Banner

10 vragen en antwoorden over Mijn Alfa

5 december 2023 | Door:  Sascha van der Meer

Ongeveer 2000 klanten maken inmiddels gebruik van Mijn Alfa, het online platform voor digitale factuurverwerking. Lever jij je papieren nog aan op een van onze kantoren en verwerken wij deze facturen in jouw administratie in AccountView?  Ontdek dan via de 10 belangrijkste vragen en antwoorden meer over Mijn Alfa.

1. Wat is Mijn Alfa?

Mijn Alfa is een Online platform voor digitale factuurverwerking. Als ondernemer kun je de bonnen en facturen die je digitaal of per post ontvangt direct insturen zodat ze snel verwerkt worden in je administratie. Zo hoef je facturen niet meer op te sparen en naar een van onze kantoren te brengen. Mijn Alfa biedt ook de mogelijkheid om SEPA-betaalbestanden aan te maken. Zo kan je eenvoudig en efficiënt meerdere facturen tegelijk betalen via internetbankieren. Mijn Alfa is als het ware je digitale factuurarchief met een handige betaalfunctie.

2. Waarom Mijn Alfa?

De wereld om ons heen verandert en wordt steeds digitaler. Als ondernemer is het goed om actuele cijfers te hebben zodat je snel kunt anticiperen op veranderende omstandigheden. Om waarde te kunnen blijven creëren voor klanten zijn we onze administratieve processen verder aan het digitaliseren en automatiseren. Dus geen papieren rompslomp meer en de mogelijkheid om te kunnen sturen op actuele cijfers. Belangrijk in een tijd als deze! 

3. Wie kan gebruik maken van Mijn Alfa?

Je kunt met Mijn Alfa aan de slag wanneer je momenteel je facturen nog op papier aanlevert bij een van onze vestigingen en wij deze facturen in jouw administratie in AccountView verwerken. Maak je nu gebruik van AgriNota of eVerbinding, dan vragen we je over te stappen op Mijn Alfa. Uiteindelijk willen we dat zoveel mogelijk klanten via Mijn Alfa hun factuurverwerking gaan verzorgen. We streven daarbij naar een win-win situatie waarbij jij én Alfa efficiënter gaan werken.

4. Hoe gaat de factuurverwerking in zijn werk?

Digitale inkoop- en verkoopfacturen kan je heel eenvoudig uploaden of mailen naar Mijn Alfa. Na ongeveer 24 uur, waarin de facturen zijn herkend en gecodeerd en klaar staan voor verwerking in jouw administratie, zijn de facturen zichtbaar in Mijn Alfa zodat je ze daar kan afhandelen. Je kan in Mijn Alfa ook meerdere facturen tegelijk betalen door het aanmaken van SEPA betaalbestanden. Deze betaalbestanden kun je vervolgens betalen via internetbankieren.

5. Hoe vaak moet ik mijn facturen aanleveren?

Probeer zo snel mogelijk nadat je een factuur hebt ontvangen, deze in te sturen naar Mijn Alfa. Doe dit minimaal wekelijks zodat wij je facturen direct kunnen verwerken in je administratie in AccountView. Op die manier krijg je sneller inzicht in actuele cijfers via het Alfa Management Paneel.

6. Waarom zou ik gebruik maken van SEPA betaalbestanden?

Door het aanmaken van SEPA betaalbestanden kun je heel gemakkelijk meerdere facturen tegelijk betalen. Je spaart zo namelijk veel tijd uit die je anders kwijt zou zijn aan het overtypen van alle afzonderlijke factuurgegevens in internetbankieren.

7. Wordt de administratieve dienstverlening voor mij goedkoper wanneer ik mijn facturen digitaal aanlever?

De kosten voor de administratieve dienstverlening blijven gelijk aan de huidige kosten. In plaats van kosten voor handmatig inscannen betaal je nu de kosten voor de software die nodig is om je digitale facturen snel en accuraat te herkennen en in je administratie te verwerken, zodat jij met behulp van actuele cijfers kunt blijven focussen op je kernactiviteiten.

8. Wat levert Mijn Alfa op?

Door over te stappen op Mijn Alfa en het digitaal frequent aanleveren van facturen, zul je merken dat je administratieve lasten verminderen. Je hoeft de papieren facturen niet meer op het Alfa kantoor af te geven. Waar en wanneer je maar wilt heb je online toegang tot je facturen in Mijn Alfa. Bovendien leidt de digitale en frequente factuuraanlevering tot sneller bijgewerkte administraties en actuele cijfers. En wil je tussentijds zien hoe je ervoor staat? De toegang tot je cijfers via het Alfa Management Paneel stelt je in staat sneller en weloverwogen beslissingen te nemen.

9. Wat zijn de belangrijkste voordelen van Mijn Alfa?

Facturen hoeven niet meer opgespaard te worden maar kunnen direct na ontvangst digitaal aangeleverd worden. 

10. Hoe kan ik overstappen naar Mijn Alfa?

Wil jij overstappen naar digitale factuurverwerking via Mijn Alfa?  Neem dan contact op met je vertrouwde contactpersoon. We helpen je graag!

Sascha  van der Meer

Sascha van der Meer

Implementatie regisseur

088 2531128 | saschavdmeer@alfa.nl


Meer over Sascha