Klanten geven ‘stropdasloos’ Alfa net geen 8 op halfjaarrapport
1 november 2023 | Door: Monique Sneep
Evenals vorig jaar tikt Alfa nét niet rapportcijfer 8 aan in het halfjaarlijkse klantenonderzoek. De waardering van opdrachtgevers voor de dienstverlening komt over de eerste zes maanden van 2023 uit op 7,6. Hoog scoren de kwaliteit van de adviezen, het nakomen van afspraken en de oprechte interesse van Alfa voor het bedrijf en de persoon erachter. Opvallend pluspunt: het gebrek aan ‘stropdasfiguren’ in de Alfa-vestigingen.
Doel van het klanttevredenheidsonderzoek is om inzicht te creëren hoe Alfa-klanten de dienstverlening beleven. Aan de hand van die cijfers kan de organisatie de diensten nog meer toesnijden op de behoefte van onze klanten. Daarom wordt elke maand een deel van het klantenbestand uitgenodigd om mee te werken aan een enquête. Het is een opzet die representativiteit waarborgt.
Onderzoeksbureau Statisfact heeft de cijfers over het eerste halfjaar van 2023 op een rijtje gezet. De 7,6 die klanten geven aan de dienstverlening van de accountants en adviseurs ligt in lijn met eerdere rapportcijfers. Eén op de vijf klanten is zelfs zo tevreden dat zij Alfa met een 9 of een 10 waarderen.
Diepte-interviews met ondernemers
Hoogwaardige adviezen, betrouwbare afspraken en oprechte interesse zijn de belangrijkste ‘succesfactoren’ voor het keurige rapportcijfer. Naast de vragenlijst die naar de geselecteerde klanten gaat houdt Alfa diepte-interviews met ondernemers. In die gesprekken is meer gelegenheid om uitgebreider op thema’s in te gaan. Een van de pluspunten die respondenten noemen is het snel reageren op concrete vragen.
Klanten ervaren het aantal contactmomenten als ruim voldoende. Wel zou het initiatief vaker van Alfa-zijde mogen komen, is een andere opmerking uit de dieptegesprekken. Met name bij kansen voor het bedrijf of relevante ontwikkelingen in de sector ervaren ondernemers het niet als hinderlijk als hun relatiebeheerder proactief contact zoekt. Een opvallende quote die klanten terugkoppelen is dat Alfa ‘geen stropdasfiguren’ in dienst heeft.
Nieuwsgierig naar andere klanten
Ook zijn de Alfa-klanten nieuwsgierig naar de activiteiten van andere ondernemers. Aanbeveling uit het kwantitatieve onderzoek is om de focus meer te leggen op mkb-klanten in ondernemersverhalen op de website. Alfa is tevreden met de cijfers van het klantenonderzoek over het eerste half jaar. De genoemde punten ter verbetering – zoals meer transparantie in de facturering -nemen we uiteraard mee in de evaluatie.
De resultaten van het klantonderzoek zijn inmiddels gedeeld met alle Alfa-medewerkers. De klanten die hebben meegewerkt aan het onderzoek hebben namens Alfa allen vijftig euro mogen storten op een goed doel naar keuze.