Wat kan ik als ondernemer nog meer doen?
Een juiste omgang met de AVG begint in de eerste plaats met informatiebewustzijn, awareness. Informatiebewustzijn betekent bewustzijn van de waarde en kwetsbaarheid van informatie en het belang van een passende handelswijze in de dagelijkse praktijk. Dat is iets wat de privacywetgeving van alle organisaties verlangt. Daarnaast verwachten onze klanten dat we op een veilige manier met hun gegevens omgaan, dus het juiste beleid is ook dé business case voor de bewuste organisatie van nu.
Een tweede stap is een hele praktische: de administratie. Wie zich verdiept heeft in de AVG, weet dat ondernemingen die persoonsgegevens verwerken een documentatieplicht krijgen: je moet aan kunnen tonen dat er volgens de nieuwe regels gewerkt wordt. Dat wil zeggen dat er in kaart gebracht moet worden welke persoonsgegevens er verwerkt worden, met welk doel, waar ze vandaan komen en met wie ze worden gedeeld. Dat geldt ook voor andere bedrijven die jouw gegevens verwerken, zoals een salarisadministratiebedrijf of clouddienst. Maak daarom een register met persoonsgegevens die verwerkt worden en zorg dat alle verantwoordelijkheden in kaart gebracht wordt.
Wil je weten wat je als ondernemer nog meer kunt doen om aan de nieuwe privacyregels te voldoen? Een slim en overzichtelijk 10 stappen-plan vind je op de website van AP.