Banner

Het belang van inzicht in je gemiddelde kostprijs per uur

13 maart 2024 | Door:  Jeroen van Vark

Wist jij dat de helft van de mkb ondernemers inzicht mist in hun gemiddelde uurprijs? Recent onderzoek toont aan dat veel mkb'ers geen idee hebben wat ze per uur in rekening brengen aan hun klanten. Dit wordt nog eens versterkt doordat vier op de tien mkb'ers ook geen idee hebben hoeveel winst ze per uur maken. Eigenlijk best vreemd als je hier over nadenkt, het lijkt toch één van de meest relevante zaken in je bedrijfsvoering. Het berekenen van de gemiddelde kostprijs per uur kan helpen om dit soort ‘blind spots’ inzichtelijk te maken.

Allereerst is het van belang om te weten wát nu je gemiddelde kostprijs per uur is. Je kunt deze berekenen door je totale vaste kosten te delen door de totale capaciteit (bijvoorbeeld uren, stuks, kilometers) in je onderneming. Het bepalen van je capaciteit vergt wel wat rekenwerk, denk bijvoorbeeld aan de productiviteit van de uren van je medewerkers of het ziekteverzuim. Als je de gemiddelde kostprijs per uur berekend hebt, kan deze je helpen bij de volgende aspecten in je bedrijf.

  1. Rendementsverbetering
    Het kennen van je gemiddelde kostprijs is de sleutel tot het maximaliseren van je rendement. Het stelt je in staat om je uurprijs zo te bepalen zodat deze zowel concurrerend is als jouw winst optimaliseert.
     
  2. Klantwaarde
    Met het juiste inzicht in je gemiddelde kostprijs per uur kun je de waarde van jouw diensten voor jouw klanten beter communiceren. Het transparant presenteren van de toegevoegde waarde rechtvaardigt niet alleen je tarieven, maar bouwt ook aan duurzame klantrelaties. 
     
  3. Concurrentievoordeel
    Als je jouw kostprijs goed begrijpt en daar je uurprijs op aan past kun je een concurrentievoordeel behalen. Het stelt je namelijk in staat om flexibel te reageren op veranderingen in de markt. Je kunt je prijzen en je diensten snel aanpassen aan de veranderende behoefte van je klant.
     
  4. Strategische besluitvorming
    Bij het nemen van strategische beslissingen, zoals investeringen, uitbreidingen of nieuwe productlanceringen, is het begrijpen en kunnen aanpassen van je kostprijs cruciaal. Het helpt je om je beslissingen te onderbouwen en de risico’s beter te begrijpen en beheersen.

Investeer in inzicht, oogst succes!

Voor mkb ondernemers is het begrijpen van de gemiddelde kostprijs een belangrijke bouwsteen voor de continuïteit van de onderneming. Het biedt een solide basis voor prijsstelling en winstgevendheid, maar het helpt je als ondernemer ook om bewuste strategische keuzes te maken om je bedrijf verder te laten groeien.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je kostprijs of wil je graag inzichtelijk maken hoe je meer rendement uit je onderneming kunt halen? Neem dan gerust contact op met één van onze bedrijfskundige adviseurs van Alfa in jouw regio. Wil je meer weten over de dienstverlening van Alfa  in het mkb? Bel ons of kijk op deze pagina: Mkb bedrijfsadvies.

Jeroen van Vark

Jeroen van Vark

Strategisch adviseur | Relatiemanager

088 253 2062 | jvanvark@alfa.nl


Meer over Jeroen