Marina de Wit
Directiesecretaresse
088 2531149 | Directiesecretaresse
14 januari 2020 | Door: Marina de Wit
Een accuraat voorraadbeheer, efficiënt orders picken, transportsystemen en een juiste opslagruimte: zomaar een greep uit de logistieke uitdagingen die Logitrade graag met haar klanten in de Benelux, van klein tot groot, aangaat. Robbert Mäkel (40) is een van de twaalf medewerkers die Logitrade succesvol in de markt zet. De Kudelstaarter is sales en marketing directeur bij deze system integrator van intra logistieke oplossingen. Samen met Joep Weel is hij sinds twee jaar eigenaar van het bedrijf en vanaf dat moment focussen beide heren zich volledig op de automatisering: van ‘Excel naar CRM’.
Mäkel vertelt: “Logitrade is dertig jaar geleden door Peter Leer in ’t Veld opgericht. Tien jaar geleden stapte mijn vader in het bedrijf. Logitrade richt logistieke systemen op projectbasis in.” Mäkel doet commercie en Weel de techniek. Mäkel gaat verder: “Logitrade bedenkt en verkoopt slimme oplossingen die eraan bijdragen dat medewerkers snel en efficiënt kunnen werken in de intra logistiek. Denk daarbij aan transportsystemen, orderpicken, meten en wegen en paktafellogistiek. Goederen komen binnen, worden opgeslagen en verstuurd naar de klant. Dat is overal hetzelfde, maar wij kijken waar het efficiënter kan. Je ziet vaak dat men oogkleppen op heeft, tegen barrières aanloopt. Dat men niet ziet dat het proces ook anders kan.”
LogiAction: slim orders picken
Efficiency staat centraal bij Logitrade: in orders picken, meten en wegen, transportsystemen en werkplekken. Orders verzamelen, oftewel het orders picken, wordt met LogiAction gedaan. Mäkel legt uit: “LogiAction is een software applicatie voor de logistiek. Vooral handig om in te zetten voor een groep van acht tot tien mensen die orders picken. Het is een eCommerce achtige oplossing. Het moet iets toevoegen voor magazijnen waar nu nog met papier wordt gewerkt. Met LogiAction werk je 30% efficiënter doordat je twintig orders tegelijk kunt afhandelen.” Mensen worden via deze software met de juiste opdracht door het magazijn aangestuurd via spraak, beeld of LED of een combinatie daarvan. Medewerkers krijgen op het juiste moment de juiste informatie: ga naar locatie x, pak y stuks en leg ze op locatie z op de kar. De kracht van dit systeem is dat het continu in ontwikkeling is en dat iedereen ermee kan werken, met een minimale inwerktijd.”
Meten en Wegen
Masterdata is momenteel een hot item bij bedrijven. De meet en weegmachines van Logitrade genereren masterdata van artikelen, zoals lengte, breedte, hoogte en gewicht. Hiermee kun je bepalen hoeveel artikelen er in een magazijnstelling past, in welke doos een bepaalde order past om zo min mogelijk lucht te vervoeren en kosten te kunnen besparen.
De diversiteit aan klanten van Logitrade is groot. “Eigenlijk iedereen met een magazijn. Van de kleine MKB’er tot grote ondernemingen als Fiege en Kuehne & Nagel. Studystore is een leuke klant uit Emmen. Zij hebben op een bepaald moment te maken met een zeer hoge piek, namelijk als studenten hun boekenpakket gaan bestellen. Dan loopt men met 25 slimme karren van Logitrade en gaan er zo’n 15.000 orders op een dag de deur uit.”
Logische flow
Logitrade biedt een totaaloplossing. “Wij bespreken met de klant zijn logistieke uitdagingen en kijken hoe de logische flow zou moeten lopen. Hiervoor bieden wij een oplossing aan waardoor klanten slimmer, sneller en efficiënter kunnen werken. Hiervoor gebruiken wij standaard componenten, die wij combineren tot een geheel. Wij beschikken over een eigen IT-afdeling, engineering, projectbegeleiding en verkoop.
Logitrade en Alfa
Logitrade is nu een jaar klant bij Alfa. “Mijn contactpersoon is klantbeheerder Eric Knipping. Ik vind het fijn samenwerken met hem, omdat hij direct is, eerlijk en zijn mening geeft. Dit kan soms confronterend zijn, maar is wel goed. Ik heb namelijk niks aan mensen met praatjes”, aldus Mäkel. Een aantal keer per jaar sparren zij samen over de toekomst. “Eric denkt mee en adviseert ons over lopende zaken, zoals vragen over het aangaan van bepaalde orders tot het toekomstbestendig maken van de onderneming.”