Marina de Wit
Directiesecretaresse
088 2531149 | Directiesecretaresse
9 juli 2021 | Door: Marina de Wit
We hebben er allemaal wel eens mee te maken of horen het via via: dit weekend zijn er werkzaamheden aan het spoor of door storingen is het treinverkeer vertraagd. Vaak staan we als reiziger er niet bij stil welk werk hierachter schuil gaat. Dat alles daarna weer ‘als een trein loopt’ hebben we onder meer te danken aan spoorkraanbedrijf Peter van der Meer uit Leimuiden.
Peter van der Meer kwam ruim 10 jaar geleden bij toeval in aanraking met het ‘wereldje van de spoorkranen’ toen hij nog bij zijn vader werkte in het loon-en grondverzetbedrijf. Peter: “Het ‘alleen meekijken’ veranderde al snel in alle benodigde papieren halen. De aankoop van mijn eerste Duitse tweedehands kraan kwam in beeld bij de aanleg van de HSL in 2007.” Peter ging vanuit de VOF zelfstandig verder in een BV. “In het begin verhuurde ik de kraan of mijzelf als machinist, tegenwoordig gaat dit alleen nog gecombineerd.” Zijn bedrijf is uiteraard VCA gecertificeerd, anders mag je niet uitvoeren. Leuk om te noemen is dat Peter zijn vrouw Heleen ook ondernemer is. En dát is niet zo speciaal, maar wel dat zij veiligheidsdeskundige is en VCA cursussen verzorgt.
Inmiddels beschikt Peter over drie kranen en runt hij zijn bedrijf samen met zijn zoon Frank de Vries Lentsch (22). Frank is een jonge ondernemer met visie en legt uit: “Hoe gaan wij te werk? ProRail geeft opdracht aan spooraannemers zoals Strukton, VolkerRail, Bam of Swietelsky om bijvoorbeeld tien kilometer spoor te vernieuwen. Wij worden dan door deze aannemers als onderaannemer ingeschakeld voor het leveren van de spoorkranen tijdens het project in uitvoering. Wij zijn vooral gespecialiseerd in baanwerk, het vernieuwen van spoorstaven en dwarsliggers, en de aanleg of de reparatie van de bovenleiding en het seinwezen.”
Het werk is behoorlijk specifiek. Frank: “Ons werk vindt grotendeels plaats in weekenden en vakanties en in ploegendienst. Wij starten vrijdagavond en werken dan 12 uur op en af tot maandagochtend.” Daardoor is het doordeweeks rustiger. “Peter is dan vooral bezig met het transport, dus het verzetten van de kranen, bijvoorbeeld van Leiden naar Arnhem. Daarnaast is onderhoud van de kranen belangrijk: denk aan het nalopen van de machines en vele aanbouwdelen. Onderhoud vindt altijd plaats in de grote loods op het terrein van Peter zijn vader in Rijnsaterwoude.”
Frank houdt zich bezig met zaken als acquisitie, planning en administratie. Opgeleid als kraanmachinist werd hij daarna uitvoerder bouw en infra. “Mijn laatste stage heb ik thuis bij Peter van der Meer mogen lopen. Op dit moment hebben wij te maken met een serieuze krapte aan mensen op de arbeidsmarkt, terwijl dit werk ergens juist ook wel weer een speciale doelgroep aantrekt omdat het geen standaard baan is.
Wij werken inclusief onszelf met zes machinisten. Het is een vaste pool van ZZP’ers en recent hebben we een extra machinist in loondienst aangenomen. Er worden zware eisen aan opleiding en testen gesteld. Ook moet je je continu bijscholen met certificaten. En er zijn uiteraard veiligheidsrisico’s: een bovenleiding kan bijvoorbeeld onder spanning staan of naastgelegen sporen kunnen in dienst zijn. Je moet dan snel en adequaat met verantwoordelijkheidsgevoel kunnen beslissen. De psychologische keuring staat gelijk aan die van treinmachinist.
Het leuke aan dit werk is dat er weinig mensen zijn die het willen en kunnen en vandaar dat er wel wat in deze sector te verdienen valt. Daarnaast geeft het je ook veel voldoening wanneer een heel traject vernieuwd hebt waar heel Nederland profijt van heeft.” Ook de sfeer met het vaste groepje mensen waarmee ’s nachts gewerkt wordt, ervaren de mannen als positief. “Zo kom je ze tegen bij een klus in Noord-Holland en daarna ook weer in Limburg. Laatst waren we op klus in Twente: 9 dagen, 24 uur gewerkt om 8 kilometer spoor te vernieuwen. Je doet alles samen, je bent collega’s in dezelfde tak van sport.”
Als bedrijf wil Peter van der Meer in stappen groeien, zich nog meer onderscheiden op een toch al nichemarkt. “Vorig jaar maakten wij als eerste de overstap naar een volledig hydraulisch automatisch snelwisselsysteem. Het was een behoorlijke klus om onze kranen met uitrustingsstukken te laten ombouwen. Met deze snelwissels kunnen we sneller van uitrustingsstuk wisselen, dit is efficiënter en duurzamer, want er wordt minder olie gemorst. Een mooie stap voorwaarts, naar een hoger niveau met een flinke investering.”
Peter van der Meer is al lange tijd via zijn vader met Alfa bekend. “Na wat wisselingen is Nienke Heijne nu ons contactpersoon. Zij helpt ons onder meer bij investeringsstrategieën, een stukje belasting: hoe hiermee slim om te gaan? En zij ondersteunt ons in het softwarepakket King, voorheen iMuis. Zeker spannend om een nieuwe klantbeheerder te krijgen. Bij de introductie van Nienke dachten we wel wat is ze nog jong en misschien onervaren, gaat dat wel goed? En is er een klik? Maar alles liep gelukkig naadloos in elkaar over. Ze is heel enthousiast, erg snel en kan goed uitleggen. Het is een sport voor haar om ‘uitwegen’ te zoeken.”, eindigt Frank tevreden.
Links Peter van der Meer, rechts Frank de Vries Lentsch