Ondernemer in beeld: “Wij proberen een steigerbouwer 2.0 te zijn”
23 oktober 2018
Als het moet, doen de medewerkers van Maré Steigerbouw tot op tachtig meter van de grond hun werk. “Dat was de Lebuïnuskerk in Deventer”, zegt Remco Hendriks met ingehouden trots. Samen met Martijn Brul kijkt hij niet op een meter meer of minder. Bij veel (ver)bouwprojecten in de regio zijn de steigers van het Meppeler bedrijf te vinden. Een verhaal over het succes van Maré Steigerbouw: “Gewoon je afspraken nakomen.”
Tot het jaar 2000 deden beide compagnons hun werk nog met twee benen stevig op de grond. “We waren beiden elektrotechnicus. Ooit had ik als vakantiewerk in de steigerbouw gezeten. Dat was altijd blijven hangen. Het vrije van het beroep trok me, je bent veel buiten. Ik wilde wel voor mezelf beginnen, maar dan wel met een betrouwbare partner. En Martijn had er ook wel oren naar om zelfstandig ondernemer te worden”, kijkt Remco op een zonnige herfstdag terug, als hij na de lunch kortstondig van het zonnetje geniet.
Want van de vrijheid in de buitenlucht merkt hij zelf niet veel meer. “Nee, op de steiger staan is er niet meer bij. We leiden het bedrijf samen. Martijn doet de backoffice, ik de frontoffice. Ik bezoek klanten, ben alleen nog maar buiten om ergens een werk op te nemen.” En dat gebeurt nogal eens. Voor de kleine twintig personeelsleden die Maré Steigerbouw telt, zijn het drukke tijden. “We hadden het altijd al druk, maar nu is het extreem druk. Het consumentenvertrouwen hè. Investeerders durven weer, woningstichtingen geven weer geld uit. Er komt vooral meer werk uit de bouw, maar eigenlijk uit alle economische sectoren.”
Groei in slechte tijd
Naar de reden van het succes hoeft Remco niet lang te zoeken. “Je afspraken nakomen. Als er iets is het meteen oplossen. Goed werk leveren”, klinkt het eenvoudig. Hij verklaart: “Dit is toch nog steeds een beetje een vak van cowboys. Wij proberen een steigerbouwer 2.0 te zijn, door altijd goed na te denken hoe iets slim kan. Dat wordt goed opgepikt in de markt. Ook in de slechte tijd in de bouw zijn we met het bedrijf gewoon gegroeid. Klanten verwijzen andere klanten door. We hebben nog nooit reclame gemaakt.” Op die ene keer in 2009 na dan, al was dat onbewust. In 2009 ging een filmpje internet rond van de hoogste vrijstaande steigertoren ooit in Europa, zeventig meter hoog. Een reclamestuntje voor Grolsch, gerealiseerd tijdens de Zwarte Cross. “Ja, dat was goede reclame voor ons. Het filmpje ging wereldwijd”, kijkt hij lachend terug.
Veilig werken
De steigers van Maré staan vooral bij nieuwbouw- en renovatieprojecten in de regio. Remco: “We gaan weleens mee de grens over met een klant. Maar meestal blijven we aan deze kant van de rivieren.” Vooral veel kerken staan er op de projectenlijst, zoals de Lebuïnuskerk in Deventer die met tachtig meter letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt was. Veilig werken staat daarom bij het bedrijf op nummer één. “Daar moet je in mee. Eén foutje kan bij ons fataal zijn. Wij zijn er enorm mee bezig, met die veiligheid. De jongens onderrichten wat de juiste wijze van aanlijnen is, hoe je veilig kunt werken.”
Creativiteit
De medewerkers dragen een harnas en hebben altijd een gordel om. Creativiteit is een van de belangrijkste eigenschappen van een steigerbouwer, weet hij. “Het lijkt rechttoe-rechtaan werk. Maar je komt altijd voor problemen te staan waar je op een veilige manier mee om moet gaan. Een rare plek in een gebouw, ondergrond waar je niet kunt stempelen. Dan moet er toch een oplossing komen.”
Soepel en geruisloos
De financiële oplossingen komen altijd van Alfa. “lk schat dat Alfa ongeveer zeventig procent van onze administratie doet. Ze hebben voor ons ook de omzetting van VOF naar BV begeleid. Dat kostte een heleboel energie, maar het is toch soepel en geruisloos verlopen. We hebben al heel lang een goede samenwerking, we kennen elkaar. De omgang is prettig, de lijnen zijn kort. Daar houden we hier wel van.”