Banner

Maar liefst vijf geslaagden voor de Masterfase!

9 augustus 2024 | Door:  Marina de Wit

Teamleider Joost Hoogendoorn en vakspecialist Rutger van den Noort rondden, samen met Frank Hogerwerf, Tjeerd van de Polder en Stephan de Groot, begin dit jaar de Masterfase af.

Joost en Rutger vertellen over het tweejarige intensieve traject waarin verdieping loopbaankeuze centraal stond. Joost: “Zie het als een stap in je carrière: Waar sta je nu? Welke keuze(s) maak je richting de toekomst?” De mannen gingen aan de slag met reflectie en goede keuzes maken. “Samen met collega’s uit het land ga je spiegelen op je loopbaan. Je leert nóg beter communiceren met collega’s en klanten en ook coaching van je collega's is een belangrijk onderdeel uit de masterfase”, vult Rutger aan.

Word ik vakspecialist of manager? Ook hier kwamen deelnemers tijdens het traject achter. Joost: “Je krijgt inzichten over hoe anderen naar je kijken. Hoe neem je mensen mee? In mijn geval in het opzetten en uitbouwen van het bedrijfskundig team. Aan de hand van de DISC-stijlen bouw je je team op: je hebt voorlopers nodig en volgers, maar ook mensen die structuur aanbrengen of procesmatig werken. Hoe neem je anderen mee in je eigen gedrevenheid?” Rutger vervolgt: ”Anderen meenemen in je eigen gedrevenheid is iets wat mooi terugkwam in de clusteropdracht. Datagedreven werken in ons werk is super belangrijk. Enerzijds om efficiënter te werken, anderzijds om verdieping in je werk en klantgesprekken te krijgen. In de clusteropdracht heb ik als projectleider meer data gedreven werk geïmplementeerd binnen onze accountancyteams. Een mooie leerervaring om je eigen passie over te brengen op je collega’s en te borgen in de werkwijze van de organisatie.”  

WHY

De WHY kwam veelvuldig terug. Waarom doe ik iets? Joost: “Dat kun je jezelf bij alles afvragen: waarom wil ik een 9 voor het klanttevredenheidsonderzoek? Waarom wil ik meer omzet? Of wil ik mijn bedrijfskundig team uitbouwen met een strategische tak? Je kunt deze vraag ook bij collega’s of klanten neerleggen. Natuurlijk wordt een WHY soms bepaald door regels die worden opgelegd door belastingdienst, overheden of beroepsgroep. We hebben geleerd om steeds te spiegelen aan de strategie van Alfa, je persoonlijk doelen en doelen van je collega's. Alfa wil een brede zakelijke dienstverlener zijn en ik heb de kans gekregen om daarom een bedrijfskundig team op te zetten voor mkb en glastuinbouw in ons cluster. Persoonlijk heb ik veel interesse voor ondernemers en bedrijfskunde. Hier zie je dus een match tussen de WHY van Alfa en mijn persoonlijke WHY. Hoe gaaf is het als je dit dan kan doen op een kantoor waar veel mkb klanten zijn aangesloten!”

Moonspeech

Op de vraag wat Joost en Rutger nog meer is bijgebleven, noemen ze de moonspeech. “Een wenkend perspectief. Dat is een ideale schets weergeven van iets waar je met de organisatie of klant naar toe wil. Bij alles wat je als beleid doorvoert, blijf je vasthouden aan het ideaalplaatje waar je naar toe wilt.” Wat nog meer? De heren lachend: “Het ruitje van de deur dat Frank in zijn enthousiasme per ongeluk insloeg en het hardlopen en zwemmen met elkaar om scherp de nieuwe dag in te gaan als we in een hotel verbleven.” En dan nu serieus: “De zware trainingsdagen waarin je je kwetsbaar opstelt en de verbondenheid ’s avonds bij het eten en aan de bar met heel Alfa en dat je vanaf nu over het cluster heen kunt schakelen met vakspecialisten en managers, je weet waar je moet zijn.”

Organisatiemodel

De strategische opdracht voor de Raad van Bestuur ging over een nieuw organisatiemodel: wat als Alfa groeit van 1.200 naar 3.000 medewerkers? Is het huidig model dan nog passend? ”Inmiddels weten we allemaal dat deze vraagstelling te maken had met de fusie met ABAB.” 

Als laatste spreken de heren waardering uit naar hun werkgever. “Deelname aan de masterfase is een hele investering voor Alfa. Wij zijn dankbaar dat coachings- en doorontwikkeltrajecten gefaciliteerd worden.”

 

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina