Vivian Fransen
Klantbeheerder
15 juni 2023 | Door: Marina de Wit
Met de modellen Vedette cabin en salon in Classic en Comfort Line, Navigator en Brutus betreedt Vedette Jachtbouw de Nederlandse en Europese wateren al ruim 20 jaar! De drijvende kracht hierachter is ondernemer en creatieveling Hans van Veen.
Hans (63) komt van oorsprong uit Aalsmeer en startte zijn onderneming pas op zijn 42e. “Toen was het moment en sloot de stap naar het ondernemerschap perfect aan qua timing en ervaring”, vertelt Hans. Als iemand een passie heeft, vertelt hij daar graag over! Hans kan honderduit praten over alles wat met boten, jachten en scheepswerven te maken heeft. Momenteel is het een hectische periode op de werf, want er wordt grondig verbouwd aan de Smidskade 18 in Ter Aar. “Ons huidig kantoor wordt bij de werkplaats getrokken en er wordt een stuk aangebouwd voor kantoor en kantine”, gaat Hans verder. Uitbouwen betekent dat de zaken goed lopen. En dat klopt: werden er voorheen vier schepen per jaar gebouwd, tegenwoordig zijn dat er maar liefst vijftien! En dat zijn geen kleine plezierbootjes. “De vraag naar steeds luxueuzere, grotere schepen neemt toe, denk aan 14 meter lang, met alles erop en eraan: van airco, navigatiesystemen tot aggregaten.” Kortom: de Vedette jachten zijn in trek en dat is logisch, want iedere Vedette is uniek, wordt met toewijding en passie gebouwd en de slogan veel kwaliteit voor een realistisch bedrag wordt meer dan waargemaakt!
Hoe begon het?
“Mijn familie was altijd al actief in de binnen- en sleepvaart, visserij en berging. Van mijn moeders kant waren mijn opa en overgrootvader bevriend met Piet Smit & Jan Tak.” Hans voltooide een opleiding als vliegtuigbouwer en werkte jaren bij Fokker maar was de bureaucratie zat en zijn interesse veranderde in voormalige beroepsvaartschepen. “Toen ik in 2002 mijn bedrijf startte was mijn werkgever ABB, een bedrijf in warmtekrachtinstallaties.” In de rol als technisch hoofd ontwikkelde hij zich in de elementaire techniek dat goed van pas kwam in zijn nieuwe uitdaging: namelijk een boot ontwerpen en casco laten bouwen. “Eind 2003 kocht ik samen met mijn toenmalige vrouw een pand aan de Ondernemingsweg in Uithoorn. Mooi pand, maar geen water, niet handig als je boten verkoopt. Het eerste ontwerp was een acht meter lang bootje, hetgeen een beetje op een sleepboot leek. Uiteindelijk hebben wij in Uithoorn zo’n vijftig schepen gebouwd. De gemeente Uithoorn besloot het gebied te gaan herindelen en wij dachten eraan om te gaan verhuizen, want ook laden en lossen van de schepen was lastig.”
Het huidige pand aan de Smidskade kwam in 2012 gereed. Hans gaat door: “Het voormalige ‘Koeleman conserven’ terrein was net ontgonnen, maar er is water, dus het was een goede keuze om een nieuwe scheepswerf te bouwen.” Inmiddels vierde Vedette Jachtbouw vorig jaar haar 20-jarig bestaan en heeft Hans tien medewerkers in dienst, waaronder Kathinka als commercieel medewerkster, Connie als financieel medewerkster en de overige medewerkers in de werkplaats. Het bedenken, de werkvoorbereiding en engineering van de schepen doet Hans zelf. Hans is de aanjager en zorgt dat nieuwe modellen op de markt komen. “Wij hebben voor China een paar grote schepen gebouwd. Er is veel vraag naar onze eigen lijn, in Nederland maar ook in Duitsland en België. De prijzen van de jachten variëren van 180.000 euro tot 8 ton. Als klanten zien wij veel gepensioneerden, maar ook piloten, tandartsen en ondernemers.”
De schepen worden decentraal gemaakt. “Dat is een heel proces: het stalen casco/laswerk, conservering/schilderwerk, interieur/betimmering en afbouw. Dat gebeurt op verschillende locaties in het land bij leveranciers die alleen voor Vedette Jachtbouw werken. Dit proces duurt circa een halfjaar en er kan aan vier schepen tegelijk worden gewerkt. Bij ons op de werkplaats wordt het schip tot slot van techniek voorzien zoals de voortstuwing, airco, verwarming, sanitair etc.”
Vedette Jachtbouw is sinds vorig jaar klant bij Alfa. “Alfa ondersteunt ons met de administratie en maakt de jaarrekening en Vpb-aangifte. Daarnaast heeft Alfa de structuur van ons bedrijf iets geoptimaliseerd en een werkmaatschappij ontbonden. Het eerste contact was met Frank Hogerwerf. De klik met Alfa was er gelijk! En heel prettig om op Alfa te kunnen terugvallen, met uitleg van Alfa in gewone taal. Klantbeheerder Vivian Fransen kan gemakkelijk inloggen op onze systemen en meekijken en adviseren.”, aldus een tevreden Hans.