Huib van Leeuwen
Strategisch adviseur | Relatiemanager
088 2532096 | hvanleeuwen@alfa.nl
22 februari 2024 | Door: Huib van Leeuwen
Het logo hangt hier al zó lang aan de gevel dat het me niet eens meer opvalt: het logo van Alfa Accountants en Adviseurs. Totdat ik pas dacht: zou dat niet ‘Alfa Adviseurs en Accountants’ moeten zijn? Want in de loop van de jaren is onze rol flink opgeschoven. We adviseren wat af tegenwoordig bij Alfa. En dat advieswerk wordt alleen maar belangrijker. Terecht natuurlijk. Welke ondernemer zit nog te wachten op een accountant die vertelt hoe het vorig jaar is gegaan? Toch moeten mkb-ondernemers er nog aan wennen merk ik, aan onze rol als adviseurs. Of, in mijn geval: strategisch-bedrijfskundige adviseurs.
Is het logisch, dat de organisatie die zich gevraagd en ongevraagd bemoeit met jouw cijfers ook strategisch meedenkt? Ja, zeg ik in alle bescheidenheid. Een accountant komt nogal eens in de situatie terecht dat er meer expertise van hem of haar wordt gevraagd. Een voorbeeld? Tijdens het doorspreken van de jaarrekening gaat het over de omzet die dit jaar is gestagneerd. En als mkb-ondernemer heb je de verklaring klaar: je hád wel willen groeien, maar personeelstekort noodzaakte je een tandje terug te schakelen. En aantrekken van personeel, laat staan het binden en boeien van medewerkers, hoort nou eenmaal niet tot het standaardrepertoire van accountants.
Ander voorbeeld: je groeit als ondernemer juist wél flink, vooral in een marktsegment waar je nog veel meer uit had kunnen halen. Als je maar een goeie marketingstrategie had gehad. Ook niet direct het terrein waarop de gemiddelde accountant even een paar adviezen uit de mouw schudt. Zo komt het gesprek tussen accountant en ondernemer veel vaker op onderwerpen die niks te maken hebben met de winst-en-verlies-rekening, de EBITDA-ratio of de MIA/Vamil-regeling. Of het nou een slecht functionerende ondernemingsraad is of de stip aan de horizon voor je bedrijf. En of het nu gaat over professionalisering van je onderneming of het juiste moment om de zaak te verkopen. En dan is het lijntje naar ons als adviseurs gauw genoeg gelegd.
Maar Huib, er zijn toch genoeg andere bureaus die je van strategisch-bedrijfskundig advies kunnen voorzien? Ja zeker. Maar ik mag dan voor eigen parochie preken, ik durf zeker te zeggen dat we juist als accountantskantoor voor die rol geschikt zijn. We kennen jou als ondernemer immers al langer dan vandaag. We kennen je onderneming, je product of dienst, je strategie - of je gebrek eraan natuurlijk. Die relatie maakt dat er al heel veel bruikbare voorkennis is om ons advies op te baseren.
Nog een pluspunt: in onze aanpak gebruiken we een helder stappenplan, gebaseerd op bedrijfskundige modellen. Nee, niets om van te schrikken, we gaan je niet vermoeien met ingewikkelde theorie. We houden het graag praktisch, zoals je Alfa kent. Ook voor wollige adviesrapporten verwijzen we je graag door naar elders. Wel mag je van ons een plan met concrete, haalbare doelstellingen verwachten. Daar koppelen we weer concrete acties aan vast, zodat je weet waar je aan toe bent, en vervolgens begeleiden we je in de uitvoering. Zodat je alle tools tot je beschikking hebt om je doelen te bereiken.
Hebben we dan overal verstand van? Eerlijk antwoord: nee. Waar we je van kennis kunnen voorzien - en dat is op veel terreinen - doen we dat natuurlijk zelf. Komt het aan op heel specifieke terreinen, dan vallen we terug op het brede netwerk dat we hebben. Met adviseurs die misschien geen logo van 'Alfa' op de gevel hebben staan, maar net zo denken en doen als wij.
Zo kunnen we je helpen bij alle vragen waar je ‘s nachts van wakker ligt. Dat is misschien niet wat je van een kantoor als Alfa had verwacht. Maar we maken nou eenmaal graag het verschil. Met accountants én steeds vaker met adviseurs!
Huib van Leeuwen
Strategisch Bedrijfskundig adviseur