Erik Langerhuizen
Relatiemanager
088 2533200 | elangerhuizen@alfa.nl
29 april 2019 | Door: Erik Langerhuizen
Succesvol zijn wil iedereen. Als ondernemer in de Retail branche is dit niet altijd eenvoudig. Er zijn nog steeds retailers en/of winkelformules die ook in fysieke Retail het prima doen. Maar resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Hieronder enkele tips voor jou als Retail ondernemer waarmee je de kans op succes kunt vergroten en zo ook de komende jaren relevant te blijven voor jouw doelgroep.
Creëer een assortiment dat zoveel mogelijk individuele consumenten aanspreekt (massa = kassa). “Ken je klant” is daarbij essentieel net als het tijdig aanpassen van je assortiment. Wat verkoopt goed en/of heeft een goede marge, waar onderscheid ik me mee?
Benader consumenten persoonlijk met behulp van diensten en services. Zorg voor de gun-factor. Creëer een sfeer waarbij de klant zich welkom voelt, ook al komen ze langs zonder iets te kopen.
Je moet als retailer en ook als merk de omslag maken van “Consumer based” naar “consumer involved” . Zorg dat je in een vroeg stadium van het beslissingsproces om tot aankoop over te gaan betrokken bent. Dus wat en wie beïnvloed de koper om over te gaan tot de koop van jouw product. Het is dus noodzakelijk om alles te volgen wat de consument waardeert, op diverse platformen.
Integreer je online en offline activiteiten en zorg dat je je onderscheidt van de concurrent; hiervoor is innovatie nodig. Activiteiten in het algemeen: wees actief met periodiek speciale activiteiten in / rondom de winkel zodat bezoekers ook op andere momenten de winkel bezoeken (mannenavonden, vrouwenavonden, presentatie nieuw model auto voor de winkel samen met de (plaatselijke) dealer, et cetera).
Zoek de samenwerking met de vastgoedeigenaren. Zowel de gebruiker als de eigenaar van het pand hebben belang bij voldoende publiek in de winkelstraat. Door een goed verblijfsklimaat in de winkelstraat blijft de consument langer. Dit heeft weer een positief effect op de koop-momenten in de winkels. Des te meer passanten, des te meer bezoekers.
Maak gebruik van nieuwe technologie. Denk eens aan het gebruik van kunstmatige intelligentie en het gebruik van algoritmes.
Biedt daar waar mogelijk lokale producten aan. Speel in op de leus “Koop lokaal”. Voor de bezoeker een moment van herkenning en betrokkenheid. Geeft daarnaast soms de mogelijkheid voor samenwerking en om ook het assortiment op een ander wijze te etaleren.
Zorg voor regelmatige aanpassing van je winkel; bijvoorbeeld eens in de 4 jaar in plaats van 7 of 8 jaar. Let op kleine veranderingen kunnen al een heel ander winkelbeeld creëren. Ook hier geldt stil staan is achteruit gaan.
Ook Alfa accountants spreekt veel Retail ondernemers en weet wat er speelt in de branche en gaat graag met u in gesprek over hoe uw onderneming relevant kan blijven.