“De kunst voor een ondernemer is jouw DNA over te dragen op je personeel”
19 mei 2021 | Door: Jan Mourik
Hij zal het elke ondernemer aanraden om serieuzer naar zijn personeelsbeleid te kijken. Maar zeker in het (aankomende) post-coronatijdperk is die focus op zijn plaats, zegt personeelsadviseur Jan Mourik. In een tijd van personeelsschaarste moet een ondernemer er veel aan doen om mensen vast te houden. En misschien wel een stapje extra,
zegt Jan: “Hoe maak je die medewerker een echte ambassadeur van jouw bedrijf?”
Veel ondernemers zitten in een lastige fase. Jan: “Dat maakt het vooral moeilijk om verder te kijken, naar de tijd ná corona. Ondernemers worden meegezogen in de waan van de dag. Die gunnen zich niet de tijd om strategisch verder te kijken. Maar verwacht je geen personeelstekort? Wat moet er dan gebeuren? En wat zijn de consequenties van beslissingen die je neemt? Wij kunnen meedenken met die ondernemer, met ondernemers sparren en hen ondersteunen. Het voordeel is dat wij meer ondernemers spreken. Daardoor weten we hoe de markt in elkaar zit.”
Personeelsadviseur
Het is werk dat Jan sinds een jaar met hart en ziel doet, nadat hij voorheen teamleider was bij Alfa. Als personeelsadviseur opereert hij voor de Alfa-kantoren in de onderste helft van het land: Gorinchem, Raamsdonksveer, Dodewaard, Heythuysen en Langenboom.
Jan is de eerste om toe te geven dat veel ondernemers momenteel wel andere prioriteiten hebben dan het HR-management. “Maar ook al heb je het nu moeilijk en kijk je vooral naar de kosten op dit moment, toch is het boeien en binden van personeel iets om over na te denken. De kunst voor jou als ondernemer is om je eigen DNA over te brengen op je personeel. Hoe neem je ze daarin mee, hoe maak je die medewerker een echte ambassadeur van jouw bedrijf? Daardoor maak je het werk voor hem of haar leuker.
En je bedrijf krijgt er meer uitstraling door. Daardoor kom je uiteindelijk weer makkelijker aan nieuwe klanten. En aan nieuwe medewerkers.”
‘Doe je nog wel wat je leuk vindt?’
Hij weet ook: niet elke ondernemer is een eigen zaak gestart uit liefde voor personeelsmanagement. “Soms zie ik dat iemand daar van nature de kwaliteiten voor heeft. Maar het gros heeft er niet voor gekozen. Die ondernemer is voor zichzelf begonnen omdat hij goed bloemen kan telen, huizen kan bouwen of goed met klanten kan omgaan in een winkel. ‘Doe je nog wel de dingen die je leuk vindt’, vraag ik dan. Ja, is dan de eerste reactie van een ondernemer. Maar als je dan doorvraagt, hoor je dat ondernemers veel tijd kwijt zijn aan randzaken waar ze vooraf niet voor gekozen hebben.”
DISC-persoonlijkheidsanalyse
En doorvragen doet Jan, ook als een van de DISC-adviseurs van Alfa. “Doordat ik persoonlijkheidsanalyses afneem zie je heel goed waar de kracht van een ondernemer ligt. Dan kun je ook goed beoordelen of die ondernemer wel de juiste mensen om zich heen heeft verzameld. Als er dingen zijn die je niet leuk vindt, kun je daar beter andere mensen voor inschakelen.” Vergeet ook de gelijkmatige opbouw van je personeelsbestand niet, adviseert hij. “Je kunt wel constateren dat je een mooie ploeg hebt die al dertig jaar met elkaar samenwerkt. Maar die medewerkers zijn nu ergens in de vijftig en die gaan een keer stoppen. Wat dan? Hoe zorg je ervoor dat de jonge garde weer aansluit en de kennis niet verloren gaat? Daar moet je wel op tijd bij zijn. En als jij een bedrijf hebt met alleen maar vijftigers, is het dan voor een twintigjarige wel leuk om daar te gaan werken?”
Andere expertise
Als personeelsadviseur is Alfa er niet alleen maar om bedrijven bij te staan die te klein zijn om HR-zaken in eigen huis te hebben. “Sommigen zijn inderdaad groot genoeg om die expertise zelf in huis te hebben. Maar wat je vaak ziet is dat een bedrijf meestal één deel op pakt. De salarissen bijvoorbeeld. Zodra er andere expertise nodig is, zoals voor het aannemen van mensen, assessments, exitgesprekken, ontslagprocedures of teams die niet goed samenwerken vallen ze terug op ons.”
Gevoel krijgen
Normaal brengt hij als inwoner van Sliedrecht veel tijd in de auto door, op weg naar opdrachtgevers in zijn grote werkgebied. Nu even minder. “Ik werk veel op locatie maar nu kan dit ook via Teams. Dat is een heel mooi middel, je schuift toch wat makkelijker ergens aan als je er niet de deur voor uit hoeft. Maar gevoel bij een bedrijf krijgen vind ik echt belangrijk. Wat speelt er? Dat proef je alleen als je er bent. Ook de non-verbale signalen pik je dan eerder op.”