Lieke Eerbeek
Strategisch adviseur
Succes als ondernemer heeft niet alléén te maken met zakelijk inzicht. Ook je persoonlijkheid (gedrag en communicatie) speelt een – heel belangrijke – rol. Dat menselijke gedrag lijkt weleens onvoorspelbaar, en is het vaak ook. Met het juiste instrumentarium is dat gedrag van mensen goed in kaart te brengen. Inzicht in jezelf én in de ander leidt tot open communicatie, betere samenwerkingsverbanden zowel binnen als buiten de organisatie en vergroot de effectiviteit. Combineer gedegen zakelijke expertise met inzichten in gedrag en communicatie en je zult zien dat je meer uit jezelf en/of je team kunt halen en gestelde (financiële) doelen makkelijker en sneller kunt realiseren.
We gaan er altijd maar vanuit dat iedereen snapt wat we bedoelen. Of waar we heen willen. Of dat we iemand - een klant, een medewerker, een MT-lid - kunnen overtuigen. Dat lukt niet altijd. En dat ligt meestal niet aan de boodschap, maar aan de boodschapper. Als je weet hoe je zelf overkomt op anderen, hoe je je gedraagt en communiceert, dan heb je goud in handen.
‘Maar dat weet ik toch van mezelf na zoveel jaren?’ Was dat maar waar. We roesten vast in gedrag en communicatie. We zijn ons niet eens meer bewust van onze eigen persoonlijkheid. Totdat je het resultaat onder ogen krijgt van de DISC- persoonlijkheidsanalyse, een van de tools die Alfa inzet om van een goede ondernemer een betere ondernemer te maken.
“Je leert elkaar op een heel andere manier kennen”
Gert Timmer, eigenaar Timmer Grond-, Weg- en Waterbouw In Nijkerk
De DISC-persoonlijkheidsanalyse is van grote waarde voor je persoonlijke ontwikkeling. Maar ook voor de teamontwikkeling in bedrijven en organisaties. De samenwerking tussen verschillende persoonlijkheden bepaalt de output van een team. Juist op een plek waar mensen veel met elkaar moeten samenwerken is inzicht in persoonlijkheidsstijlen essentieel. Wat zijn voorkeuren van teamleden? Zijn kwaliteiten en eigenschappen evenredig vertegenwoordigd? Hoe reageert het team op verschillende situaties? Pas de analyse toe en je kunt een team optimaal laten samenwerken en effectiever coachen.
Kennis van je persoonlijkheid is altijd van meerwaarde. Daarnaast zijn er situaties waarin die kennis nóg meer telt. Bij een bedrijfsoverdracht bijvoorbeeld, waarin naast zakelijke overwegingen het emotionele aspect en (vaak) familiebanden een grote rol spelen. Strategievorming krijgt meer structuur als je weet wie je ‘aan boord’ hebt - en wie of wat je eventueel nog mist. De toetreding van nieuwe partners of MT-leden is een ander voorbeeld. Bij werving en selectie kan DISC het verschil maken. In adviesgesprekken en acquisitietrajecten ben je meer gericht op het eindresultaat.
Kortom, overal waar gedrag en communicatie aan te pas komt, haal je rendement uit de persoonlijkheidsanalyse. Ook jezelf en je team op een hoger niveau brengen? Vraag er eens naar bij je DISC-adviseur bij een Alfa vestiging bij jou in de buurt.
“Je weet waar je staat en waar je aan moet werken”
Piers de Jong, directeur-eigenaar ‘t Eekhoornnest in Soest