Sascha van der Meer
Implementatie regisseur
088 2531128 | saschavdmeer@alfa.nl
5 september 2023 | Door: Sascha van der Meer
Als gebruiker van AgriNota was de overstap naar Mijn Alfa voor Hoogendoorn Plants in Luttelgeest geen grote verandering. “Het lijkt heel erg op AgriNota, al is Mijn Alfa wel weer een stukje verbeterd”, vat Geert-Jan Hoogendoorn het voordeel van het nieuwe platform voor digitale factuurverwerking samen.
Het zijn niet de doorsnee-teelten die er op het bedrijf in Luttelgeest te vinden zijn. Op de vier hectare kassen en één hectare buitenteelt zijn het vooral de bougainvillea en de jasmijn die opvallen. “Ach, wat is speciaal”, relativeert Geert-Jan Hoogendoorn die samen met zijn oom Anton het bedrijf leidt. “Er zijn ook wel collega telers die ze produceren, maar het zijn wel redelijk specialistische teelten. Niet voor ons, want de bougainvillea telen we bijvoorbeeld al zestien jaar”.
Hoogendoorn Plants is klant bij Alfa in Bleiswijk, wat Google Maps al gauw op 1 uur en 42 minuten in de auto schat. De verklaring: “We zijn ooit begonnen in Waddinxveen en toen klant geworden in Bleiswijk. Na de verhuizing is dat altijd zo gebleven. En het loopt goed met Alfa. Tegenwoordig gaat alles digitaal en via Teams kun je ook prima een bespreking plannen.”
Ook qua automatisering van de administratie gaat het bedrijf met de tijd mee. De verantwoordelijkheid voor de boekhouding ligt bij Geert-Jan zelf. Zo maakte hij kennis met Mijn Alfa, de nieuwe digitale omgeving om facturen te uploaden of e-mailen en eenvoudig te kunnen betalen. “We waren al gewend om onze facturen digitaal aan te leveren via AgriNota, dus de overstap naar Mijn Alfa was voor ons eenvoudig. Bij ons waren dus al veel handelingen geautomatiseerd. We zijn als een van de eerste AgriNota-gebruikers overgestapt naar Mijn Alfa.”
Bij een bedrijf als Hoogendoorn Plants gaat het al gauw om behoorlijke aantallen facturen. Geert-Jan: “Het exacte aantal heb ik even niet in m’n hoofd, maar tussen de vijftig en de honderd per maand zal het al gauw zijn. Dan scheelt het werken met Mijn Alfa wel in vergelijking met AgriNota. We krijgen bijvoorbeeld veel facturen van uitzendbureaus. Die hebben altijd twee rekeningen: een G-rekening en een betaalrekening. Wat een verbetering is ten opzichte van AgriNota, is dat je die twee rekeningen nu zelf kunt splitsen.”
Meerdere facturen tegelijk betaalbaar stellen via SEPA betaalbestanden, was ook al bekend terrein. “Dat werkt in Mijn Alfa eigenlijk net zo als in AgriNota. Alle systemen binnen Alfa zijn gekoppeld. Daardoor hebben we maximaal inzicht in onze boekhouding via het Alfa Management Paneel. Het dashboard van Mijn Alfa is verder verbeterd, maar qua inzicht via het Alfa Management Paneel is er voor ons weinig veranderd. Het voordeel dat alle systemen binnen Alfa zijn gekoppeld, is dat je heel makkelijk kunt terugblikken naar de originele factuur. Er komen steeds minder handelingen aan de administratie te pas en je hebt bovendien sneller inzicht in actuele cijfers.”