Carol de Wit
Sectormanager Transport en Logistiek
088 2531885 | caroldewit@alfa.nl
5 januari 2024 | Door: Carol de Wit
Al een halve eeuw zit het bedrijf in het containertransport. Dus ach, dat er al een tijdlang minder containers uit China deze kant op komen, baart Piet Koolwijk geen zorgen. “Uiteindelijk loopt dat gewoon wel door”, zegt de derde generatie van het familiebedrijf in Bergambacht. Generatie vier in het honderd jaar oude bedrijf loopt trouwens al warm langs de zijlijn: zoon Dave maakt sinds de zomer van dit jaar deel uit van de directie. “Ik heb geen zin om op mijn 75ste nog in mijn eentje de dagelijkse leiding te hebben.”
In de havens van Rotterdam en Antwerpen is het een vertrouwd gezicht, het geel-groen van Koolwijk Logistics. Zo’n tachtig wagens sterk is de vloot, die z’n thuisbasis heeft in Bergambacht. In 98 procent van de gevallen gaat het om containervervoer, schat Piet. “Meestal komen die containers binnen in Rotterdam en Antwerpen, maar tegenwoordig ook wel op andere plaatsen in Europa. Wij rijden er vooral mee naar bestemmingen binnen de Benelux, een deel van Duitsland tot aan Bazel en naar Noord-Frankrijk. We gaan weleens naar Italië, we gaan weleens naar Spanje, maar dat is echt heel weinig.”
Door de intrede van het Rijtijdenbesluit is nachtwerk er amper nog maar bij. “Maar als we een keer zes uur ‘s morgens bij een klant moeten zijn, dan moet dat ook. Dat is voor mij zeer belangrijk, dat onze mensen op de afgesproken tijd op de afgesproken plaats zijn. Die klant kan wel mensen hebben besteld om op die tijd de container te lossen.” Die stiptheid is ook de reden dat Koolwijk een betrouwbare naam is in de markt. Piet: “Je wordt in deze sector heel veel op prijs afgerekend. Maar bij ons gaat het ook om de kwaliteit: op tijd bij onze klant zijn. Ik denk dat wij het daarom goed doen ten opzichte van onze collega’s.”
Bovendien kan Koolwijk Logistics klanten meer uit handen nemen dan het vervoer van A naar B. In Bergambacht staat een warehouse met een oppervlakte van 25 duizend vierkante meter, bedoeld voor de tijdelijke opslag van goederen. Voor met name Duitse klanten kan het bedrijf de douaneafhandeling verzorgen. En een automatisch losrobot maakt het mogelijk van losse dozen in een container keurige pallets te maken, met wikkelfolie en al.
Maakt de focus op transport het bedrijf ook niet kwetsbaar? Piet haalt de schouders op. “Misschien. Maar tot op het heden gaat het gewoon. Op het moment is het wel iets minder druk, er komt minder lading uit China in Rotterdam binnen. Je weet wat er aan de hand is in de wereld. In de haven merken wij dat. Maar wij kunnen er nog altijd een aardige snee brood mee verdienen. En we zitten ook al veertig, vijftig jaar in die containerwereld. Het is niet zo dat het helemaal stil komt te liggen.”
Niet alle transporten gaan met de eigen vrachtwagen. “Veel transporten naar Duitsland doen we al met de binnenvaart of de spoorwegen. Aan het eind van de spoorlijn pakt een eigen auto het transport weer op om de container bij de klant af te leveren. Je kunt dan meer doen met een auto. En het is nu een mooie bijkomstigheid dat je daardoor ook iets voor het milieu kunt doen. Maar eigenlijk waren we er vóór die tijd al veel mee bezig.”
Ook de ontwikkelingen in elektrisch vervoer volgt het bedrijf op de voet. “We proberen mee te gaan met die ontwikkelingen. Eén of twee auto’s aanschaffen, en dan vooral om te kijken tegen welke problemen we aanlopen. Maar ik weet nog niet of het voor ons zin heeft. Het gaat nog wel wat worden als we hier in Bergambacht heel ons wagenpark van stroom moeten voorzien.”
Inmiddels telt Koolwijk Logistics 120 medewerkers - de loonadministratie is werk voor Alfa Salaris en Personeel. Voor zijn zestigste moet er duidelijkheid komen over de toekomst van het bedrijf, heeft Piet altijd gezegd. Die duidelijkheid is er nu: van de zomer trad zoon Dave toe tot de directie. “Je ziet weleens bedrijven waar de eigenaar tot zijn 70ste de kar moet trekken. Het is niet zo dat ik dat niet wil of niet kan. Maar ik heb er geen zin in om op mijn 75ste nog in mijn eentje de dagelijkse leiding te hebben. Je moet ergens een streep trekken. Dave wil graag verder, dus dan gaan we die kant op. De overdracht van aandelen is al in gang gezet.”