Daan Rentenaar
Junior adviseur duurzaamheid
088 2531162 | drentenaar@alfa.nl
10 oktober 2024 | Door: Daan Rentenaar
De elektrificatie van bestelbussen is nu echt begonnen. Doordat er in 2025 in bijna alle grote steden een zero-emissie zone. Dit is een zone waar er geen voertuigen met een verbrandingsmotor in mogen, dit geldt dus voor bestelbussen, particuliere auto’s, auto’s van de zaak en vrachtwagens. Deze moeten in 2025 helemaal elektrisch zijn om in het stadscentrum te komen.
In 2025 worden alle voertuigen die een verbrandingsmotor hebben uit het stadscentrum gehaald. Dit komt doordat er 29 Zero-emissie zones worden ingevoerd. Hierdoor worden alle voertuigen en de eigenaars verplicht om elektrische te gaan rijden als zij het stadscentrum in willen. Dit geldt dus ook voor de timmerman die af en toe een klus doet in de stad, de werknemer die zijn bedrijfsauto meeneemt mee naar huis en in het stadscentrum woont en het geldt ook voor de vrachtwagens die de supermarkten moeten bevoorraadden.
Het korte antwoord is ja. Dat komt doordat Nederland binnen twee jaar 46 nieuwe snelladers en twee nieuwe waterstof stations gaat plaatsen. Ook voor bussen worden er drie extra stations neergezet. Hierdoor wordt het laden van de elektrische voertuigen nog toegankelijker. Maar de actieradius van bijvoorbeeld bestelauto’s wordt vele malen groter. Zo kunnen sommige bestelbussen al 350 tot 450 kilometer rijden op een volle accu.
Veel mensen zeggen dat een elektrische auto of bestelbus te duur is of veel meer kosten meebrengt dan een auto die een fossiele motor heeft. Dit is niet waar. De aanschafprijs van een elektrische auto is wat duurder dan een met een fossiele motor, maar de kosten van onderhoud en brandstof wegen daar niet tegen op. Samen met de subsidie regeling die de overheid biedt voor de aanschaf van elektrische voertuigen is het aanschaffen van een elektrisch voertuig helemaal voordelig. Deze subsidie heeft een gemiddeld bedrag van 4.500 euro.
De subsidieregeling duurt maar tot en met 2024. In 2024 zal het potje van de subsidie nog hoger zijn dan die van 2023 waarbij hij 33 miljoen euro was. Er wordt verwacht dat er in 2025 een concurrerende prijs is tussen elektrische voertuigen en voertuigen met een fossiele ontbrandingsmotor. Daarom is 2024 het laatste jaar dat er een subsidie aangevraagd kan worden voor elektrische bestelbussen.