Marina de Wit
Directiesecretaresse
088 2531149 | Directiesecretaresse
1 februari 2017 | Door: Marina de Wit
Deze maand: Buitenspeel BV, uit Haarlem. Het idee voor zijn bedrijf ontstond tien jaar geleden in Engeland. Marcel Schagen werd op de Engelse markt getriggerd door een product, wat hij gelijk een mooie aanvulling voor de Nederlandse markt vond.
Buiten spelen stimuleren door actieve en educatieve spelletjes
Het idee voor zijn bedrijf ontstond tien jaar geleden in Engeland. Marcel Schagen werd op de Engelse markt getriggerd door een product, wat hij gelijk een mooie aanvulling voor de Nederlandse markt vond. “Ik heb een aantal artikelen meegenomen en besproken met potentiele klanten in Nederland. Het concept sloeg aan: spellen voor buiten, in een groter en hipper jasje dan het bekende binnenspeelgoed.” Buitenspeel BV kwam van de grond. De 41-jarige ondernemer startte zijn bedrijf in Haarlem. “Denk aan spellen als een dambord, schaakspel of mikado, in groot formaat.” Het BS team bestaat inmiddels uit zeven medewerkers. In de afgelopen jaren is zijn bedrijf flink gegroeid en wat in eerste instantie alleen voor de Nederlandse en Belgische markt bedoeld was, kreeg zoveel potentie dat het merk inmiddels tot ver over de grens uitgerold is naar andere landen binnen Europa, Australië en Zuid-Afrika en sinds kort Chili. Marcel Schagen besloot het speelgoed onder een eigen merknaam te verkopen. “Dit werd de naam BS, ondanks dat het verschillende associaties oplevert is het een goede zet geweest om de merknaam aan te passen. In het buitenland werken wij veelal met distributeurs die het alleenrecht hebben ons merk te vertegenwoordigen en in Nederland verkopen wij via dealers aan onder meer de Bijenkorf, Wehkamp, Intratuin of ToysXL.”
Ontwikkelen
BS heeft twee creatieve mensen in dienst die continu nieuw speelgoed ontwikkelen. Schagen: “BS bestaat uit educatieve en actieve spellen, die als tegenhanger van de iPad, TV en spelcomputer zijn bedoeld. Wij horen van ouders dat hieraan behoefte is. Kinderen zitten steeds meer binnen. BS staat voor een actieve en educatieve speelstijl, zodat ze zich fysiek en psychisch beter ontwikkelen.” Ontwikkeling van de spellen vindt op drie manieren plaats. “Als er behoefte is aan een bepaald artikel dan wordt dit vertaald naar een product, anderzijds kan het ook zo zijn dat een bepaald product niet helemaal voldoet en op een andere manier moet worden gemaakt. Of artikelen worden 1:1 op een beurs ingekocht, waarna wij er een andere kleurstelling aan geven onder eigen merknaam. Ons assortiment wordt momenteel zo ontwikkeld dat het zowel binnen als buiten kan worden gebruikt, maar altijd met een actief, educatief én duurzaam karakter. Duurzaam houdt in dat het meerdere seizoenen gebruikt kan worden. Ons speelgoed is vaak uit hout vervaardigd en voorzien van een katoenen opbergzak. De prijzen vallen dan ook in het midden en hoger segment.”
Hit
Dé hit van nu is staarten trekken. “Dit is een nieuw ontwikkeld actief spel, waar veel vraag naar is. Je kunt het spel gemakkelijk cadeau doen, omdat het redelijk geprijsd is.” Het is de bedoeling dat de kinderen een staart vastmaken aan hun broek of shirt en dat ze de staarten bij de andere kinderen eraf moeten trekken (variant op tikkertje).
Samenwerking
Recent is Buitenspeel een samenwerking met de Johan Cruijff Foundation aangegaan. “Cruijff zei vroeger altijd ‘Buitenspelen zou een vak op school moeten zijn’ en bij deze uitspraak sluiten wij ons volledig aan!” De Johan Cruijff Foundation zet zich in om jeugd vooruit te brengen door beweging. Juist kinderen die dat extra hard nodig hebben. “Wij steunen deze foundation niet alleen financieel, maar ook door tijd te investeren door als vrijwilliger actief te zijn op diverse evenementen”, aldus Schagen.
Buitenspeel en Alfa
Marcel Schagen is zeven jaar klant bij Alfa. “Alfa heeft mij goed geadviseerd in de aandelentransactie. Niet alleen mijn klantbeheerder Frank Hogerwerf was daarbij betrokken maar ook fiscalist Matthijs van Dorssen. Verder maakt Alfa mijn jaarrekening op en daarin denkt Alfa goed mee, zowel zakelijk als privé. Ik ervaar de samenwerking als prettig, mede omdat Frank accuraat is, altijd snel reageert en niets vergeet.”
Dé hit van nu: staarten trekken