Banner

Ondernemer in Beeld: Propellor

12 december 2017 | Door:  Marina de Wit

“Propellor is de motor onder succesvolle e-commerce software. We helpen groothandels en retailers met het succes van hun online business. Door slimme dingen te doen met alles wat hun klanten ons vertellen en de webshop af te stemmen op die voorkeur.” Propellor weet waar het voor staat, namelijk: het realiseren van efficiency door complexe e-commerce structuren te combineren met slimme, geautomatiseerde marketingtools. Oprichter Jeroen van der Geest staat al 17 jaar aan het hoofd van dit platform, maar deze programmeur in hart en nieren wil niks horen over termen als hoofd of management.

Van der Geest is een bescheiden, bevlogen man met passie voor zijn vak. Het liefst zit hij de hele dag tussen de andere nerds, zoals hij zichzelf en zijn collega’s omschrijft, om te programmeren, iets te bouwen, in zijn spijkerbroek en poloshirt, net als toen hij deed toen hij nog een tiener was. “Al op zeer jeugdige leeftijd had ik een Spectrum Sinclair 16, de eerste homecomputer”, herinnert hij zich. “Er zat een heel interessant boekje bij met programmeercodes. Toen ik het ging overtypen, gebeurde er iets op het schermpje!” Tegenwoordig is Van der Geest nog steeds ‘zo blij als een kind’ met het bouwen van zakelijke e-commerce portals. “Na mijn eerste kennismaking met de Sinclair 16, zat ik acht jaar later op mijn zolderkamer freelance software te maken.” De 45-jarige ICT’er startte zijn bedrijf in 2000. Propellor is gevestigd in Amsterdam en ontwikkelt e-commerce software om webshops te bouwen voor het groot MKB. Van der Geest: “Eén van onze leuke klanten is Multi Supplies uit Aalsmeer. Zij zetten hun website strategisch in en genereren serieuze omzet via hun website. Als de website niet werkt, betekent dat gelijk minder omzet.” Propellor telt 22 werknemers waarvan er 12 in Macedonië werken. Tweemaal per jaar bezoekt hij zijn ‘familie’ in Skopje, want zo noemt hij zijn collega’s. “Propellor is een onwijs leuk bedrijf met platte structuur. Wij willen vooral mooie dingen maken en gaan niet voor snelle groei, maar willen voor onze klanten het beste eruit halen. We doen allemaal hetzelfde werk en nemen samen de beslissingen.” Van der Geest vindt het belangrijk dat er met plezier wordt gewerkt en dat er interesse in elkaar is. “Betrokkenheid, ik weet alles van mijn collega’s. Eenmaal per jaar organiseren we een uitje met alle collega’s. Zo zaten we vorig jaar in een huis op Ibiza. Superleuk om met elkaar een wijntje te drinken. Met wederzijdse waardering en respect werken we aan hetzelfde doel. Elkaar in levende lijve spreken, blijft in deze tijd toch nog steeds iets anders dan elkaar regelmatig Skypen.”

Loyaliteit
Voor klanten van Propellor, die vooral afhankelijk zijn van verkoop via hun websites, is het creëren van een – langdurige - relatie cruciaal. Van der Geest vervolgt: “Je moet betrouwbaar zijn, anders mis je euro’s en continuïteit. Je kunt stellen dat de verwerving van een klant één ding is, de verwervingskosten daarna beheersbaar of lager te krijgen is een tweede. Loyaliteit opbouwen is hierin het antwoord. Van kopers echte klanten maken is het doel. Wij helpen onze klanten om daarin succesvol te zijn. Zij blij, wij ook! De kracht zit in onze cultuur. Onze bijzondere eigenschappen en kwaliteiten hebben invloed op het succes van onze klanten. Het digitale tijdperk wordt straks nog veel gekker. We staan erbij en kijken ernaar. Ik denk dat over een tijdje de helft van de autohandelaren niet meer bestaat. Je kiest online je stoel, je bekleding en motor uit. Waar je ‘m ook bestelt, in Nederland of buitenland, binnen een paar uur staat hij voor de deur.”

Propellor en Alfa
“Een superkerel is Frank, echt een fijne man! Hij kan complexere zaken zó uitleggen dat ik het ook begrijp. Accountancy en fiscaal is niet de wereld waarin ik mij begeef. Naast begrijpelijke taal is hij ook zeer accuraat: hij komt zijn afspraken na: spreekt hij af om op een bepaald tijdstip te bellen, dan belt hij ook en hij bespreekt de toch wel voor mij gortdroge stof met passie.” Van der Geest is dit jaar overgestapt naar Alfa, omdat hij ‘zeer ontstemd’ was over zijn vorige boekhouder. “Tijd voor wat nieuws, het is nu zoveel makkelijker en overzichtelijker voor mij geworden.” Van der Geest heeft zijn zaakjes financieel goed op orde, maar samen met Alfa over zijn toekomst sparren, doet hij graag. Hij heeft tweewekelijks overleg met Frank Hogerwerf, klantbeheerder bij Alfa.  “Ik vind Alfa een professionele club, die heel pragmatisch te werk gaat.” www.propellor.eu

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina