Huib van Leeuwen
Strategisch adviseur | Relatiemanager
088 2532096 | hvanleeuwen@alfa.nl
23 april 2024 | Door: Huib van Leeuwen
Hij noemt zichzelf geen workaholic als ondernemer. "Ik probeer niet meer dan veertig uur in de week te werken." Liever zoekt Edwin Mol het in slimme toepassingen voor zijn schoonmaakbedrijf Friss Dienstverlening. "Wat we vooral doen is heel veel werken met online offertes in plaats van naar klanten toe gaan." En met de komst van Huib van Leeuwen, bedrijfskundig adviseur van Alfa Raamsdonksveer, moet het ondernemen lukken in die veertig uur. "Mijn rendement is enorm omhooggegaan, zonder dat het me meer tijd of energie kost.
Voor een schoonmaakbedrijf dat gewend is offertes online af te werken heeft Edwin er vandaag een flinke reis op zitten, vanuit Waalwijk. "Ik moest naar Amsterdam, een bestaande klant van ons heeft er twaalf horecazaken. Dan ga je daar toch maar weer eens naar toe voor de relatie. En ik houd van Amsterdam hoor. Veel klanten van ons zijn er gevestigd. Leuke stad." Het schoonmaken van de keukenafzuigsystemen en de dieptereiniging van grootkeukens zijn al jarenlang de 'specialiteiten van het huis'. Net als het schoonmaken van alle soorten buitenzonwering en het behandelen van gevels en daken, onder andere met de SoftWash-methode onder lage druk. Met die specialismen bestrijkt Friss Dienstverlening het hele land. Al draaien de medewerkers de hand niet om voor het opruimen van de Winter Efteling. Ook cruiseschepen op de Rijn worden schoongemaakt. “Doordat alle offertes online lopen kunnen we efficiënt en snel werken, wat je dan ook terugziet in de prijs.”
Een ondernemer die zijn mensen 'de hele dag achter de vodden zit' is hij niet, zegt Edwin zelf. Een atypische ondernemer is hij wel. Ooit verkocht hij zijn bedrijf om het twee jaar later weer terug te kopen. Hij besloot het heel anders aan te pakken en kreeg het schoonmaakbedrijf goed op de rails. En inmiddels gaat het Friss Dienstverlening helemaal voor de wind. "Ik kwam in contact met bedrijfskundig adviseur Huib van Leeuwen. Tot die tijd was ik altijd sceptisch over de mooie praatjes van adviseurs; wat kan een adviseur nou daadwerkelijk toevoegen?" In de praktijk blijkt dat toch veel te zijn, weet Edwin nu. "Huib heeft structuur in de organisatie gebracht. We begonnen met een plan: waar wil ik over vijf jaar staan? Wat heeft de organisatie dan nodig? Dat ging van het checken van de arbeidscontracten en een inwerkplan voor nieuwe medewerkers tot klanttevredenheid. Noem maar op, alles is met elkaar verweven. We zijn nu ook op wekelijkse basis aan het kijken hoeveel uur er is ingezet. Hoeveel is er begroot, hoeveel is er gehaald? Ja, het klinkt als normaal. Maar ben je er als ondernemer ook bewust mee bezig? Je wéét dat je het moet doen, maar doe je er ook iets mee?"
Anderhalf jaar na de entree van Huib zijn de resultaten duidelijk zichtbaar. "Je werkt niet harder, je doet niet méér. Maar doordat je dingen beter bent gaan structureren, haal je met minder energie een beter rendement. Stap voor stap zijn we verder gegaan. We zijn nog steeds bezig. En als je je team erin meeneemt, gaan ze er ook naar acteren. Het team was er ook heel snel van overtuigd dat Huib echt wel van meerwaarde is. Vorig jaar hebben we met alle uitvoerders, de dames van kantoor, Huib en ik een dag bij elkaar gezeten. Waar willen we dit jaar naartoe, wat willen we met elkaar bereiken? Elke week hebben we een uurtje overleg: dan doen we dit, dan doen we dat. Het is niet meer vrijblijvend. We vergaderen hier niet óm het vergaderen."
Ja, de inzet van een strategisch adviseur kost een paar centen, erkent Edwin. “Maar die investering verdien ik moeiteloos terug. Vanaf dag één hebben we verbetering gezien. We hebben afgelopen maand weer drie nieuwe mensen aangenomen.” Niet dat het rendement van Huib alleen maar in harde euro’s is uit te drukken, zegt hij er meteen bij. “Tuurlijk is het belangrijk om te weten welk rendement je kunt halen. Maar ik wil geen ondernemer zijn die stress krijgt en alleen maar bezig is met controleren, controleren, controleren. Een van mijn belangrijkste dingen is om elke dag plezier in mijn werk te hebben. Als je plezier in je werk hebt straal je dat uit en houd je het langer vol. En dat geef je ook weer door aan je medewerkers."