Banner

Groen licht voor duurzame bedrijfskleding

8 oktober 2019 | Door:  Arie Droogendijk

Afval beter scheiden, ledverlichting, zonnepanelen op het dak, elektrische auto’s in het wagenpark. Het zijn maatregelen die bedrijven relatief gemakkelijk oplepelen, als je vraagt wat ze concreet doen op het gebied van duurzaamheid. In dat rijtje komt duurzame bedrijfskleding inmiddels steeds vaker voor. “Terecht,” vindt Remco Dupuis (directeur Goodfuture, Fair Workwear). “Het is een mooie stap voor bedrijven die hun duurzaamheids- beleid wat steviger willen aankleden.”

Met jarenlange ervaring in de bedrijfskledingmarkt op zak, startte Remco Dupuis in januari 2019 zijn bedrijf. Dat deed hij vanuit een stevige motivatie: “De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Voor de productie van één katoenen T-shirt is vierduizend liter(!) water nodig, voor een jeans tienduizend liter. En dat vaak in landen waar (drink)water niet bepaald in overvloed aanwezig is. Dat zette mij aan het denken.” Hij wil met  Goodfuture bedrijven en hun medewerkers in beweging krijgen, anders naar bedrijfskleding laten kijken. “Uiteraard moet ik hier mijn geld mee verdienen, maar elke keer dat een nieuwe klant start met het verduurzamen van zijn bedrijfskleding, word ik daar blij van. Het is toch een stap(je) naar een goede toekomst.”

Collectie van 100% gerecycled materiaal

Als alternatief voor gewone katoenen kleding kiest Goodfuture bewust voor bedrijfskleding van biologisch katoen - waarvoor beduidend minder water en pesticiden benodigd zijn - en gerecycled katoen. Maar ook voor kleding die voor een groot deel bestaat uit garens, gemaakt van gebruikte petflessen. Bamboe of Tencel vormen eveneens goede alternatieven. “Inmiddels bieden wij als eerste in Nederland een complete collectie bedrijfskleding (T-shirts, polo’s, sweaters, werkbroeken, softshells, etc.) aan, die voor 100 procent uit gerecyclede materialen bestaat. Daar zijn we trots op.”

Goede arbeidsomstandigheden

Kiezen voor duurzame bedrijfskleding gaat verder dan aandacht voor duurzame materialen. De kleding moet ook onder goede arbeidsomstandigheden worden geproduceerd. “Wij werken hiervoor uitsluitend met merken die worden gecontroleerd door onafhankelijke instanties, zoals de Fair Wear Foundation.  Zij monitoren arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie in landen waar geproduceerd wordt. Medewerkers van Fair Wear bezoeken de fabrieken, interviewen medewerkers, kennen cijfers toe (schaal van Fair Wear) en geven ook verbeteringsadviezen. Gaat een merk dat ik afneem slechter presteren op de schaal van Fair Wear? Dan neem ik rechtstreeks contact op met dat merk en vraag naar hun verbeterplannen. Zijn die er niet, gaan ze te traag of niet ver genoeg? Dan zijn wij helaas genoodzaakt afscheid te nemen van het merk. We doen hier geen concessies aan!”

Zichtbaar MVO-beleid

Duurzame bedrijfskleding kan voor bedrijven een heel zichtbare vorm van het MVO-beleid zijn, benadrukt Remco. “Wij bieden onze relaties de mogelijkheid om het beeldmerk ‘Fair Workwear’ op de duurzame kleding te laten drukken of te borduren. Daarmee kunnen bedrijven aan hun opdrachtgevers laten zien hoe belangrijk zij duurzaamheid vinden. Tegelijkertijd zorgt het voor een positieve prikkel richting hun eigen medewerkers om hier bewust over na te denken.” Afgedragen en beschadigde kleding van relaties neemt Goodfuture in. “Wij zorgen ervoor dat die kleding terug de keten in gaat. Een deel van de kleding (onder andere kleding met reflectie of brandwerende materialen) leent zich niet voor recycling naar nieuwe kleding. Daar worden dan andere dingen van gemaakt, zoals sporttassen, isolatie- of akoestisch materiaal of grondstoffen voor toepassing in automotive. Met de opbrengst van de ingeleverde bedrijfskleding ondersteunen we goede doelen, die zich inzetten voor de toekomst van (kwetsbare) kinderen. Dit sluit goed aan bij onze bedrijfsnaam Goodfuture.”

Wat kost dat?

Moet er voor duurzame bedrijfskleding nu meer of minder worden betaald dan voor ‘gewone’ bedrijfskleding? “Beide soorten bedrijfskleding worden verkocht onder duurdere en goedkopere merken. Leg je beide soorten bedrijfskleding naast elkaar, dan gaat het hooguit om zo’n vijf procent prijsverschil - naar boven of naar beneden. Vanuit mijn oogpunt gezien, lijkt de prijs me dan geen beletsel om over te stappen op duurzame bedrijfskleding. Zeker wanneer je kijkt naar wat je er in je marketinguitingen mee kunt doen en hoe het je medewerkers stimuleert. Ook kun je het als punt opvoeren in aanbestedingen, etc. Die extra’s – of liever: kansen – krijg je er gratis bij.”

Geen toevallige klant

Remco kwam niet ‘toevallig’ uit bij Alfa in zijn zoektocht naar een accountantskantoor. Arnoud Bosch (directievoorzitter Alfa Gorinchem) en Remco kennen elkaar hun hele leven al, omdat ook de wederzijdse ouders al ruim vijftig jaar met elkaar bevriend zijn. Ook had Arnoud Remco in het verleden al eens financieel geadviseerd. De stap naar Alfa was daarom klein. “Alfa regelt voor mij de fiscale zaken, btw-aangiften en de loonadministratie, maar heeft me ook erg geholpen in de eerste fase van mijn bedrijfsvoering. Het contact met Arnoud en zijn collega’s is plezierig en professioneel; veel kennis van zaken en korte reactietijden. Bovendien is Arnoud altijd oprecht geïnteresseerd in hoe het met ons bedrijf en met mij gaat.”

Bewuste keuzes

Remco: “Voor mij speelt daarnaast expliciet mee dat Alfa een B Corp-organisatie is. Ik werk alleen samen met zakelijke partijen die voor duurzaamheid gaan. Dat beperkt zich dus niet tot zakendoen met leveranciers van duurzame kleding. Ik maak ook bewust de keuze voor mijn accountant, onze leverancier van verpakkingsmaterialen en de bouwer van onze website. Ik neem alleen nieuwe medewerkers aan met oprechte interesse voor duurzaamheid; alleen zij kunnen onze boodschap goed uitdragen. Het moet gewoon allemaal kloppen met elkaar. Kortom, intrinsieke motivatie en ‘de groene draad’ typeren ons bedrijf!”

Arie Droogendijk

Arie Droogendijk

Senior klantbeheerder

088 2531973 | adroogendijk@alfa.nl


Meer over Arie