maart 2022
Voor je ligt de eerste uitgave van Cijfers die Spreken Melkveehouderij voor het jaar 2022. We presenteren weer aantrekkelijk leesbare en verhelderende thema-artikelen. Deze keer over de liquiditeit in de melkveehouderij en de keuze om een bedrijf niet te laten groeien in omvang richting de toekomst.
In februari 2022 is Rusland Oekraïne binnengevallen, wat veel leed veroorzaakt en onrust geeft in de wereld. Daarbij heeft het ook veel impact op de productie van voer en voedsel in de Oekraïne, ook wel de ‘graanschuur van Europa’ genoemd. Je hoort verhalen van boeren in Oekraïne dat er geen uitvoermogelijkheden zijn, het graan niet gezaaid kan worden omdat er geen zaad of diesel is, er het risico’s van stroomuitval is en ga zo maar door.
Dit heeft een grote impact op de voedselvoorziening in wereld, maar ook op de beschikbaarheid van grondstoffen voor veevoer en beschikbaarheid van kunstmest. De vraag wat de impact op de Nederlandse melkveehouderij is, is zeer lastig te beantwoorden. Niemand weet hoe lang de oorlog gaat duren en wat de daadwerkelijke impact op de landbouw is. Wat wel een gegeven is, is dat de prijzen in maart 2022 al fors zijn gestegen en voor het komende seizoen ook niet snel zullen dalen. Het is dan zeker van belang om in beeld te brengen wat de impact hiervan is op de liquiditeit van jouw bedrijf voor de komende periode.
Eén van die twee thema-artikelen in deze editie gaat in op de liquiditeit in de melkveehouderij. Een actueel onderwerp omdat de prijzen van voer, kunstmest en loonwerk fors zijn gestegen en de sector voor het oogstseizoen 2022 staat. De melkprijs is hoog, maar is het voldoende voor de stijgende toegerekende kosten?
Daarnaast een reportage van een melkveehouder die ervoor kiest om zijn bedrijf niet verder te laten groeien in omvang. Een ontwikkeling die we op dit moment meer zien, maar die we niet gewend zijn. We komen uit een periode waar bedrijfsontwikkeling uit drie zaken bestond: schaalvergroting, specialisatie en kostprijsverlaging. In het huidige gevecht om de ruimte in Nederland is het de vraag voor elke ondernemer welke mogelijkheden er zijn in het gebied waar je bedrijf zit. En welke keuze en strategie maak je daarin?
De melkveespecialisten van Alfa ondersteunen je met de BAS Melkvee Plus rapportage voor inzicht in de resultaten van je bedrijf. De basis om van daaruit de juiste strategie richting de toekomst te bepalen die aansluit bij je visie op je toekomstig bedrijf. Daarbij wens ik iedereen veel succes om die persoonlijke doelstellingen te realiseren!
Hans de Bie
Marktmanager Agri & Food
Inzicht in de cijfers
Ons leven, en vooral de beleving van ons leven, werd de afgelopen twee jaar bepaald door de gevolgen van corona. In maart 2022 is corona naar de achtergrond verdwenen en wordt de wereld bepaald door de oorlog in Oekraïne. Wat zijn de gevolgen daarvan voor de prijzen en de liquiditeit van de melkveehouderij?
Welke ontwikkeling maakt jouw bedrijf door? Schaalvergroting, een tweede tak, intensiveren of natuur-inclusief boeren? Elke keuze is goed, als je maar een keuze maakt. Bas ten Hove uit Mariënheem kiest er bewust voor om de bestaande bedrijfsomvang in stand te houden.
Lees meer
Je bedrijfsvoering optimaliseren. Toekomstplannen maken. Rekening houden met alle relevante wet- en regelgeving. Als ondernemer in de agrarische sector moet je van veel markten thuis zijn. In sommige gevallen heb je zelf de kennis in huis om de koers van je bedrijf te kunnen bepalen. Op andere vlakken is goed advies onmisbaar. De adviseurs van Alfa staan voor je klaar met een brede dienstverlening. Lees meer over agrarisch bedrijfsadvies van Alfa Accountants en Adviseurs.
Lees meer
Meld je nu aan en ontvang direct een mail wanneer de nieuwe versie van Cijfers die Spreken gepubliceerd is.
Meld mij aan