Banner

Heb jij nog dezelfde drive en passie als bij de start van jouw onderneming?

26 juli 2024 | Door:  Jan Hansman

Ondernemer zijn is een dankbaar vak! Je maakt je medewerkers en je klanten blij door jouw passie en gedrevenheid, waarmee je toegevoegde waarde levert aan je klanten. Of voelt dit soms toch anders? Het is je overkomen dat je nu een team hebt van 25 man en je komt niet meer toe aan wat je echt leuk vindt?

Terug naar de basis! Wat was ook alweer de reden dat je ooit bent gestart als ondernemer? In dit artikel nemen we je mee in het proces van ondernemen en welke lessen je hieruit kunt gebruiken voor een nog mooiere toekomst als ondernemer met je onderneming.

Waarom ben je ondernemer geworden?

Als ondernemer ben je allereerst vakman. Je doet het werk vanuit een passie voor het vak. Je hebt lef en daarom ben je ondernemer geworden.

Het voelt vrij, je kunt volop pionieren en er is nog maar weinig binnen je bedrijf geformaliseerd. Alles is mogelijk. Door jouw klant- en productgerichtheid waarderen je klanten jou als ondernemer. Je bedrijf bruist van creativiteit en energie en dit heeft ook een positief effect op de financiële resultaten. Samen met een klein team en je klanten ben je iets aan het  bouwen en verder aan het ontwikkelen. Het team is vooral bezig om aan de dagelijkse klantvraag  te voldoen. Medewerkers zijn gelukkig omdat je naast ze staat en aandacht voor ze hebt en er samen plezier in hebt om klanten blij te maken.

De onderneming groeit, wat nu?

In de groeifase voel je als ondernemer de behoefte om een organisatie te bouwen. Vaak nog als een neventaak, omdat je het enorm druk hebt met verschillende operationele aandachtspunten. Je moet steeds meer managementprocessen opstarten en zaken vastleggen. Jouw rol verandert van meewerkend voorman naar manager.

Voor veel ondernemers is dat een lastige fase. Je wilt liever goede creatieve ideeën realiseren. Leidinggeven vraagt andere vaardigheden van jou als ondernemer.

Je maakt als ondernemer met een groeiend bedrijf verschillende fasen door. Het model van Greiner laat heel mooi zien welke dit zijn en wat je hiervan kunt leren. Het model van Greiner is één van de meest uitgebreide ontwikkelingsmodellen waarin zes fasen van een organisatie worden beschreven.

In het mkb komen we vaak de eerste crisis van dit model tegen: de leiderschapscrisis. Dan hoor je uitspraken op de werkvloer als: “Vroeger was onze directeur beter bereikbaar, vroeger was alles duidelijker, vroeger werden we overal bij betrokken…”.

Jij verandert niet als persoon, wel is de organisatie gegroeid waardoor je niet iedereen meer kan zien, inlichten, horen, etc.

Op dat moment kom je als ondernemer voor kritische keuzes te staan, omdat je niet alles zelf meer kunt of wilt. Dan heb je de mogelijkheid om een sterke bedrijfsleider aan te nemen of een kernteam te organiseren met mensen uit de organisatie. Let op dat er hiervoor wel commitment moet zijn van de mensen in de organisatie en dat de verbinding gemaakt wordt met het operationele team. Of je kiest ervoor om dit niet te doen en te kijken naar de schaalgrootte van je bedrijf. Stabiliseren, keuzes maken qua diensten/producten, afstoten om het weer overzichtelijk en bestuurbaar te houden. Zo houd je grip op de groei van je onderneming. Doe je dit niet, dan wordt er voor je gekozen en overkomen je dingen.  

Het gaat in deze fase - net als bij de start van jouw ondernemerschap – om het lef  hebben om keuzes te maken.

Hoe krijg je weer lef om leuk te ondernemen?

Terug naar de basis van je ondernemerschap. Waarom ben je gestart, waar word je nu blij van, waar geniet je van? Allemaal vragen die je kunnen helpen om weer lef te tonen voor een nieuwe fase in het ondernemen. En lef staat in dit kader voor liefde, energie en focus. Heb je nog liefde voor je vak, voor je collega’s, voor je klanten? Waar krijg je nu echt energie van? Wat kost je energie? Waar wil je als ondernemer de focus op leggen?

Als je antwoord op deze vragen hebt, ben je weer terug bij je drijfveren. Je weet weer waarom je het allemaal voor doet en je kunt keuzes maken over jouw eigen toekomst. Tenslotte sta je zelf aan het roer.

Het gaat om jouw toekomst en wat en wie je hierbij nodig hebt.

Persoonlijk: Welk pad wil ik nemen na alle levenslessen uit het verleden en uit mijn omgeving? Hoe kan ik mijn team inrichten en wie heb ik nodig om mijn doelen te bereiken?

Klanten: Welke klanten passen bij mijn missie als ondernemer, samen met mijn team?  

En ja, dan komen er uiteraard weer allemaal nieuwe uitdagingen op je weg. Maar wel uitdagingen die bij jouw gekozen richting passen. En dit is precies waarom je ondernemer bent geworden, dit wilde je toch?  

De leiderschapscrisis is voorbij en de volgende fase van ondernemen is aangebroken, met vernieuwde energie.

Wat is onze passie als strategisch adviseurs bij Alfa?

We stappen graag stevig met je mee op jouw levenspad als ondernemer. Want dit zijn transities die je  alleen samen succesvol kunt maken. We gunnen jou de liefde, energie en focus die je had bij de start van je ondernemerschap. En dat ondernemerschap zit ook in onze genen als betrokken medewerkers van Alfa. We zijn tenslotte niet voor niets allemaal mede eigenaar van Alfa!

Plannen we een gesprek in over jouw uitdagingen en kansen die die je tegenkomt op je levenspad? Neem dan met ons contact op via het dichtstbijzijnde Alfa kantoor. Wil je meer weten over onze brede dienstverlening? Vraag het onze specialisten of kijk op Alfa Mkb bedrijfsadvies.