Banner

Eigentijdse beleving in monumentale hotelpanden - van Berkel Hospitality

21 oktober 2024 | Door:  Benjamin Veldhuizen

Voor veel Twentenaren en Achterhoekers zijn de hotels Landgoed Hotel & Restaurant Carelshaven en De Zwaan in Delden, Oranjerie Ruurlo en Het Wapen van Hengelo een begrip. Vanuit deze fraaie monumentale panden richt Van Berkel  Hospitality zich vooral op klanten in het hogere segment. Of die nu komen voor een kop koffie met appelgebak na een fietstocht, een uitgebreid diner met familie, vrienden of zakelijke relaties, of voor een trouwfeest op locatie. Een gesprek met directeur Alco van Berkel over de recente aankoop van het hotel in Hengelo. Maar ook over beleving en verwachtingsmanagement, het aansturen van 180 medewerkers en de broodnodige veerkracht in coronatijd.

Historische panden zijn mooi, maar ook een potentiële moneypit, vanwege de onderhoudskosten en mogelijk bijkomende verbouwingskosten. Alco daarover: “Natuurlijk onderkennen we dat, maar wij houden van panden met karakter! Uiteindelijk verkopen we beleving en maken we herinneringen. Dat doen we daarom bewust op inspirerende locaties, vanuit deze bijzondere panden. De omlijsting is ook mooi; het Twentse coulisselandschap met de vele landgoederen en uitgestrekte  landerijen en de grote gastvrijheid in Twente en de Achterhoek.” 
 
 

Uitdaging in hoofdletters

Alco van Berkel is een horecaman pur sang, die de kneepjes van het hotelvak al vroeg onder de knie kreeg. Samen met zijn vrouw Evelyn (financieel directeur) en operationeel directeur Said Maher (tevens SVH meestergastheer) stuurt hij hun 180 medewerkers op de vier locaties aan. “Toen we startten met Landgoed Hotel & Restaurant Carelshaven (in 2014) waren we (Evelyn en ik) nog geen dertig. Ik was op die leeftijd al hotelmanager van meerdere hotels tegelijk, en wist dat ik mijzelf moest blijven uitdagen. Wanneer je dan kiest voor hotelconcepten vanuit monumentale panden waarvan de invulling nog niet mee-ademt met de huidige tijd, ben je ervan verzekerd dat het ook een uitdaging wordt. We hebben destijds
meteen een degelijke bv-constructie opgetuigd met een holding, waar nu vijf werkmaatschappijen onder hangen, en in de voorbije tien jaar zijn we aardig gegroeid.”

 

Andere filosofie?

Ten opzichte van veel andere horecabedrijven mag je misschien wel zeggen dat Van Berkel er een bijzondere filosofie op nahoudt. Alco: “Daar draait het meer om de gast. Niet dat wij onze klanten onbelangrijk vinden, integendeel! Maar in de kern gaat het er wel om dat wíj iets doen wat wíj leuk vinden. Ons personeel nemen we vervolgens in dat enthousiasme mee; als zij blij zijn, dragen zij dat ook over aan onze gasten en zo is de cirkel weer rond. Anders gezegd: we zijn indirect altijd bezig met het naar de zin maken van onze gasten op een manier waar wij zelf ook blij van worden.” Hoe worden de 180 medewerkers op de vier locaties aangestuurd? “Uiteindelijk is het heel belangrijk dat je de zaken goed monitort, maar dat je zelf niet voortdurend strak op de bal wilt zitten. Als je je teams en individuele medewerkers de ruimte geeft, voelen zij je vertrouwen en waardering. Dán krijg je medewerkers die lekker in hun vel zitten, die kwaliteit erg belangrijk vinden en zich ook graag verder ontwikkelen binnen je bedrijf. We zien dat zij vanuit die positieve vibe ook graag met nieuwe ideeën komen en daar plukken wij de vruchten van.”
 
 

Wind tegen

In 2014 werd Carelshaven gekocht, in juli 2017 de Oranjerie in Ruurlo en in september 2019 volgde hotel De Zwaan in Delden. Dat laatste hotel was een mooie aanwinst, totdat corona roet in het eten gooide. Alco: “Eén ding is duidelijk, als De Zwaan ons eerste bedrijf was geweest, hadden we het zeker niet gered. Dankzij beide andere bedrijven hadden we gelukkig wat vet op de botten om deze magere periode door te komen. Als ik de balans nu opmaak, zeg ik: die coronatijd heeft ons veel gekost, maar ook veel gebracht. Je werd gedwongen om je creativiteit extra aan te boren. Zo organiseerden we bijvoorbeeld diners op de hotelkamers, en hadden we met de buren geregeld dat we een podium in hun weiland mochten zetten. Daarop lieten we muzikanten klassieke muziek spelen tussen de gangen door. Ook bleven we zichtbaar met marketingtechnisch leuke acties, zoals langsgaan bij klanten met doosjes (met zaden van) vergeet-mij-nietjes.”

Strijd in coronatijd

Alco: “In de coronatijd was de overheid ruimhartig in woorden, maar in daden viel dat tegen. We werden gezien als coöperatie, en het extra verdiende geld met afhaalmaaltijden en bezorging konden we direct weer inleveren, omdat we daarmee werden gekort op onze tegemoetkomingen vanuit de NOW- en TVL-regeling voor de beide andere hotels. Uiteindelijk hebben we zelfs een procedure tegen de RVO aangespannen, die we voor een gedeelte ook hebben gewonnen. Als je zo’n

strijd aangaat, moet je de cijfers ook uitstekend kunnen weerleggen en dat heeft Alfa goed voor ons gedaan. In zo’n situatie is het ook prettig om een accountant te hebben voor wie je niet het enige horecabedrijf bent (die dus kan benchmarken), zodat je beter weet waar je staat. Gelukkig waait de wind nu weer uit de goede hoek, waardoor we recent Het Wapen van Hengelo konden aankopen.”

Nuchtere blik

“Benjamin Veldhuizen (relatiebeheerder van kantoor Aalten) staat ons goed bij. Ik waardeer in hem dat hij steevast rustig en doordacht denkt en handelt. Hij weet heel goed waar hij mee bezig is en houdt zich altijd bij de feiten. Als we met erg creatieve ideeën komen, deinst hij er niet voor terug om te zeggen: ‘Alco, je kunt dat wel bedenken, maar wat jij wilt, kan gewoon niet altijd.’ Hij buigt dus niet te veel mee in onze plannen. En dat vind ik waardevol.”
 
Benjamin Veldhuizen

Benjamin Veldhuizen

Senior klantbeheerder

088 2531265 | bveldhuizen@alfa.nl


Meer over Benjamin