Albert Hooijer
Senior Accountant
088 2531508 | ahooijer@alfa.nl
17 januari 2018 | Door: Albert Hooijer
Een jaar of 25 geleden laste Albert van Ee weleens een schommel in elkaar voor familie en vrienden. Ondertussen heeft die hobby serieuze vormen aangenomen. Met Van Ee Buitenspeelgoed staat er in Kootwijkerbroek een bedrijf met een grote bekendheid. Het geheim van het succes is simpel, zegt mede-eigenaar Hans van Leersum: “We selecteren uitsluitend op kwaliteit.”
Het is rustig in de showroom. Begin januari: het is niet echt de tijd om buiten te spelen. Maar achter de schermen wordt er hard gewerkt aan het nieuwe buitenseizoen. Trampolines, schommels, speeltoestellen, skelters: het moet voor kinderen geen straf zijn om hier rond te lopen. Maar voor Hans van Leersum en zijn collega’s is het een professionele business. Sinds een jaar is hij mede-eigenaar van het bedrijf dat Albert van Ee een kwart eeuw terug opzette. “Ik heb de dagelijkse leiding over het bedrijf. Albert houdt zich nu meer bezig met de ontwikkeling van nieuw buitenspeelgoed en toestellen, zoals hij ook 25 jaar terug deed. Albert heeft een technische achtergrond en weet precies wat klanten willen. Ik heb zelf jarenlang een webwinkel gehad en heb dus ervaring met de markt”, legt hij uit.
De grootste verandering die Hans doorvoerde, had alles te maken met zijn online-achtergrond. “De focus ligt op de integratie van online en offline. We hebben het afgelopen jaar al meer ingezet op internet. Dat zie je meteen terug in de resultaten; we krijgen meer mensen binnen en halen een hogere omzet.”
Op internet komt een relatief kleine speler als Van Ee Buitenspeelgoed ineens veel grotere concurrenten tegen, weet Hans. “Je hebt dan ineens te maken met Coolblue en Bol.com. Dat zijn winkels die hun logistiek heel goed op orde hebben. Daarom steken we veel energie in het optimaliseren van onze interne processen. Als alle neuzen in het team dezelfde kant op staan, kunnen we die concurrentie aan. Je moet als team goed je doelen stellen en weten waar je geld laat liggen.”
Over de kracht van het bedrijf hoeft Hans niet lang na te denken. “Dat is toch kwaliteit. Met die kwaliteit heeft Albert ook in 25 jaar tijd de huidige reputatie opgebouwd. Andere winkels nemen al gauw het gehele assortiment van een leverancier op. Wij selecteren alleen artikelen waar we 100% achter staan. Pas belde er een mevrouw of wij een randkussen van 100 euro voor een trampoline verkochten. Nee, dat doen we niet. Want dit kussen is binnen een paar jaar weer stuk. Bij ons koop je speelgoed waarvan je zeker weet dat de broertjes en zusjes er later ook nog plezier van hebben.”
Met het oog op die kwaliteit ontwikkelt Van Ee ook eigen speelgoed, zoals de Modernjump trampolines. Ook duurzaamheid krijgt in de buitenspeelgoedsector steeds meer nadruk. De weer florerende economie laat in Kootwijkerbroek haar sporen na. Hans: “Je merkt dat mensen weer meer aandacht besteden aan de tuin. Er komt meer budget voor tuininrichting, ze halen er een hovenier bij en ook voor buitenspeelgoed is er meer aandacht. En er worden sowieso veel meer huizen gebouwd.”