Juridische aandachtspunten
16 maart 2020 | Door: Jan Poppe
De afspraken over de levering van product moet je nakomen. Vanwege de huidige coronacrisis maatregelen kan dat lastig worden. Wat moet je dan doen als je je producten niet of niet tijdig kan leveren aan je afnemers?
Beëindiging overeenkomst
De overeenkomst met je klant bevat vaak bepalingen over de gevolgen van niet tijdig kunnen leveren van je product. Check die bepaling en maak afspraken over latere levering. Informeer je klant over het uitstel en leg de nieuwe afspraken vast. Vastlegging kan door een samenvatting te mailen naar je klant over de nieuwe afspraken.
Je klant kan aansturen op beëindiging van de overeenkomst. Dit kan door hem zijn ingegeven vanwege zijn eigen verplichtingen of financiële positie. Voor jouw bedrijf is het van belang dat de overeenkomst doorgaat, maar vaak zal het nodig zijn dat je aanvullende afspraken maakt.
Als je klant toch de overeenkomst wil beëindigen, zorg dan voor goede afspraken over de datum van beëindiging, vergoeding van gemaakte kosten en inkomstenderving. Maak daarvoor een beëindigingsovereenkomst, met daarin regelingen over datum einde overeenkomst, vergoeding van kosten en schade.
Samenvattend:
- Neem de overeenkomst en de algemene voorwaarden door
- Informeer je klant en geef een indicatie aan wanneer je wel kunt leveren
- Maak afspraken over de nieuw leveringsdatum en de gevolgen van de vertraging
- Maak een uitstel van betalingsregeling
- Als het product zodanig is dat je niet tijdig kan leveren, maak dan afspraken over vervangende producten en eventueel beëindiging van de overeenkomst
- Als de overeenkomst meerdere producten omvat, waarvan een deel tijdelijk of definitief niet kan worden geleverd, maak dan voor het specifieke product een aanvullende overeenkomst
Raadpleeg in alle gevallen je klantbeheerder en jurist. Je Alfa-team staat naast je om jou en je bedrijf te helpen om de gevolgen van alle maatregelen zoveel mogelijk te regelen.