Cock van Adrichem
Senior klantbeheerder
088 2531852 | cvanadrichem@alfa.nl
28 april 2022 | Door: Cock van Adrichem
Een drone die in steden medicijnen aflevert in ziekenhuizen. Een jaar of tien terug was het een mooie scène in een sciencefictionfilm geweest. In 2022 maakt die drone al de eerste proefvluchten. En om het SF-gehalte nog iets te verhogen: de bestaande versie op batterijen moet binnenkort worden opgevolgd door één op waterstof. ‘HyFly’ heet het bedrijf dat in Drachten werkt aan een eigentijds transport voor medicijnen in stedelijke omgevingen.
Vandaag stond er eigenlijk een testvlucht op het programma. “Maar het waaide te hard, dus die vlucht is niet doorgegaan”, zegt ‘testpiloot’ Pieter Lantermans, oprichter van HyFly. Tot 2018 is hij projectleider bij Fokker Aerostructures in Hoogeveen, het laatste restje van wat ooit Hollands trots in de lucht was. Nog altijd is het luchtruim zijn werkterrein, maar dan met drones. Of, specifieker, drones die geschikt zijn voor het vervoer van medische goederen. “Met een aantal collega’s bij Fokker heb ik het idee bedacht, in het kader van een interne competitie. De opdracht was: bedenk een drone die veel gewicht kan meenemen. We hebben er een concept voor bedacht, zonder het idee dat het commercieel zou worden uitgerold. Maar eigenlijk vond ik het zonde van de moeite. Ik zag ook de potentie van het idee. In goed overleg met Fokker heb ik besloten om het zelf verder uit te gaan werken.”
Wat het concept uniek maakt is dat de drone verticaal kan opstijgen en landen (‘maar dat kunnen meer drones’) én beschikt over vleugels (‘en ook die drones zijn er meer, maar wat wij doen is vleugels gebruiken die kunnen roteren, om nog meer range te halen’). Hij neemt ontslag en begint met HyFly, z’n eigen eenmanszaak. In het begin nog met een paar studenten als backup, tegenwoordig met drie vaste medewerkers en twee medewerkers die worden ingehuurd.
Onbescheiden vraag: waar haalt een start-up als HyFly z’n geld vandaan om dure ontwikkelingen te financieren? Pieter: “Ik ben begonnen met een klein beetje eigen geld erin te stoppen. En er is iemand die een lening verstrekt heeft. Vrij snel daarna hebben we een investeerder gevonden die aandelen heeft. Vorig jaar is er een tweede investeerder bijgekomen en we zijn met de volgende bezig. Grote bedrijven kunnen dit makkelijk zelf financieren, maar die zijn dan ook weer te groot voor een niche als dit.”
Het scheelt ook dat HyFly al een beoogde klant heeft. “We zijn in gesprek met de partij die de drone gaat gebruiken. We doen zelfs de hele ontwikkeling samen met de beoogde operator. Het is een heel specifieke toepassing waarvoor de drone wordt ontwikkeld, het transport van medische goederen. Het transport moet je goed kunnen automatiseren. Als er alsnog een mannetje onderweg moet, dan gaat het niet werken.”
De drones zijn bedoeld voor urgente transporten naar ziekenhuizen in steden. “Met een drone ben je heel snel in een rechte lijn van A naar B. De operator met wie we samenwerken heeft een netwerk van ziekenhuizen die zijn aangesloten. Natuurlijk, er zijn ook andere bedrijven die kunnen ontwikkelen wat wij doen. Maar dan kom ik weer terug op de goede relatie met de beoogde opdrachtgever: het is een geïntegreerd ontwikkelproces. We spitsen het toestel helemaal toe op wat zij nodig hebben.”
Het exemplaar dat vandaag een testvlucht zou gaan maken, werkt nog op batterijen. “Waar we naartoe gaan is een toestel dat honderd kilometer ver kan en vijf kilometer gewicht kan meenemen. Daarom gaan we nu een detailontwerp van een toestel op waterstof maken. Ja, complexer is het zeker. De keus voor waterstof heeft te maken met de hoeveelheid gewicht die je kan meenemen. Bij een toestel op batterijen is dat minder dan met waterstof. De technologie is er. De uitdaging zit voor ons in het goed samenstellen. Zorgen dat het goed werkt, en zorgen dat het toestel voldoet aan alle veiligheidseisen en regelgeving.”
Van ontwikkelaar is Pieter lieverlee in de rol van manager gegroeid. “En daarnaast doe ik testen zoals deze die vandaag gepland stond. Maar dat kost veel tijd. Ik kan die tijd beter gebruiken om te organiseren dat alles goed loopt. Daarom zoeken we weer nieuwe medewerkers.”
Zijn kostbare tijd is hij in ieder geval niet kwijt aan de boekhouding. Die komt voor rekening van Alfa. In Bleiswijk zelfs, een afstand die de range van z’n drones ver te boven gaat. “Daar ben ik via-via terecht gekomen. Ik ben HyFly begonnen als eenmanszaak. Op een gegeven moment moest er een bv worden opgericht. Het heeft even tijd gekost voordat ik een partij gevonden had die gewoon goed snapte wat er moest gebeuren. Iemand die mij goed kon uitleggen wat handig en niet handig was. Het ging tot die tijd altijd andersom. Andere adviseurs gaven aan dat het in mijn fase niet handig was om een bv op te richten omdat ik dan heel veel kosten moest maken. Maar ik kon niet anders, ik had met die aandeelhouder te maken. Bij Alfa begrepen ze dat gelijk. Ik heb Cock van Adrichem als klantbeheerder. Dat klikte meteen vanaf het begin. Ik vind het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je goed geholpen wordt. En dat heb ik bij Alfa.”