Rick van der Pennen
Relatiemanager
088 2531298 | rvdpennen@alfa.nl
29 oktober 2021 | Door: Rick van der Pennen
Het is een beetje een ongewoon gezicht. ‘Fabrieksarbeider’ Jos Tolkamp die elke dag met zijn kraanauto naar zijn werk gaat. Bij gebrek aan klandizie voor zijn eigen onlangs gestarte bedrijfje in speciaal transport verdient Jos bij met fabriekswerk. Mét de afspraak dat hij meteen in actie kan komen áls er een klant belt. “Maar er zijn weken geweest dat er helemaal niemand belde. Dan vroeg je je af: Zou de telefoon misschien kapot zijn?”
Zoon Bram kan het jaren later met een glimlach vertellen. Want uiteindelijk (‘na een poosje begon het ineens te lopen’) is Jos Tolkamp Speciaal Transport in Aalten uitgegroeid tot een gevestigde naam. Vijfendertig man personeel, zesentwintig vrachtauto’s. Bestemd voor de meest exotische soorten van transport, zegt Bram. “Bouwtransporten, grote chalets, machines voor metaalbewerking en kraanwerkzaamheden, van alles wat. Als het maar afwijkt van de transportnorm. Een pallet van A naar B brengen kan iedere transporteur. We doen uiteraard ook wel regulier transport van stukgoed, op bijvoorbeeld pallets. Maar dat is dan meer voor de smering van het bedrijf.”
Het is inmiddels ruim twintig jaar terug, dat Jos Tolkamp voor zichzelf begint. Al langer dringt hij er bij zijn toenmalige werkgever op aan om te investeren in een kraanauto. “Maar zijn werkgever vond die auto te duur. Er zou te weinig vraag naar zijn, tegen een geringe meerprijs per uur.” Jos trekt de stoute chauffeursschoenen aan en neemt ontslag. Al snel meldt zich een klant die een halve dag werk in de week kan bieden. Dat geeft de doorslag om de eerste kraanauto te kopen.
Maar die halve dag werk in de week blijkt slechts een halve dag per maand. Bram: “In die maanden reed de auto natuurlijk veel te weinig. Jos kon wel als zzp’er bijklussen bij het toenmalige Ahlstrom te Varsseveld. Hij had de afspraak gemaakt dat hij meteen weg kon als er een klant belde. Daarom ging hij elke dag met de kraanauto naar zijn werk. Nee, mijn vader heeft er nooit wakker van gelegen dat er weken waren dat er helemaal niemand belde.”
Jos krijgt al snel gelijk. Van acht uur op de auto per dag wordt het al gauw twaalf, vijftien uur. In 2003 kan hij het niet meer alleen aan en komt het eerste personeelslid in dienst. Ook het wagenpark groeit. “In die tijd waren banken nog vrij makkelijk. Je maakte een ondernemersplan op één A4’tje en dan was het al gauw: Goed, doe maar.”
Klanten zijn meestal vaste opdrachtgevers. Bram: “We hebben een vrij brede klantenkring. Maar het kan ook weleens gebeuren dat een klant een maand lang geen opdrachten heeft.” Bestemmingen zijn vooral binnen Nederland maar ook daarbuiten: landen als Duitsland, België, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. “En we zijn zelfs al in Amerika geweest, voor een klant die vrij specifieke machines onderhoudt. We hebben de trailer naar de haven gebracht en enkele weken later is de chauffeur erachteraan gegaan.”
Vader Jos (58) is verantwoordelijk voor de planning. Of het onderwerp ‘bedrijfsovername’ al eens op tafel is gekomen? Bram (26) knikt. “Dat is wel de bedoeling. Het speelt op de achtergrond, maar we zijn er eigenlijk niet actief mee bezig.” Dat hij zijn vader ooit zou opvolgen was zelfs helemaal niet ingecalculeerd. “Van jongs af aan werkte ik al in een supermarkt. Ik was in opleiding tot teamleider, met de bedoeling dat ik later filiaalmanager zou worden. Ik had onregelmatige werktijden en overdag tijd over. Ik ben twee dagen in de week gaan helpen op kantoor. En het werd steeds meer. Totdat er een moment kwam dat ik min of meer moest kiezen tussen beide.”
Klant is Jos Tolkamp Speciaal Transport bij Alfa in Aalten. “We zijn bij Alfa terechtgekomen toen Novel Groep twee jaar terug is overgenomen. Je merkt dat Alfa een veel grotere organisatie is. Alfa heeft veel meer kennis in huis en allerlei adviseurs in dienst. Je hebt bij Alfa niet te maken met één persoon die van alle belastingen iets weet, maar met een specialist voor elk type belasting. Ook voor zoiets als financieringsstructuren heeft Alfa eigen specialisten. Daar is een ander kantoor al gauw net iets te klein voor. We hebben onze eigen contactpersoon gehouden, Marco Heusinkveld senior assistent accountant . Daar is Rick van der Pennen bijgekomen als bedrijfsadviseur. Rick heeft ervaring bij de Rabobank en daar maken we weleens handig gebruik van. En Lia te Brake-Klein-Gunnewiek doet onze loonadministratie. Al die specialismen bij elkaar werkt wel beter.”
Op advies van Marco en Rick startte het bedrijf met het Alfa Management Paneel. Het digitale pakket geeft achteraf en tussentijds meer inzicht in de cijfers (meer informatie vind je hier HIER). Bram: “Het systeem kan met één druk op de knop steeds ververst worden. Stel dat ik na een dag factureren en inkopen boeken denk: hoe staan we er nu eigenlijk voor, dan krijg ik realtime inzicht in de huidige maand. Willen we zien hoeveel geld we volgend jaar 16 september op onze bankrekening hebben staan? Dan navigeer ik gewoon naar 16 september 2022 en voilà. Het is wel van belang dat je je prognoses serieus en kundig invoert. Wij doen dat in samenspraak met Alfa. Onze prognoses blijken altijd te kloppen of zelfs beter uit te vallen.”