Banner

Vrachtwagenheffing 2026

1 oktober 2024 | Door:  Jarno Polling

In 2026 zal naar verwachting een nieuwe vrachtwagenheffing worden ingevoerd in Nederland. Deze maatregel, onderdeel van een breder pakket aan milieu- en mobiliteitsinitiatieven, is bedoeld om de CO2-uitstoot van vrachtvervoer te verminderen en de overgang naar duurzamere transportmethoden te stimuleren. Hieronder lees je wat deze heffing inhoudt, wat de impact kan zijn op transportbedrijven, en welke voorbereidingen bedrijven kunnen treffen.

Achtergrond van de vrachtwagenheffing 

De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing die transportbedrijven moeten betalen voor elke kilometer die hun voertuigen afleggen op Nederlandse wegen. Deze heffing geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegestaan gewicht van meer dan 3.500 kilo. De maatregel is onderdeel van een breder beleid om de CO2-uitstoot te verminderen en de transitie naar duurzamer transport te bevorderen. De achterliggende gedachte is dat de vervuiler betaalt, waarbij de opbrengsten van de heffing worden geherinvesteerd in de transportsector om innovatie en duurzaamheid te stimuleren.

Belangrijke kenmerken van de heffing

- Kilometer gebaseerde heffing: bedrijven betalen een bedrag per gereden kilometer op de Nederlandse snelwegen en op een aantal lokale en regionale wegen, waarbij het tarief kan variëren afhankelijk van het type weg en de milieuprestaties van het voertuig. De heffing op lokale en regionale wegen is bedoeld om het uitwijken van vrachtverkeer tegen te gaan.

- Gewicht en milieuklasse: vrachtwagens die schonere technologieën gebruiken, zoals elektrische of waterstof aangedreven voertuigen, kunnen lagere tarieven krijgen. Dit moet bedrijven stimuleren om te investeren in duurzame transportoplossingen. Ook het totale gewicht zal een factor zijn bij het bepalen van de hoogte van de heffing.

- Inkomstenbestemming: de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing zullen worden geïnvesteerd in verbeteringen aan de infrastructuur, innovatie in de transportsector en ondersteuning van verduurzamingsinitiatieven. Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnt in Nederland de belasting zware motorvoertuigen (Eurovignet) en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot ongeveer het Europese minimum verlaagd.

Impact op transportbedrijven

- Hogere operationele kosten: de vrachtwagenheffing zal impact hebben op de operationele kosten van transportbedrijven. Dit kan vooral zwaar wegen voor kleinere bedrijven met kleine marges die nog in “verouderde” vrachtwagens rijden.

- Stimulans voor duurzaamheid: hoewel de heffing kosten met zich meebrengt, is het ook een financiële stimulans om te investeren in schonere voertuigen en efficiëntere logistieke processen. Bedrijven die vroegtijdig investeren in duurzame technologieën kunnen op lange termijn kosten besparen.

- Competitieve voordelen: bedrijven die voorop lopen in de adoptie van milieuvriendelijke technologieën kunnen een concurrentievoordeel behalen. Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid, en bedrijven die kunnen aantonen dat zij hun CO2-uitstoot verminderen, kunnen aantrekkelijker worden voor milieubewuste opdrachtgevers.

Voorbereidingen voor bedrijven

- Analyseer de kostenimpact: bedrijven moeten een grondige analyse uitvoeren van hoe de vrachtwagenheffing hun operationele kosten zal beïnvloeden. Dit helpt bij het opstellen van budgetten en het plannen van toekomstige investeringen.

- Investeer in duurzame technologieën: overweeg investeringen in schonere voertuigen of brandstoffen. Kijk ook naar mogelijkheden om logistieke processen te optimaliseren en zo het aantal gereden kilometers te verminderen.

- Optimaliseer routelogistiek: door het optimaliseren van routes en het verbeteren van de efficiëntie van transport, kunnen bedrijven de impact van de vrachtwagenheffing verminderen. Investeringen in technologieën zoals route planning software kunnen hierbij helpen.

- Communiceer met klanten: het is belangrijk om transparant te zijn richting klanten over de mogelijke prijsstijgingen als gevolg van de vrachtwagenheffing. Goede communicatie kan helpen om begrip en medewerking te krijgen voor eventuele aanpassingen in het tarief.

Terugsluis; verduurzamen goederenvervoer

De opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt om het goederenvervoer te verduurzamen. Via subsidies worden (transport-)bedrijven ondersteund bij de aanschaf van emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en waterstoftankstations. Daarnaast worden initiatieven voor efficiënter vervoer en innovaties, zoals het opladen van vrachtwagens tijdens het rijden, gestimuleerd. Verschillende subsidieregelingen zijn beschikbaar van 2024 tot 2030, met speciale aandacht voor kleine en middelgrote ondernemingen om de overstap naar duurzamer transport te vergemakkelijken.

Heb je vragen over hoe jij je kunt voorbereiden op de komende vrachtwagenheffing? Benader dan en van onze adviseurs om te kijken naar de impact van de heffing op jouw bedrijf.

In het kort

De vrachtwagenheffing die waarschijnlijk in 2026 wordt ingevoerd, zal veranderingen met zich meebrengen voor transportbedrijven. Hoewel de extra kosten een uitdaging kunnen zijn, biedt de heffing ook kansen voor bedrijven die willen investeren in duurzame technologieën en efficiëntere logistieke processen doormiddel van de terugsluising. Door actief voorbereidingen te treffen kunnen bedrijven niet alleen voldoen aan de nieuwe regelgeving, maar ook profiteren van de voordelen van een duurzamer bedrijfsmodel.

Op zoek naar een adviseur die de sector kent?

Alfa heeft een uitgebreid team met adviseurs die gericht zijn op de sector Transport en logistiek. Laat je informeren, inspireren en sturen door de kennis die onze specialisten met jou delen! Lees onze artikelen over transport , lees meer over onze dienstverlening voor de sector of bekijk en luister de podcasts, webinars en de whitepapers over de sector.

Jarno  Polling

Jarno Polling

Junior Bedrijfskundig Adviseur

+31 882531627 | jpolling@alfa.nl


Meer over Jarno