Erik Langerhuizen
Relatiemanager
088 2533200 | elangerhuizen@alfa.nl
15 december 2020 | Door: Erik Langerhuizen
Ben je retailer? Dan moet je in een tijd als deze alle zeilen bijzetten om te overleven. Eerste vereiste is om het overzicht te bewaren in de chaos die het ondernemersleven nu is. Met onderstaande checklist kun je snel de impact van de coronacrisis in beeld krijgen en kijken naar maatregelen.
1. Let op de gezondheid van jezelf, je gezin en je medewerkers. Voor een check op coronaklachten, bezoek de website van het RIVM.
2. Moet mijn winkel ook sluiten? (periode 14-12-2020 tot en met 19-1-2021)Of je winkel een essentiële winkel is zie je op de site van de rijksoverheid.
3. Creëer een duidelijk beeld van de mogelijke vraaguitval/sluiting van de winkel en de impact daarvan op de liquiditeit.
4. Ben je zelfstandig ondernemer (eenmanszaak of vennoot van een VOF)? Kijk dan naar de mogelijkheden van tijdelijke inkomensondersteuning voor zelfstandige ondernemers, waaronder zzp’ers. Klik hier voor meer info.
5. Kijk of je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de vaste lasten (TVL)
6. Kun je leveringscontracten niet nakomen? Ga na wat de impact op de bedrijfsvoering is. Maak afspraken met leveranciers. Zie ook ons artikel over de juridische aandachtspunten in deze periode van lockdown.
7. Communiceer duidelijk met leveranciers en afnemers welke maatregelen je hebt genomen en hoe deze hen kunnen beïnvloeden.
8. Informeer het personeel over de impact en van de sluiting van de winkel. (zie ook 11)
9. Overweeg om gebruik te maken van de Noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid (Now). Let op: deze dekt slechts een deel van de loonkosten. Beperk loonkosten daarom ook op een andere manier. Zie ook Aanvraag periode NOW 3.1 heropend tot en met 27 december 2020 .
10. Controleer of je loonkosten kunt beperken door tijdelijke arbeidscontracten niet te verlengen of de flexibele schil aan te passen.
11. Worden medewerkers voor minder uren ingeroosterd? Bekijk dan de regeling in de cao voor de retail, artikel 4.2.
12. Bekijk of je personeel op een andere manier kunt inzetten als er geen klanten zijn. (Medewerkers moeten zich gewoon beschikbaar houden, ook als je gebruik maakt van de NOW-regeling. Onder de werktijdverkortingsregeling was dit niet het geval.)
13. Overweeg om uitgerekend nu personeel (bij) te scholen, al dan niet online.
14. Laat je informeren over de collegiale inlening of uitlening van personeel. Bijvoorbeeld hulp aan supermarkten en distributiecentra.
15. Maak klanten voldoende duidelijk wat nog wel kan. Bijvoorbeeld afhalen / online bestellen etc.
16. Maak goed duidelijk dat je je openingstijden hebt aangepast, gebruik bijvoorbeeld deze template.
17. Communiceer ook op je website de wijzigingen en alternatieven.
18. Bekijk de mogelijkheden voor klanten om online te bestellen, ook als je nog geen webshop hebt.
19. Overweeg een deel van je assortiment online te verkopen. Maak eventueel gebruik van bestaande platforms zoals Bol.com.
20. Bekijk de retourtermijn voor webshopartikelen, als mensen nu thuis moeten blijven en pakketjes niet kunnen retourneren in de winkel of bij een Post NL-punt.
21. Pas eventueel de bezetting van de klantenservice voor je webshop aan, nu klanten meer vragen hebben.
22. Voorkom het hamsteren van essentiële artikelen met eventuele maatregelen. Je wilt zoveel mogelijk (vaste) klanten blijven helpen.
23. Is er bij jou sprake van bankfinanciering en moet je overleggen over uitstel van aflossing?
Overweeg voor noodzakelijke aanvullende financiering de BMKB-regeling.
24.Maak opnieuw afspraken met de verhuurder als je in een huurpand zit. Zie ook eerder Steunakkoord verhuurders en huurders. Met als basis de pijn delen daar waar mogelijk.
24. Let erop dat je tijdig factureert als je verkoopt op rekening.
25. Bekijk de mogelijkheid om facturen te financieren.
26. Werk met aanbetalingen voor grotere orders.
27. Informeer bij afnemers of het mogelijk is om met betalingskorting te zorgen voor kortere betalingstermijnen.
28. Beoordeel goed op welke andere kosten je eventueel kunt besparen.
29. Bekijk of het noodzakelijk is om de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting te verlagen, als er minder winst over 2020 en/of 2021 wordt verwacht.
30. Inventariseer of het noodzakelijk is melding te maken van betalingsonmacht. (Dit is alleen van toepassing op BV’s (niet bij de eenmanszaak of VOF).
31. Overweeg of het noodzakelijk is uitstel van betaling aan te vragen voor verschuldigde belastingen.
32. Hou bij verkopen op rekening in de gaten of er sprake is van oninbare vorderingen waarvan je de al afgedragen btw kunt terug vorderen.
33. Communiceer en maak afspraken met je leveranciers. Kunnen verplichtingen niet worden na gekomen onderneem dan tijdig actie.
34. Hou je assortiment scherp in het oog: naar welke producten is nu en straks meer vraag en naar welke producten (al dan niet tijdelijk) minder? Denk aan de periode na de sluiting.
35. Neem eventueel maatregelen tegen hamsteren van essentiële artikelen.
36. Kijk of je een deel van de voorraad kunt verkopen aan een groothandel of webshop.
37. Zorg dat je al je essentiële gegevens in de cloud hebt zodat iedereen die niet in de winkel hoeft te zijn thuis kan werken.
38. Maak je administratie volledig digitaal. https://www.alfa.nl/diensten/online-diensten
Overzie goed welke scenario’s er zijn voor de korte en de wat langere termijn. Werk verschillende scenario’s uit zodat je in alle gevallen in controle bent.
Heeft u nog verdere vragen de adviseurs van Alfa Accountants en Adviseurs helpen ook graag verder. Naast accountants en fiscalisten hebben wij ook onze eigen juristen, HR-adviseurs en subsidiespecialisten.
- Voor de meest actuele informatie kijk op de site van de Rijksoverheid.
- TVL op de site van RVO
- NOW-regeling op de site van het UWV
- TOZO-regeling op de site van de Rijksoverheid en zie ook de website van de gemeente waar je woont
- Gezondheid op de site van het RIVM