Bram Reijnders
Adviseur duurzaamheid
0882531888 | breijnders@alfa.nl
9 januari 2025 | Door: Bram Reijnders
Onder de naam Make It Your Goal lichtte Bram de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties toe en werden de medewerkers vervolgens uitgedaagd om de SDG’s uit te kiezen waar zij aan willen bijdragen. Ook eigen doelstellingen werden geformuleerd. Met een actieplan als eindresultaat helpt Bram Almacon mee haar doelen te bereiken en daarmee bij te dragen aan CO2-neutraliteit.
Almacon Storage Systems BV is dé specialist in het ontwerpen van dragende (staal)constructies voor magazijnen en industriële gebouwen. Waar Almacon vooral een internationaal klantenbestand heeft, richt MeerMagazijn zich vooral op de regionale markt. Beide bedrijven worden geleid door Niels van der Meer. “Almacon bestaat al dertig jaar”, vertelt Juliette Lammers, verantwoordelijk voor communicatie binnen Almacon. “In 2015 ging de oprichter met pensioen en namen de broers Berry en Niels het bedrijf over en bouwden het verder uit. Niels was toen al directeur van MeerMagazijn.” Almacon levert constructies zoals grote trappenhuizen en verdiepingsvloeren met meerdere etages voor grote magazijnen. “Wij zijn gespecialiseerd in het leveren van maatwerk zoals brandwerende constructies en vloeren voor aardbevingsgevoelige gebieden, waarvoor speciale berekeningen nodig zijn.”
Aanleiding om aan de slag te gaan met de Make It Your Goal sessie was dat Almacon steeds meer aanliep tegen duurzaamheidsvraagstukken, zowel als leverancier en tussenpersoon. “We moeten hierin onze verantwoordelijkheid pakken, erin meegaan, en relevant blijven voor onze leveranciers en klanten”, gaat Juliette verder. “Niels heeft hiertoe het initiatief genomen. Je wilt als bedrijf waardevol zijn. Duurzaamheid betekent ook duurzame inzetbaarheid van je personeel, kunnen innoveren, bijvoorbeeld dezelfde vloer met minder staal produceren, dat is beter voor het milieu, maar tegelijkertijd moet het wel veilig en stevig blijven.”
De sessie die Bram gaf, was in de vorm van een quiz via je telefoon. Er werden vragen gesteld aan het personeel wat zij belangrijk vinden aan de zeventien duurzaamheidsdoelstellingen. “Een paar weken later heeft Bram de statistieken met ons gedeeld en kozen we vier doelstellingen uit die men belangrijk vindt om er vervolgens ook subdoelstellingen aan te koppelen. Leuk om op deze manier mee te kunnen beslissen!”
Juliette is positief. “Het levert zeker wat op! Zo hebben we onze duurzaamheidsvisie op de website uitgedragen, zodat klanten het direct zien. Hierin delen we bijvoorbeeld onze CO2-footprint die jaarlijks wordt opgesteld. We kunnen daardoor concreet als leverancier aantonen dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is binnen Almacon. Ook werving van personeel wordt beter in kaart gebracht door te richten op kwaliteitsonderwijs en te bekijken hoe we nieuwe mensen werven. Door een idee van Bram hebben we bijvoorbeeld op een hogeschool bedrijvenmarkt gestaan. Mooi om ons bedrijf op deze wijze te promoten en naar aanleiding daarvan ook meer LinkedIn volgers te krijgen.”
Inzetten op duurzaamheid is een continu proces. Door doelstellingen zoals de CO2-footprint periodiek te monitoren, wordt bijvoorbeeld de voortgang van het reduceren van de uitstoot inzichtelijk. Dat ervaart Almacon nu ook! “Als bedrijf moet je jezelf blijven ontwikkelen. Bram heeft ons goed op weg geholpen. Via het kwartaaloverleg blijven we in gesprek met elkaar en gaan we de komende jaren verder uitbreiden!”, sluit Juliette tevreden af.
vlnr: Bram Reijnders, Juliette Lammers, Niels van der Meer