Banner

“Tot op de dag van vandaag maakt de combinatie horeca en detailhandel ons uniek”

1 mei 2024 | Door:  Miranda Busscher

Allebei hadden ze een prima functie in sales en marketing. Zonder enige horeca-ervaring beginnen Margreet Metting en Gezinus Winters in 2015 aan een heel nieuw avontuur. Negen jaar later mag Wadapartja gerust een succes worden genoemd. Op twee plekken in Groningen kun je er terecht. Niet alleen voor een hapje en een drankje, ook het complete interieur is te koop. “We hebben al een paar keer de grote tafel verkocht.” Wat apart, ja.

“Nee, we zijn niet de doorsnee-horecaondernemer die begint met werken in de horeca en later een eigen zaak begint”, zegt Gezinus. Al was het maar omdat Wadapartja horeca mixt met retail. “We waren voor ons werk wel heel veel onderweg. We wilden minder in de auto zitten en lokaal iets doen. De combinatie horeca-retail kwam toen net op in Nederland. Wij waren de eersten in Groningen. Tot op de dag van vandaag maakt dat ons uniek. Alles is te koop.” De horeca-achtergrond van het tweetal - zowel zakelijk als privé partners – hield op bij die van de gemiddelde Nederlander. “Als je voor je werk veel onderweg bent kom je in restaurants. We gingen ook weleens naar een festival. Of gewoon naar de kroeg.”

Het is Margreet die het hele concept uitdenkt, een bedrijfsplan schrijft en de naam bedenkt. De eerste vestiging is die aan het Zuiderdiep, in de binnenstad. “We hebben er een jaar over gedaan om een geschikt pand te vinden. Het was een gelukje, we hadden gehoord dat de vorige huurder net wilde opzeggen. De eigenaar vond het meteen een leuk concept, het pand is ons min of meer gegund.”

Terug naar onze oude rol

Aan de Westerhaven volgt een tweede vestiging. De reden: “Anders zit je elkaar wel heel erg op de lip de hele dag.” In eerste instantie runnen Margreet en Gezinus beiden hun ‘eigen’ vestiging. Inmiddels verschuiven hun taken meer naar de achtergrond. “We willen terug naar onze oude rol, waar we eigenlijk beter in zijn. Ik wil me meer bezig gaan houden met inkoop en verkoop. Zoeken naar extra omzetmogelijkheden, voor groepen, via catering of met activiteiten en feestdagen. En verder doe ik alle facilitaire zaken, zodat het een georganiseerde chaos blijft.”

Personeelsadministratie bij Alfa

Margreet is er vooral voor personeelszaken, het actualiseren van social media en de website en het ‘bewaken’ van het Wadapartja-concept. Ook doet ze een deel van de administratie. “De personeelsadministratie zit bij Alfa in Groningen. Je moet een keer een keuze maken: waar ga je je zelf in specialiseren, waar niet in? In de traditionele horeca is het toch gauw: zoveel mogelijk zelf doen. Dit is typisch zo iets dat je móet uitbesteden. Een boekhouder is duurder, maar met al die wetgeving is het niet meer bij te houden. We hebben een groeiend personeelsbestand, dan wil je dat het met loonstroken en jaaroverzichten goed geregeld is.” De twee waren klant bij Green Accountants, die nu zijn overgenomen door Alfa. “Alleen het e-mailadres is veranderd. We hebben nog steeds dezelfde contactpersoon, Miranda Busscher. Dat werkt harstikke goed.”

Daghoreca

Bij Wadapartja kun je terecht voor een ontbijt, een brunch, een lunch of ‘gewoon’ een drankje. De openingstijden van beide vestigingen verschillen. De vroegste openingstijd is 10.00 uur, uiterlijk om 18.00 uur zijn de deuren dicht – besloten feestjes in de avonduren uitgezonderd. “Diners draaien we niet meer. En doordat we daghoreca zijn, hebben we minder moeite om personeel te vinden.” De kaart is creatief, met ingrediënten van vooral Groningse bodem. Posters aan de wanden verraden een politieke voorkeur: die voor de Partij van de Dieren.

Maar aan een vegankaart willen Margreet en Gezinus zich niet wagen. “Ik vind dat je keuze moet hebben als je uit eten gaat. Wel serveren we minder vlees en vis. We zijn bovengemiddeld actief met duurzaamheid. We kopen zoveel mogelijk lokaal in. Avocado’s komen nog van ver, maar we kijken wel naar alternatieven. Gemberbier is een hip drankje, dat kwam eerst uit Australië maar halen we nu uit Denemarken. Alle kleine beetjes helpen. Als andere horeca-ondernemers gaan meedoen, kunnen wij weer een stap verder gaan.”

Franchiseformule

De reviews op internet zijn lovend. En, opvallend: “We horen weleens van gasten dat Wadapartja ook een succes zou zijn als het in Amsterdam zat. Nou hebben we niet echt de ambitie om in Amsterdam open te gaan. Maar in Zwolle of Leeuwarden zou het kunnen. We denken aan een franchiseformule, om samen te werken met andere ondernemers. Die ketens heb je wel meer, met een hoofdkantoor voor alle ondersteunende diensten en zelfstandige ondernemers die het concept in hun waarde laten.”

Miranda Busscher

Miranda Busscher

Salarisadviseur

+31 882532254 | mbusscher@alfa.nl


Meer over Miranda