Banner

Ondernemer van de maand juni: OrchiDiva

1 juni 2017 | Door:  Marina de Wit

Ze komt uit Nederland, heeft een beetje Italiaans bloed, is onweerstaanbaar en betovert iedereen om haar heen met haar pure schoonheid. Vooral met de feestdagen is ze populair. Ze vraagt de nodige aandacht en neemt de tijd om te worden wie ze wil zijn: een echte diva. Haar naam is OrchiDiva Cymbidium. En wil je haar ontmoeten? Dat kan bij kwekerij OrchiDiva, kweker van pot Cymbidiums en gevestigd aan de Legmeerdijk 216 te Amstelveen.

De naam OrchiDiva is vijf jaar geleden als merk in de markt gezet. “Vooral om meer bekendheid te krijgen en dat is gelukt, want in de afgelopen jaren is ons bedrijf flink gegroeid”, vertelt Fred Besuijen. De 53-jarige eigenaar zegt bewust voor deze naam te hebben gekozen om zich zo duidelijk in de planten business te kunnen onderscheiden. “Voor de crisis waren er zo’n twintig kwekers van de pot Cymbidium, na de crisis zijn er nog vijf over.” “Wij bieden het meest complete pakket aan, dat houdt in een grote diversiteit in het assortiment. Ik denk wel tussen de 100 tot 125 soorten”, gaat zijn zoon Jurgen verder. De jonge ondernemer (25) is verantwoordelijk voor de verkoop en zal op termijn het bedrijf van zijn vader overnemen. Jurgen heeft de hoge Tuinbouwschool in Delft afgerond. “Je rolt erin. Vroeger hielp ik al graag mee en dan kom je voor een keuze te staan. Verkoop past bij mij. In de afgelopen periode is de verkoop toegenomen van 350.000 naar 400.000 per jaar.

Opkweken                                       
Sinds 2015 wordt de OrchiDiva in Zuid-Italië opgekweekt. Jurgen: “Als de plantjes groot genoeg zijn, komen ze binnen een jaar naar Nederland. Door het warme klimaat groeien ze daar onder zeer goede omstandigheden. Doel is dat de plantjes wat sterker zijn en sneller bloeien. Het afkweken vindt in Nederland plaats, binnen één tot anderhalf jaar gaan ze bloeien. Het hele traject van vermeerdering tot bloeibare plant neemt ca 4 jaar in beslag.” In het buitenland is veel vraag naar de plant. OrchiDiva exporteert de planten naar landen in Scandinavië, Zuid-Europa, maar ook bijvoorbeeld Rusland en Engeland. “Elk land heeft zijn eigen voorkeur, zo vraagt Italië om lichte kleuren en Portugal juist om donkere kleuren. De roze variant is vooral in Rusland populair Roze doet het goed in alle tinten. Ook in de vernieuwende tinten met spikkels en strepen of bloemen met een roze of wit lipje. Pieken in de verkoop zijn vooral rond de feestdagen. Met Kerst is er in Europa  veel vraag naar wit.”

Niche product
De OrchiDiva is uniek. Hoe ga je dat financieel rondbreien? Besuijen: “Er is veel geduld en kapitaal nodig om op te starten. Het valt niet mee om een bedrijf als dit van de grond te krijgen, want je hebt pas ná 4 jaar de eerste resultaten. Het is een echt niche product. Het is belangrijk is om klantgericht te kunnen werken. 98% van je verkoop is uit directe handel. Wij weten exact wat de klant wil en kunnen gemakkelijk schakelen. Zo gaan bijvoorbeeld in de dozen voor Italië alleen de Italiaanse kleuren. De planten raken we snel kwijt, we hebben weinig actiematige klanten. Dat is onze kracht.” Er zijn plannen om in de komende jaren de zaak volledig te vernieuwen.

Piek
OrchiDiva heeft vijf vaste krachten in dienst en parttimers en uitzendkrachten. “Het seizoen loopt van augustus tot half april met de piek van januari t/m maart. De andere maanden zijn de mensen vrij. Geen omzet en geen stress om ze tegen een lage prijs weg te moeten doen. In juni begin ik al met benaderen van klanten, net zoals bij nieuwe haring.” Jurgen ziet het juist als kracht dat de plant een paar maanden niet verkrijgbaar is. Samen met zijn vader reist hij regelmatig naar Italië om te controleren of daar alles goed gaat. “Maar dat niet alleen hoor, het is er ook lekker warm en je kunt er heerlijk eten”, aldus Jurgen.

Samenwerking Alfa
OrchiDiva werkt nu 1 jaar samen met Alfa. Besuijen gaat verder: “Het contact met René van Eekelen loopt goed. Hij is ons aanspreekpunt, wij kennen hem al lang en beschouwen hem meer als vriend dan relatiemanager. Bij Wim Helsloot valt ons op dat hij vakinhoudelijk veel weet, hij heeft onze belasting gecorrigeerd en je merkt dat hij veel affiniteit met de branche heeft. Fiscalist Jeroen Koopmans heeft het proces van VOF naar BV begeleid.” Voor de toekomst verwacht Besuijen Alfa in te schakelen voor de doorontwikkeling en vernieuwing van het bedrijf en het toetreden van Jurgen tot de zaak. “Alfa maakt momenteel enorme stappen met digitalisering en online rapporteren van managementinformatie. Waar liggen de pijnpunten? Die zijn gemakkelijk te analyseren, bijvoorbeeld via AMP zijn de personeelskosten inzichtelijk en is de ontwikkeling van resultaat en liquiditeit goed te volgen.” Binnen Alfa is Eric Knipping hiervoor aanspreekpunt. “Hij is continu bezig om het bedrijfsproces nog inzichtelijker te maken en verder te optimaliseren. Er is bijvoorbeeld nu nog geen pakbon en vrachtbrief bij de vracht van Italië naar Nederland. Ik verwacht op korte termijn ook hierin een digitaliseringsslag.”
WWW.ORCHIDIVA.NL

 

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina