Banner

ESG: de drijvende kracht achter duurzame waardecreatie

24 oktober 2023 | Door:  Ben Schellekens

Wat is mijn onderneming eigenlijk waard? En wat is een andere onderneming waard? Het zijn vragen die iedere ondernemer zich zo nu en dan zal stellen. De vraag wat je bedrijf waard is wordt ineens actueel als je voor een overname of bedrijfsoverdracht staat. Een volledig financieel gedreven waardering van je onderneming volstaat niet meer in deze tijd. Nieuw is de introductie van ESG, waarbij de afkorting ESG staat voor Environmental, Social en Governance. In goed Nederlands: hoe een onderneming omgaat met duurzaamheid, met de maatschappij en met goed bestuur. Met het toenemend belang van die factoren groeit ook hun invloed op de waarde van je onderneming.

Een goed ESG-beleid kan de waarde van je onderneming verhogen, terwijl het ontbreken van zo’n beleid de waarde ervan kan verlagen. Om duurzaam waarde te creëren met je onderneming is het van belang om na te denken over een ESG-beleid. Zo is het een concurrentievoordeel om in de huidige arbeidsmarkt medewerkers te kunnen aantrekken. Veel ondernemers realiseren zich echter niet dat ESG ook direct verband houdt met de waarde van hun onderneming of de waarde van een (potentieel) over te nemen onderneming.

Bij een potentiële overname richt een due diligence-onderzoek zich traditioneel op financiële, fiscale, economische, juridische en HR-aspecten. Zo’n onderzoek gaat echter voorbij aan de mogelijkheden en risico’s op het gebied van ESG. Een due diligence-onderzoek naar de ESG-factoren bij een overname brengt kansen en risico’s in kaart. Zo kan de huidige en/of potentiële impact op het gebied van ESG op de waarde van de onderneming worden bepaald.

Zijn ESG-factoren wel in cijfers te vatten?

Maar hoe bereken je eigenlijk of een onderneming wel of niet z’n ESG-beleid op orde heeft? Daar zit ontegenzeggelijk een subjectief oordeel aan vast. Maar niet altijd. Hou je nog altijd kantoor in een gebouw met een energielabel D of lager? Dan heb je een bepaalde investering te doen om je pand naar het verplichte C-label te brengen.

Wat zijn de voordelen van een goede ESG-score?

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat bedrijven die goed presteren op het gebied van ESG hoger worden gewaardeerd. Een onderneming die de positieve waarde van ESG positief weet te maken kan bij verkoop een hogere prijs vragen. Waar komt deze hogere prijs vandaan? Het is het resultaat van een aantal factoren:

  1. Verhoogde financiële waardering en reputatie

De voordelen van een hoge ESG-score beperken zich niet alleen tot investeerders. Ook consumenten, zakelijke klanten, leveranciers, werknemers en potentiële overnamepartijen hechten veel waarde aan de reputatie van een onderneming. Door actief in te zetten op ESG en positieve prestaties op het gebied van ESG te laten zien, word je als onderneming beschouwd als een aantrekkelijke optie. Dit kan resulteren in een verhoogde kans op overnames, waardoor de positie en reputatie van zowel de overnemende onderneming als de overgenomen onderneming worden versterkt. De voordelen van een sterke ESG-score en een positieve reputatie zijn veelzijdig: een grotere interesse van investeerders, meer marktkansen, een hogere klantloyaliteit, een verbeterde merkwaarde en betere toegang tot kapitaal. Bovendien stelt een focus op ESG ondernemingen in staat om beter op risico's te anticiperen, innovatie te bevorderen, efficiëntie te verhogen en de afhankelijkheid van natuurlijke hulpbronnen te verminderen.

  1. Kostenbesparing en gunstige financieringsvoorwaarden door een sterke ESG-score

Bedrijven met een hogere ESG-score profiteren van lagere kapitaalkosten en gunstige financieringsvoorwaarden. Financiële instellingen tonen steeds meer interesse in bedrijven die serieus omgaan met ESG-aspecten. Door een goed ESG-beleid te tonen, kunnen bedrijven sneller financiering verkrijgen en rentekortingen krijgen. Dit verlaagt hun kapitaalkosten, verbetert de winstgevendheid en versterkt hun reputatie op de markt. Een sterke ESG-score biedt dus zowel financiële als strategische voordelen voor bedrijven.

  1. Je genereert meer omzet

Een goede reputatie van je onderneming of merk resulteert automatisch in een hogere omzet. Steeds meer consumenten en zakelijke klanten geven de voorkeur aan bedrijven die duurzaam en maatschappelijk verantwoord handelen. Door actief in te zetten op ESG en deze waarden te integreren in je onderneming vergroot je de aantrekkelijkheid voor klanten en stimuleer je de verkoop. Dit leidt tot een grotere omzet en bevordert de groei en winstgevendheid van je onderneming op de lange termijn.

  1. Je onderneming kan de afschrijvingskosten verminderen

Door rekening te houden met ESG-doelen bij investeringen is het mogelijk om voor de lange termijn te investeren. Door duurzaamheid en verantwoordelijkheid als leidende principes te hanteren, kunnen ondernemingen investeren in duurzame en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsmiddelen die een langere levensduur hebben. Dit resulteert in minder frequente afschrijvingen en lagere afschrijvingskosten op de lange termijn. Het verminderen van afschrijvingskosten verbetert de financiële gezondheid van de onderneming, verhoogt de winstgevendheid en maakt meer kapitaal vrij voor andere bedrijfsdoeleinden, zoals innovatie en groei.

  1. Innovatie, efficiëntie en milieuvriendelijkheid van je onderneming

Het stimuleren van ESG-aspecten binnen je onderneming bevordert innovatie en efficiëntie. Door te streven naar verbetering en duurzame oplossingen te implementeren, ontwikkel je nieuwe producten, processen en diensten, wat resulteert in optimale benutting van arbeid en kapitaal, kostenbesparingen en een efficiëntere operatie. Daarnaast draagt ESG bij aan een milieuvriendelijker onderneming. Door te focussen op energie- en watervermindering in producten en processen, heb je een positieve impact op het milieu. Het verminderen van de afhankelijkheid van natuurlijke hulpbronnen en het naleven van milieuregelgeving versterkt je bedrijfsimago en leidt tot kostenbesparingen. Door innovatie en milieuvriendelijkheid te omarmen als essentiële aspecten van ESG, verbeteren je concurrentiepositie en operationele efficiëntie. Ook draag je bij aan een duurzamere bedrijfsvoering. Dit vergroot de waarde van je onderneming en resulteert in een toekomstgerichte aanpak.

Tel die factoren bij elkaar op, net als een toekomstige overnamepartner dat zou doen, en de conclusie is duidelijk: de waarde van je onderneming overstijgt die van een concurrent die het minder goed doet op het gebied van ESG. Het belang van een gedegen ESG-beleid gaat trouwens verder dan het moment dat je voor de verkoop van je onderneming staat. Het kan voor alle stakeholders nu al een reden zijn om juist voor jouw onderneming te kiezen, zoals medewerkers, klanten en leveranciers.
___________________________________________________________________________________________

Ook investeringsmaatschappijen onderkennen ESG als onderdeel van hun strategie gericht op waardecreatie. Zo heeft investeringsmaatschappij Delta Equity Partners als missie: waarde creëren voor de samenleving leidt tot waarde (rendement) voor onze portfoliobedrijven, medeaandeelhouders en investeerders. Delta Equity Partners richt zich specifiek op mkb-ondernemingen in de sectoren technologie en gezondheid die een gezond financieel resultaat combineren met maatschappelijke waardecreatie.

John Luijs, partner bij Delta Equity Partners: “Voor ons is ESG een belangrijk onderdeel in alle fases van het investeringsproces, van lead sourcing en due diligence tot portfolio-waardecreatie. We zoeken actief naar bedrijven met een positieve score op onze ESG-criteria en ondersteunen die bedrijven vervolgens om hun positieve ESG-impact verder te versterken.”

Een tweede voorbeeld is investeringsmaatschappij Nedvest, een family office met een langetermijnvisie: groeien vanuit aandacht, investeren met passie. Kevin de Graaf, lid van het investment team van Nedvest: “We richten ons op bedrijven met maatschappelijke meerwaarde, die op een verantwoorde manier omgaan met hun omgeving. Dit uit zich ook in een ESG-onderzoek dat integraal onderdeel is van het due diligence onderzoek bij elke potentiële investering. Met gerichte vragen over klimaat, sociale bijdrage en governance toetsen we potentiële investeringen op deze facetten om na overname een stap naar voren te kunnen maken op het gebied van ESG.

___________________________________________________________________________________________

Schakel Alfa in

Als Alfa zijn wij er niet alleen maar om je onderneming te waarderen. We helpen je ook om je ESG-beleid op poten te zetten of de volgende stappen te maken als je hiermee al actief bezig bent. Als B Corp gecertificeerde onderneming geeft Alfa zelf het goede voorbeeld. Onze duurzaamheidsadviseurs kunnen je helpen op het gebied van ESG voor je eigen onderneming. Onze due diligence-adviseurs staan je bij met een ESG due diligence bij een (potentiële) overname van een andere onderneming.

Voor meer informatie over ESG of het uitvoeren van een ESG due diligence kun je contact opnemen met Ben Schellekens, Niels Greven of Maartje van den Brink van Alfa Consultants. Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 088-2533300 of stuur een e-mail naar consultants@alfa.nl

Ben  Schellekens

Ben Schellekens

Manager Corporate Finance DD

088 2533279 | bschellekens@alfa.nl


Meer over Ben