Hugo Angenent, van verzekeringsagent tot ondernemer in de recreatie
4 oktober 2021
Het is min of meer toeval dat Hugo Angenent vers van de meao in het verzekeringswereldje terechtkomt. Maar dat hij ook ‘toevallig’ eigenaar wordt van een park met chalets in Giethoorn ligt minder voor de hand. Na het jaar 2020 waarin corona hard toeslaat ziet Hugo de zon weer schijnen op Kroondomein Giethoorn. “Het belooft een goed jaar te worden”, zegt de man die veertien jaar terug ‘voor de lol’ besloot om te participeren in het recreatiepark.
Kroondomein Giethoorn: het klinkt niet alleen idyllisch, het is het ook. Het park ligt aan de Bovenwijde, in een autovrij deel van Giethoorn. Om de hoek: de rust en de ruimte van het Nationaal Park Weerribben-Wieden. Het is opvallend genoeg een trekpleister voor Chinezen en Arabieren, die op trektocht door Europa niet alleen Amsterdam maar ook Giethoorn aandoen. “Giethoorn is ooit gepromoot op een beurs in China. Sindsdien kregen we vooral veel bezoekers uit China, maar ook uit de Arabische landen”, weet Hugo.
Kregen, want door corona ging de wereld op slot. “Ineens kwamen de buitenlandse gasten niet meer. April en mei, de eerste twee maanden van 2020, waren een drama. In juni begon het te lopen, met Nederlandse gasten die het eigen land gingen ontdekken. Met die Nederlandse gasten kreeg je automatisch meer interactie op het park. Gasten uit Azië en het Midden Oosten zijn veel meer op zichzelf, door de onderlinge interactie met de Nederlandse gasten is het park eigenlijk veel gezelliger geworden.”
Opvallende carrièreswitch
Een leuke uitdaging was het toch wel op Kroondomein Giethoorn, het park dat hij in 2007 met een compagnon overneemt. Het lijkt een nogal opvallende carrièreswitch voor iemand die ‘helemaal niks met de recreatiebranche had’, zegt Hugo zelf. “Ik had op de meao mijn typediploma gehaald, dat had je in die tijd nog. En ik kwam een vacature tegen van een verzekeringskantoor dat iemand met een typediploma zocht. Zo ben ik erin gerold. Ik vond het meteen leuk, heb al m’n diploma’s gehaald en uiteindelijk ben ik eigenaar geworden. In 2007 had ik een volmachtbedrijf met twintig man in dienst.” Een klant van zijn kantoor tipt Hugo: er staat een recreatieterrein in Giethoorn te koop. Of het niet iets is om samen in te investeren?
Kredietcrisis
Hugo: “Ik wilde niet mijn hele leven in de verzekeringen blijven. Ik kwam al heel vaak in het mooie Giethoorn, want ik had hier ook klanten zitten. We besloten om het park te moderniseren door nieuwe chalets te bouwen met het idee deze snel te verkopen.” Maar dan breekt de kredietcrisis uit. De verkoop van de vijftig nieuwe huisjes stagneert. Omdat deze aanpak hem meer tijd kost dan hij verwacht gaat het verzekeringsbedrijf in de verkoop. “Giethoorn heeft weinig hotels. Ik ben daarom de huisjes gaan verhuren voor één nacht (inmiddels is het minimum twee nachten – red). Dat begon te lopen, als een tierelier. De opzet was dat ik niets met verhuur zou doen, maar inmiddels komt tweederde van mijn inkomsten uit verhuur”, lacht de man die inmiddels alleen-eigenaar is. Rechterhand Michiel Vermeulen regelt alle dagelijkse zaken op het park.
Een fantastisch plekje is het, om de hoek van het dorp. Wie wil, kan er met een (huur)bootje op uit. En van ‘horeca-analfabeet’ is Hugo helemaal om. “In mijn verzekeringstijd deed ik vooral veel schadeverzekeringen. Maar hoe goed je iemand ook verzekert: een verzekering verkopen vinden mensen nooit leuk en als er schade is, dan heeft dat vaak een negatieve lading (zeker wanneer de uitbetaling niet de gehele schade dekt). Hier gaan mensen op vakantie, ze zijn blij. (Enthousiast) Dit is véél leuker! Dit geeft juist positieve energie”
Make-over voor het park
1 november sluit het park. Drie maanden in de winter verhuurt Hugo de chalets aan Poolse gasten, in dienst van een aardbeienkweker uit deze regio. Toen zij in februari 2021 vertrokken hebben wij tijdens de lockdown het park een gehele ‘make -over’ gegeven. Dat was nodig omdat de Nederlandse gasten toch wel wat kritischer zijn als het gaat om inrichting en schoonmaak, dan de buitenlandse gasten.
Omdat de gehele evenementen branche geen werk had heb ik gekozen om deze mensen in te zetten voor het opknappen en schilderen van de chalets. Alle meubels zijn vernieuwd en het ziet er weer up-to-date uit. Deze feedback krijgen we ook van de gasten. Het gaat nu weer goed met de boekingen, 2021 belooft een goed jaar te worden.”
‘Ik ben niet zo’n boekhouder’
Om financieel up-to-date te blijven is Hugo klant bij Alfa. “Door de Recron, Alfa is preferred supplier. En ik ben er heel tevreden over. Ja, ik heb de meao gedaan, maar ik ben niet zo’n boekhouder. Vroeger vond ik het leuk, maar tegenwoordig zie je niet meer wat je doet met die automatisering. Als je dan een foutje maakt is het heel veel werk om alles terug te halen. Alfa doet voor mij de btw-aangifte en verzorgt het jaarwerk. En af en toe zit ik met klantbeheerder Jan Kuit om de tafel voor een adviesgesprek. In 2019 had ik het park bijna verkocht, daar heeft Alfa mij ook bijgestaan. Het plezierige van Jan is dat hij altijd bereikbaar is. Een verademing in vergelijking met mijn vorige boekhouder, dan kon je mailen, bellen en sms’en wat je wilde maar kreeg je soms pas eind van de week antwoord. Ik hoef maar te bellen en Jan neemt op. Dat is belangrijk want je hebt een probleem dat om een oplossing vraagt. Soms mag er wat tijd overheen gaan, soms is hij heel snel met een antwoord.”