. Hij hielp klanten als zij langskwamen. Maar het werd zó druk dat we ons afvroegen: moeten we onze visie niet aanpassen?” Eén verhuizing verder is De Voerboer een volwaardige speciaalzaak in dierenvoeding. Oók voor de meest uiteenlopende creaties van moeder natuur. “Een van onze klanten heeft een mini-zoo. Dan moet je meedenken over goede voeding voor aapjes en wasbeertjes en andere buitenlandse diertjes. Heel leuk.”

Honden- en kattenvoedingsdeskundige

De kennis om dieren verantwoord voer voor te schotelen heeft ze zich in die jaren wel eigen gemaakt. “Ik volg nu weer de opleiding voor honden- en kattenvoedingsdeskundige.” Het is kennis die universeel toepasbaar is, zegt ze zelf. “Goede voeding heeft een bewezen positief effect op de vitaliteit en algemene gezondheid van een hond. Om die reden hebben wij eigen brokken ontwikkeld, de Lime Tree Brox hondenbrokken, die een boost geven aan het welzijn van honden.”

Telefoontje van Alfa

En álle bestellingen gratis bezorgen in de regio is er ook niet meer bij. “We kregen een telefoontje van Rick van der Pennen en Marco Heusinkveld, onze contactpersonen bij Alfa. Of we een afspraak konden maken. O jee, als ze zelf bellen is er vast iets niet goed, dachten we. Maar Alfa had gezien dat gratis bezorgen in deze tijd niet meer lonend was. We doen het nu alleen nog voor de grotere bestellingen. Dat was even omschakelen, ook voor de vaste klanten, maar ze reageerden heel begripvol en komen nu gewoon in de winkel hun bestelling afhalen.”

De boekhouding was één grote chaos’

Het is nou net dat stukje proactiviteit dat ze waarderen in een accountantskantoor. “Toen we begonnen zeiden mijn ouders al: neem een goede boekhouder. Toch hebben we even een tijdje een uitstapje gemaakt. Marco zat in de ziektewet, en Alfa is voor ons best prijzig.” Het toeval wil dat paarden- en hondenliefhebber Rick ook vaste klant is in Aalten. “Waarom we weg waren gegaan, wilde hij weten. Nou, daar waren we snel achter. Onze boekhouding was toen één grote chaos. We wisten niet hoe snel we weer terug moesten naar Alfa. En nog altijd naar grote tevredenheid. Marco en Rick sturen ons beiden aan. We kunnen altijd bij hen terecht.”

Rick van der Pennen

Rick van der Pennen

Relatiemanager

088 2531298 | rvdpennen@alfa.nl


Meer over Rick