Marina de Wit
Directiesecretaresse
088 2531149 | Directiesecretaresse
4 april 2017 | Door: Marina de Wit
Automobielbedrijf Tinholt, gevestigd in Velserbroek is een BOVAG-erkend automobielbedrijf en officieel dealer van de automerken Kia en Mitsubishi. Al 14 jaar een ‘gelukkig huwelijk met Kia’ zoals eigenaar Rob Tinholt het zelf noemt en al 28 jaar ervaring met Mitsubishi.
Een dealer zoals zoveel dealers in Nederland? Nee, Tinholt valt op in de autobranche vanwege zijn nuchterheid. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” En zijn dienstbaarheid naar klanten toe. “Gestrand in het buitenland? Wij stappen direct in onze vrachtwagen met oplegger om de klant en auto op te halen.” Juist deze houding heeft ervoor gezorgd dat Tinholt een trouwe klantenkring heeft opgebouwd.
Techneut in hart en nieren
Rob Tinholt, 53 jaar, begon zijn bedrijf in 1989 samen met zijn broer en sinds 2007 runt hij het alleen. Van automonteur tot algemeen directeur: hij beheerst alle facetten. “Ik ben nog steeds een techneut in hart en nieren”, vertelt hij. “Eind jaren tachtig zijn we klein begonnen aan de Zeilmakerstraat in Velserbroek. Eerst als subdealer en vanaf 1995 als hoofddealer van Mitsubishi in de regio Haarlem en omstreken.” Na een verhuizing in de jaren die volgden naar de Klompenmakerstraat 43 te Velserbroek werd Tinholt in 2003 ook KIA dealer en dat bleek een succes. “KIA maakt momenteel maar liefst 80% van onze verkoop uit. KIA is zelfs sinds dit jaar het bestverkochte Aziatische automerk in Nederland, iets waar we enorm trots op zijn. De autoverkopen van Mitsubishi zijn helaas drastisch gedaald in de afgelopen jaren.” In Heemskerk heeft Tinholt sinds 2016 ook een vestiging voor onderhoud en reparaties en telt anno 2017 dertig medewerkers over beide vestigingen. “Sinds november 2015 mogen wij ons KIA Platinum Prestige dealer noemen”, aldus Tinholt. Deze award blijft twee jaar geldig en is een beloning voor inzet en vakmanschap. Maar wat houdt deze prijs precies in? “Het gaat over de overall performance, dus klanttevredenheid, auto’s, verkoop en onderdelen. Maar klanttevredenheid is het allerbelangrijkst.” Waarom zijn klanten tevreden? “Omdat wij onder andere met onze eigen bergingsvoertuig auto’s ophalen, de werkplaats die op zaterdag open is, zodat klanten de hele dag terecht kunnen voor kleine reparaties, onze eigen wasstraat, waarbij de auto weer gewassen voor de klant klaar staat, de laagdrempeligheid en het familiegevoel dat aantrekt. En je merkt het aan klanten die je even niet aan een bepaald model kunt helpen, maar dan toch weer na een tijdje bij ons terugkeren. ‘Kan niet’ bestaat niet bij ons. Als honderd klanten op zaterdag kiezen om hun banden te wisselen, prima!”
Rode draad
De KIA Optima Sportswagon: het paradepaardje volgens Tinholt. “Hij is jong en dynamisch en van hoge kwaliteit met 7 jaar garantie. Hier voelen we ons nog steeds in thuis. Een nieuw model op de markt en gelijk twee stappen vooruit.” De vele nieuwe modellen die binnendruppelen maakt 2017 een ‘vlammend’ jaar voor de KIA-dealer. “Sinds vorige maand hebben we de nieuwe Kia Rio in onze showroom staan met veel slimme innovaties en gadgets en deze maand verwelkomen wij de nieuwe Kia Picanto: compact en rijk uitgerust. Na de zomer krijgen we de Kia Rio mini MPV met de hoge zit en ruim interieur. De Kia producten verbazen ons steeds weer. Stappen worden genomen in afwerking, rijeigenschappen en techniek: daar worden we blij van!” Het naar de zin maken van zijn klanten ziet Tinholt als rode draad binnen zijn bedrijf. “Behandel een klant zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Dat is ons motto en dat is ook echt zó.” Geldt dat misschien ook voor zijn medewerkers? Want die zijn ook trouw. “Er is weinig tot geen verloop binnen ons team. Iedereen werkt met plezier. Onze oudste verkoper is inmiddels 74 jaar.” Er zijn plannen tot zondagsopening. “Nu nog toekomstmuziek, maar we willen er naartoe om zeven dagen per week geopend te zijn: zowel de werkplaats als verkoop.
Fiscaal niveau
Sinds anderhalf jaar is Tinholt klant bij Alfa. “Ik ben heel blij met de samenwerking. Vooral het fiscaal niveau valt mij op. Alfa heeft met name contact met onze boekhouder. Eenmaal per jaar wordt alles doorgenomen, wat ik als heel praktisch ervaar”, aldus Tinholt. www.tinholt.nl