Banner

'Installatiewerk aan boord verlangt vakmanschap en creativiteit'

30 november 2023 | Door:  Christel Claassen

Het Overijsselse Genemuiden is de standplaats van Breman Shipping, een familiebedrijf waar Harold Breman als tweede generatie de koers uitzet en stuurt. Het bedrijf verzorgt installatiewerk voor (onder andere) vracht- en passagiersschepen, zoals grote cruiseschepen. Voorbeeld van dat laatste is de recente oplevering van het CO2-neutrale cruiseschip ‘Oceandiva’, aangemeerd nabij de brug (Tower Bridge) over de Thames. De kwaliteit van het installatiewerk aan boord komt voort uit een winstgevende cocktail van vakmanschap en creativiteit. 

Dit artikel is verschenen in Mens in Bedrijf, het relatiemagazine van Alfa.

Genemuiden; het is niet de eerste plaats waar je aan denkt als het gaat over installatiewerk aan grote schepen. Juist plaatsen als Rotterdam, Hardinxveld, Werkendam, Harlingen of Hoogezand zijn gewilde locaties als het scheepsbouw betreft en alles wat daarmee samenhangt. Toch is dat voor Breman Shipping geen groot probleem. Harold Breman: “Onze branche is een klein wereldje, de concurrentie is niet enorm groot. Wanneer je goed werk aflevert, gaat dat verhaal makkelijk van mond tot mond. Dat werkt in de scheepvaart heel sterk.” Voor de projecten die Breman gegund zijn, beschikt hij over circa acht kantoormedewerkers en 22 installatiemonteurs. “Onze monteurs zijn allemaal in vaste dienst, daarnaast lopen er op dit moment zeven BBL-leerlingen mee. Dat zijn jongens in de leeftijdscategorie van zeventien tot negentien jaar, die dit werk machtig interessant vinden. Heel mooi om te zien.”

Oprecht betrokken

Harold begon zelf als monteur en nam Breman Shipping over van zijn vader. Inmiddels is hij alweer twintig jaar directeur. Mist hij het zelf sleutelen niet? “Ja, dat mis ik wel. Ik voel me op de werkvloer nog steeds als een vis in het water. Daarom weet ik ook precies wat er speelt, of dingen onbedoeld stagneren of niet.” Harold is betrokken bij zijn personeel, in woorden én daden. “Dat is het praatje bij het koffieapparaat, maar als de jongens hier ’s ochtends om half zes vertrekken naar de scheepswerf, dan sta ik er meestal ook. Ik bezoek ze vaak op de bouw; even horen hoe het gaat, even kritisch meedenken als een probleem de kop opsteekt. Die belangstelling waarderen ze. We organiseren ook met enige regelmaat een uitje, er staan een flipperkast en een biljarttafel in de kantine en op vrijdagmiddag drinken we nog even wat met elkaar. Sommigen lopen hier ook al 25 jaar. Verder betaal ik mijn mensen een fatsoenlijk loon en stimuleer ik hen om extra opleidingen te volgen.” Op die manier houdt Harold ‘de club’ bij elkaar.

Opdracht afmaken

Breman Shipping is gemiddeld circa acht maanden bezig om een installatieproject af te ronden. “Op de werf wordt eerst het casco opgebouwd. Als de bouw daarvan halverwege is, stappen wij in. We hebben dan een tekening met technische specificaties in handen van de opdrachtgever, ten aanzien van wat zij willen. Meer dan de helft dropt die tekening en laat het ontwerp en de installatie vervolgens aan ons over. Veel partijen die voor ons kiezen, doen dat omdat ze weten dat we hierin graag meedenken en met veel ideeën komen.” De opdrachtgevers van Breman Shipping variëren van scheepsjachtwerven tot rederijen. Recent voorbeeld van een opdracht is het installatiewerk aan boord van de Oceandiva. “Een eventschip waar gemakkelijk 2.000 mensen op kunnen. Zo’n schip wordt meestal afgehuurd door grote multinationals die er een bedrijfsfeest op organiseren, of het wordt bijvoorbeeld ingezet voor de introductie van een nieuw model auto of parfum. We hebben koelmachines aan boord geïnstalleerd waarmee we zowel kunnen verwarmen als koelen en het gehele schip is voorzien van vloerverwarming. De restwarmte van de motoren in de machinekamer gebruiken we voor de verwarming van het schip. Ook hebben we net een passagiersschip opgeleverd waarbij we warmte terugwinnen via de hoofdmotoren en generatoren. Dat doen we om de cv-ketel die daar nog wel aan boord is, zo min mogelijk te belasten. Op die manier worden olie en brandstof bespaard.”

Bouwen bij ‘slecht weer’

We blikken ook even terug; hoe is Breman Shipping door de coronatijd heen gekomen? “Door corona kwam de hele passagiersscheepvaart ineens op zijn gat te liggen. Er werd niet meer gereisd; de Amerikanen, Australiërs, Japanners en Chinezen kwamen niet meer. Sommige schepen hebben twee jaar stilgelegen. Wij hadden het geluk dat wij net begonnen waren met drie opdrachten. Omdat we met elk schip ongeveer acht maanden bezig zijn, kwamen we die periode goed door. Dat had ook anders kunnen zijn. Als bedrijf moet je jezelf zo min mogelijk kwetsbaar maken. Toen het bedrijf nog in handen van mijn vader was, had hij drie scheepswerven als klant en twaalf man personeel. Inmiddels hebben we dit uitgebouwd naar zeven scheepswerven die zaken met ons doen en hebben we meer personeel in dienst. En we doen niet alleen nieuw installatiewerk, maar we verzorgen ook onderhoud. Zo kun je klappen beter opvangen.”


Alfa aan boord

Breman Shipping investeert in het stimuleren en opleiden van jonge vakmensen en biedt ook stageplaatsen aan. Zo mocht Albert Bouwman (Alfa Accountants) een afstudeeropdracht bij het bedrijf doen. “Albert heeft voor ons een nieuwe kostprijsberekening gemaakt, waarmee we alle directe en indirecte kosten nu scherper in beeld hebben. Daarbij heeft hij ook calculaties gemaakt voor het te hanteren gemiddelde uurloon. Het model dat hij hiervoor ontwikkelde is ook gemakkelijk aanpasbaar, dus wij zijn er blij mee.” Alfa is ook voor het jaarwerk en de belastingaangiftes ‘aan boord’. “Christel Claassen, klantbeheerder bij Alfa Zwolle, kijkt mee over de schouder van onze administrateur en geeft waar nodig bedrijfsadvies. We hebben een heel prettig contact. Voor ons is het belangrijk dat zij ons vaste aanspreekpunt is. Daar houden wij van.” 

Bezoek de website van Breman Shipping.

Christel Claassen

Christel Claassen

Klantbeheerder

088 2533085 | cclaassen@alfa.nl


Meer over Christel