Banner

Podcast en praktische tips over duurzaamheid

29 april 2022 | Door:  Annemiek Pelle

MVO, duurzaamheid, circulair of nieuwe economie; menig ondernemer raakt verstrikt in dit doolhof. Alfa verbindt haar naam aan en ondersteunt de podcast van ‘Elise in MVO-land’. Elise Vonk onderzoekt in haar podcasts hoe je als ondernemer succesvol uit het doolhof komt en maakt podcast voor en  door ondernemers met duurzame ambities.

Elise Vonk werkt bijna 20 jaar in duurzaamheid en is naast ondernemer en technisch bedrijfskundige ook MVO-communicatie expert. In september 2021 kwam het boek 'Impactvol ondernemen in de praktijk' uit, waarvan ze co-auteur is. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de podcast 'Elise in MVO-land' voor & door ondernemers met duurzame ambities. In de podcast serie deelt ze verhalen van krachtige, maar minder bekende ondernemers, die bezig zijn met hun duurzame ontwikkeling en maatschappelijke waardecreatie. Deze ondernemers verdienen een podium. Tegelijkertijd zetten ze anderen met hun verhaal aan tot duurzaam denken en actie. De uitgangspunten voor de podcast zijn: informatief (probleem, oplossing, succes), persoonlijk en luchtig. Elise interviewt elke twee weken een ondernemer die in de schijnwerpers mag staan.

Podcast 5: Wij managen onze impact

In podcast nummer 5 gaat Elise in gesprek met Robin Foolen Impact Manager bij Secrid. De oprichters zijn designers met oog voor de balans tussen people, planet en profit. Naast de route die ze uitgestippeld hebben om in 2024 CO2-positief te zijn, zetten ze hun bedrijf in voor een mooiere wereld. Luister deze podcast.

Drie tips
Interessant bedrijf, Secrid! Ik hoor je denken ‘Jee, wat zijn zij al ver.’ Daar gaat het helemaal niet om, het is geen wedstrijd. Het idee is om je te inspireren en de kansen te laten zien voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Dus hierbij drie punten om ter harte te nemen:

  1. De grootste impact zit over het algemeen in de kernactiviteiten van je bedrijf. Draai er niet om heen, maar pak die impactgebieden aan. Zoals Secrid dat doet met leer en aluminium. Voordat je je koers bepaalt, zorg je voor inzicht en data van je eigen productieproces en van je keten.
  2. Een succesvol product dat voor een negatieve impact zorgt; wil je dat eigenlijk wel als ondernemer? Ja, een impactstrategie vraagt om investeringen. Natuurlijk heb je hier onderbouwing voor nodig (zie punt 1), structuur en een gedegen aanpak. Het verhaal van Secrid laat zien dat ernaar handelen uiteindelijk economische, ecologische en sociale winst oplevert.
  3. Vul niet in voor klanten of leveranciers dat ze iets niet kunnen of willen. Ga in gesprek. Leg het probleem en je denkrichting of oplossing op tafel. Wees daarin ambitieus, doe het samen, geef rugdekking. Dan kan het schijnbaar onmogelijke mogelijk worden.

Meer informatie

Podcast 6: Wij doen ontwikkelingswerk voor vrouwen in de (auto)techniek

In podcast nummer 6 gaat Elise in gesprek met Mariëlle Hurkmans van De Dames van Hurkmans (DDHV), een autoboetiek voor en door vrouwen in Den Bosch. Een interessante podcast aflevering van ‘Elise in MVO-land’ voor ondernemers die meer diversiteit en inclusiviteit wensen in hun (technische) bedrijf. Luister deze podcast.

Drie tips
Mooi om te horen wat er gebeurt als je vrouwen en meiden in hun kracht zet. Maar ook hoe een gemengd team kan bijdragen aan positieve, sociale impact. Drie punten die jij kunt gebruiken voor jouw bedrijfsvoering:

  1. Neem je medewerkers mee in je plannen rondom diversiteit en inclusiviteit. Ga voor een gezonde mix van mensen; verschillende achtergronden, geloven, geaardheid etc. Het zorgt voor onderlinge verbinding, meer begrip, het neutraliseren van vooroordelen en nieuwe inzichten. Zo maak je je team en de wereld een beetje mooier.
  2. Creëer ruimte, flexibiliteit en vertrouwen voor vrouwen en/of kwetsbare groepen. Pas er je sollicitatieprocedures en -vacatures op aan. Het kost je meer kruim om het te regelen, maar het levert veel voordelen op: zoals loyale en gedreven medewerkers. Maar ook goede gesprekken met klanten.
  3. Maak je bedrijf bekend op opendagen van technische scholen. Laat daar de vrouwen of andere diversiteitsgroepen hun verhaal vertellen. Kom met voorbeelden waarin de vrouwelijke studenten zich in kunnen herkennen. Dan weten zij jou later weer te vinden.

Meer informatie

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie

088 2531035 | apelle@alfa.nl


Meer over Annemiek