Sascha van der Meer
Implementatie regisseur
088 2531128 | saschavdmeer@alfa.nl
31 mei 2023 | Door: Sascha van der Meer
Hij is ooit opgeleid in een inmiddels zeldzaam wordend beroep: dat van handboekbinder. Toch ziet hij nog regelmatig boeken voorbijkomen in z’n dagelijks werk. Met Eijgenhuijsen Grafische Projecten begeleidt Ronald Eijgenhuijsen klanten bij de uitvoering van hun drukwerk. En zoals hij het z’n klanten makkelijk maakt, maakt ook Alfa het hem makkelijk: met het online platform Mijn Alfa. Kort oordeel van Ronald: “Ik vind het supergebruiksvriendelijk.”
Je kunt tegenwoordig op elke hoek van de straat drukwerk bestellen, of beter gezegd: op elke hoek van het internet. “Maar bij mij krijg je als klant een betrouwbaar advies en hoogwaardige kwaliteit voor een redelijke prijs”, zegt de ondernemer in Heythuysen. “Kijk, een klant weet alleen dat hij een boek wil. Maar die klant is niet technisch. Je hebt drukkerijen genoeg in Nederland. Maar de één is gespecialiseerd in zwart-wit en de ander in full-colour. Je hebt drukkerijen voor grote en voor kleine oplagen. Dat weet die klant allemaal niet. Daarom neem ik het traject over, van het advies tot het moment dat iets geleverd wordt.”
Het is niet alleen maar drukwerk, zegt hij er meteen bij. “Het is ook de signing van panden en auto’s. Of het bedrukken van aanstekers. Zeg maar alles dat bedrukt of geprint moet worden.” Vanaf zijn vijftiende loopt de 59-jarige Ronald al mee in het vak. Dat is ook de reden dat hij het in het digitale tijdperk zelfs zonder website ‘nog druk zat’ heeft. “Geloof me: dit is een ontzettende people’s business. Het gaat honderd procent van mond tot mond. Klanten zoals bedrijven, vormgevers en reclamebureaus melden zich vanzelf bij mij: kan ik een keer een kop koffie komen drinken om te horen wat je voor mij kan betekenen?”
Zo is hij bij de start van zijn bedrijf ook een keer koffie gaan drinken bij Alfa in Heythuysen. "Ik ben goed in wat ik doe, maar ik ben geen boekhouder. Ja, ik weet ook wel dat accountants dure jongens zijn. Maar het is me veel waard dat mijn administratie en boekhouding op orde zijn." Zeker met Mijn Alfa, het nieuwe platform voor digitale factuurverwerking dat ondernemers als Ronald helpt om de administratie sneller en makkelijker te verwerken.
Ronald: “Ik had in Excel zelf een systeempje gebouwd voor de facturen. Daarin hield ik de inkoop- en verkoopfacturen bij en hoeveel btw ik elke maand moest afdragen. Die mailde ik dan weer naar Alfa waar het werd verwerkt in de jaarcijfers en de btw-aangifte. Maar met Mijn Alfa gaat de factuurverwerking zoveel makkelijker. En het is ook veel inzichtelijker”, wijst hij naar het scherm. “Kijk, ik weet nu exact welke leverancier ik op welke datum moet betalen. In Mijn Alfa staan ze in chronologische volgorde. Degene die onderop staat, moet ik als eerste betalen.”
Ook het betalen verloopt nu geautomatiseerd. “Een keer per week maak ik een SEPA-bestand aan voor alle betalingen. Dat importeer ik in Rabobank Internetbankieren. Echt, het is su-per-gebruiksvriendelijk. Ik heb een beetje begeleiding gehad, maar voor de rest wijst het zichzelf. Hooguit dat ik nog weleens wat moet zoeken in tabbladen Facturen, Dossier of Betalingen.”
Het is vooral de discipline die het verschil maakt, heeft hij ervaren. “Ja, als je een factuur binnen krijgt via de mail moet je ‘m gelijk uploaden in Mijn Alfa. Ik heb nog weleens de neiging om die factuur uit te printen. Dan belandt-ie op het bureau op een moment dat ik het net even te druk heb en dan vergeet ik ‘m alsnog. Ik ben mezelf aan het aanleren om die facturen meteen in het systeem te zetten. Het is veel makkelijker dan voorheen!”
Kijk hier voor meer informatie over Mijn Alfa.