Youri van der Meer
Assistent accountant
25 maart 2022 | Door: Marina de Wit
Ruitschade of een sterretje in je voorruit? Autoruiten laten tinten of blinderen? Glaslook panelen nodig voor op jouw bestelauto? Of wil jij graag ruiten of dakluiken laten inbouwen in je camper? Autoglaz Haarlemmermeer levert ‘originele kwaliteit en goed werk voor een nette prijs’. Dit schrijft eigenaar en ondernemer Bob Warmerdam op zijn website en dat is zo, want anders bestaat je bedrijf niet al bijna 30 jaar en bezit je geen royaal pand aan de Graftermeerstraat 61 in Hoofddorp.
“Dat wij als Autoglaz een ruit of sterretje repareren is niet zo bijzonder. Wij doen veel meer dan dat. Je kunt bijvoorbeeld je bedrijfsauto een sportievere uitstraling geven met glaslook panelen of je auto een eigen uitstraling geven door ruiten te tinten. Dit zorgt ervoor dat je de zon uit de auto houdt of geen zicht hebt op waardevolle spullen. Ook blinderen wij ruiten in verschillende gradaties voor bijvoorbeeld huisdieren of kinderen”, vertelt Bob. Voor ruitschade aan vrachtauto’s wordt de mobiele service ingezet en voor campers beschikt Autoglaz over veel speciale ruiten. Dit laatste maakt zijn bedrijf ook gelijk uniek. “Nadat Engeland uit de EU is gestapt, zijn wij een tussenstation geworden voor camperglas in Europa, met name voor Nederland, België, Frankrijk en Spanje.”
De inmiddels 52-jarige ondernemer startte met zijn bedrijf midden jaren negentig. “Samen met mijn compagnon begon ik vanaf huis in Vogelenzang een handeltje in mobiele autoruiten. In die tijd kwam er een nieuwe techniek: autoruiten werden namelijk eerst in rubber gemonteerd en nu verlijmd, dat vereiste meer kennis en specialisme.” Bob kwam al uit de autoschadewereld en samen startten ze vervolgens een glasservice bedrijf in Haarlem. “De kern van onze service was business to business, voornamelijk aan schade- en autobedrijven, wij deden nog weinig op de particuliere markt.”
Door goed ondernemerschap groeide het bedrijf rond 2000 door en verruilde Bob Haarlem voor een pand in de Wijkermeerstraat in Hoofddorp. “Ik kocht twee units, maar daartussen zat nog een andere unit, dat bleek onhandig. De tweemaal honderd vierkante meter werd al snel te klein.” Enkele jaren later kwam het huidige pand in zijn vizier en scheidden drie jaar geleden de wegen van Bob en zijn compagnon. “Hij is met pensioen en ik ben nu enig aandeelhouder. De zaken gaan goed, inmiddels heb ik een aardig team staan, waarvan een jongen al twintig jaar bij mij werkt. Naast een aantal vaste en flexibele monteurs springt Bob zelf ook regelmatig bij op montagegebied. “Vaak om de losse eindjes bij de klant of op de zaak aan elkaar te knopen. Op kantoor heb ik een vaste kracht voor het klantcontact en twee dames in duobaan voor de boekhouding en facturatie.”
Zoals al eerder gezegd: voor de camperafdeling van Autoglaz is specialisme en kennis nodig, het gaat namelijk om een heel traject. “Al jaren brengen wij dodehoek inbouwruiten aan en glaslook panelen en er is steeds meer vraag naar. De producent zit in China en de opdrachtgever in Engeland. Als Autoglaz ben ik nu distributeur voor Europa. Iedereen was bang voor Brexit, maar voor mij is het juist goed uitgepakt: niemand krijgt iets mee tenzij je de weg weet, voor een ruit betaal je invoerrechten, wij kopen er gelijk een paar honderd in. Naast Nederland is Frankrijk is hiervoor de grootste markt, veel aanvragen voor camperglas van particulieren. Zij hebben dan een lege bestelbus gekocht en kunnen niet naar buiten kijken, maar dat willen ze wel graag!” Uiteraard wordt camperglas ook aan camperbedrijven en rolstoel vervoerbussen geleverd.
Na ruitvervanging kalibreren we de ADAS systemen Het geavanceerde rijhulpsysteem ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) houdt in dat camera’s van deze systemen vaak op de autoruit gemonteerd worden. Bij nieuwe auto’s is dit al verplicht. “Na het vervangen van de voorruit is het van groot belang dat het systeem gekalibreerd wordt, dus op de juiste wijze wordt teruggeplaatst. Wij beschikken over de beste apparatuur om dit vakkundig uit te voeren, het is namelijk best ingewikkeld en je moet er de juiste kennis voor hebben. Wij hebben geïnvesteerd in een goede instelset.”
Hoe denkt Bob over de toekomst van Autoglaz? Daar is hij duidelijk in: op korte termijn starten met een webshop voor camperglas. “Verder zit ik nu in een traject met Alfa. Ik heb meerdere Bv’s waarvan er eentje niet zo zinvol meer is.” Sinds begin vorig jaar is Bob klant bij Alfa. “Met het vorige administratiekantoor werkte ik prima samen, maar ik had er geen fijn gevoel meer bij: nu we zo gegroeid zijn komen er meer vraagstukken voorbij, persoonlijke, maar ook zaken doen met het buitenland. Het fijne aan Alfa vind ik de vele specialisten op fiscaal en adviesgebied, je merkt dat ze er meer verstand van hebben, ook van lonen. Verder is er samenwerking met de dames die bij mij de boekhouding doen, de dames ‘zwemmen’ niet meer, maar leren van Alfa. Oude boekingen zijn inmiddels opgeschoond en wordt nu eens per kwartaal door Youri van de Meer van Alfa bijgehouden. Verder heb ik veelvuldig goed contact met mijn klantbeheerder Roy van Rijn, relatiemanager René van Eekelen en personeelsadviseur Rene Hoogeveen.”
Autoglaz Haarlemmeermeer, Graftermeerstraat 61, 2131 AB Hoofddorp,
T 023 524 38 10, hoofddorp@autoglaz.nl, www.autoglaz.nl