Jim van Vliet
Klantbeheerder
24 maart 2023 | Door: Marina de Wit
Pagode- en partytenten, binnen- en buitenpodia, banken-en staantribunes. Groot, klein, eenvoudig en luxe. Al meer dan 90 jaar is Verhuurbedrijf A. Kuijf & Zn. een bekend gezicht op sport-, cultuur- en bedrijfsevenementen. Het familiebedrijf aan de Noordenseweg in Nieuwkoop is innovatief, toonaangevend en uniek. “Geen ander bedrijf verhuurt namelijk zowel tenten, podia als tribunes”, begint Aad Kuijf, een hardwerkende ondernemer die op zijn inmiddels 64e nog steeds liever te druk is dan niets doet.
Hij noemt zichzelf een manusje-van-alles. “Ik ben nog volop in de running in dit mooie bedrijf. Ik bouw liever zelf tribunes op dan dat ik op kantoor zit”, zegt hij met overtuiging. En dat heeft hij van geen vreemde: zijn vader, inmiddels 94 jaar, woont naast hem en bemoeit zich niet meer overal mee, maar houdt wel alles nog scherp in de gaten. “Je maakt hem niks wijs! Wij zijn allebei echt doeners!” Naast de drie hoofdproducten levert Kuijf ook tentvloeren. “Tribunes ontwikkelen wij zelf en ook de pallets om stoelen in te bewaren.” Achter zijn kantoor staan de vrachtwagens, loodsen en een grote voorraad aan tentvloeren, trappen, hekwerken enz. Ook heeft Aad nog twee opslagloodsen op industrieterrein De Olm én een wasserette om de tentpanelen te wassen. Aad heeft twintig man vast in dienst en in de zomer werken nog eens 10 tot 15 ZZP’ers extra mee.
Hoe het begon? “Het was begin jaren dertig. Mijn opa had een eigen café in Noorden. Hij wilde meer bier gaan verkopen. Hij kocht daarom een tent en zette deze in de regio neer op dansfeesten en kermissen. In de jaren vijftig ging de tweede generatie actiever pionieren, jaren zeventig kwam de verhuur van tribunes erbij en jaren tachtig nam de derde generatie, mijn broer en ik, zijn zaak over. De verhuur van tribunes is nu onze core business geworden.”
Niet de minste namen komen in het klantenbestand van Kuijf voorbij. Awakenings, KLM Open, de marathon van Rotterdam, Jumping Amsterdam, Abn amro tennistoernooi, de Uitmarkt en SAIL. Wij leveren ons materieel met name aan sportevenementen. Maar we worden bijvoorbeeld ook gevraagd voor een medaille uitreiking van het leger, bij de te waterlating van een schip, om tribunes te bouwen bij Holiday on Ice in vijf steden. Wij richten ons op het middensegment van 1000-10.000 man. Wij regelen het vervoer, de op- en afbouw, van klein tot groot in heel Nederland en België. Met onze unieke combi van producten zijn er bovendien allerlei varianten mogelijk.” Aad raakt niet uitgepraat over alle mooie klanten, logisch, het zijn er ook heel wat door de jaren heen! Een grote tribune voor de Nijmeegse Vierdaagse, 6000 plaatsen voor het North Sea Jazz festival, de bouw van een grote tribune in een stadion voor het eendaagse Franeker Kaatsen toernooi of voor het traditionele Leidens Ontzet op 3 oktober. En vult Aad aan: “Alweer een hele tijd terug, namelijk begin jaren tachtig, onze eerste grote klus, de spraakmakende Willem Ruis show.”
“Om de zoveel jaar moeten de materialen worden aangepast. “Een tribune vervangen is een hele investering waar je zo tien jaar mee bezig bent. Met het omturnen ervan zijn we in 2017 gestart. Podia en tenten vernieuwen gaat sneller. Je hebt dan vooral te maken met nieuwe fancy looks.” Naast het vervangen van de tribunes houdt het voortbestaan van zijn bedrijf hem ook bezig. “Ik was het traject al ingegaan, maar het was niet handig geregeld.” Totdat een jaar geleden Alfa om de hoek kwam kijken. “Naast een percentage dat mijn broer en ik zelf houden, wil ik zoveel mogelijk van de aandelen aan mijn drie kinderen overdragen, zo fiscaal-vriendelijk mogelijk.” Het traject heeft wat voeten in de aarde. “Een herstructurering, dan structuur aanbrengen en vervolgens de overdracht. Ook de schenking verliep niet geheel soepel. Het wachten is nu op de goedkeuring van de belastingdienst met betrekking tot de waardering van de aandelen, dat duurt lang. Maar de structuur staat, nu nog de overname. Wij zijn blij dat wij ons bedrijf met behulp van Alfa kunnen omturnen naar de vierde generatie. Het traject blijkt ingewikkeld, maar fiscalist Rogier van Soest en klantbeheerders Frank Hogerwerf en Jim van Vliet zijn creatief genoeg en zien dit complexe traject als een leuke uitdaging!”, sluit Aad tevreden af.