Anky Klingenberg - Wolbers
Salarisadviseur
088 2532266 | aklingenberg@alfa.nl
7 juli 2021 | Door: Anky Klingenberg - Wolbers
Op haar negentiende is ze van plan om de accountancyopleiding te gaan doen. Totdat de loonadministratie op haar pad komt. En uiteindelijk begint Anky Klingenberg nog wel aan die studie voor accountant, maar afmaken doet ze ‘m niet. “Zo getriggerd was ik door die loonadministratie! Want geen dag is hetzelfde.” Als salarisadministrateur in Klazienaveen is Anky verantwoordelijk voor drie sectoren: transport, recreatie en schilders.
Het gesprek begint iets later dan gepland. “Sorry, mijn telefoon stond op niet storen”, lacht Anky. “Maar dit was de enige oproep die ik had gemist. Nee, het is niet zo dat de telefoon voor mij roodgloeiend staat. Soms heb je wel van die pechmomentjes, dat alles tegelijk komt. Maar tegenwoordig gaat er ook heel veel via de mail. Net ook, het ging over de verloning van een medewerker van een transportbedrijf. Voor je het weet ben je vier mailtjes verder, maar je hebt wel meteen al je gegevens vast liggen voor het archief.”
Het meeste werk doet ze van achter haar bureau – thuis in Schoonebeek of in kantoor Klazienaveen. Afwisselend werk, zegt Anky zelf. “Ik doe de loonverwerking voor alle klanten in mijn portefeuille, en daaromheen alle voorkomende administratieve zaken. Bijvoorbeeld het invoeren van gegevens in Loket voor een nieuwe medewerker of een werkgeversverklaring voor de hypotheek. Soms het nakijken van de uren voor het overwerk bij een klant, of hij het goed heeft gedaan. Maar ook klanten begeleiden als het een keer niet zo lekker loopt met een werknemer. De ene keer gaat het over een soort werkweigering, de andere keer gaat het over een medewerker die keer op keer in quarantaine gaat. Of die zich niet houdt aan de anderhalvemetermaatregel. De eerste aanzet kan ik wel doen, daarna zet ik het door naar de salarisadviseur.”
Als alles was gegaan zoals gepland had Anky nu collega’s gehad op de accountancy-afdeling. “Ik was negentien, zou accountancy gaan studeren. Maar het was een peperdure studie, die was er niet via de studiefinanciering. Ik wilde via een werkgever de opleiding gaan volgen en ben maar alvast gaan solliciteren. Ik ben gaan werken in een kantoor in Hoogeveen dat drie jaar later door Alfa werd overgenomen. Omdat ik het wel leuk vond, heb ik daar mijn praktijkdiploma loonadministratie gehaald. Uiteindelijk ben ik nog wel begonnen aan die accountancystudie maar ik heb ‘m niet meer afgemaakt. Zo getriggerd was ik door die loonadministratie!”
Getriggerd door de loonadministratie? Anky: “Geen dag is hetzelfde. Elk kwartier heb je weer een andere casus te pakken. Soms zit je recht-toe-recht-aan uren in te kloppen om even te ontspannen. De andere keer belt een klant of je even kunt meedenken. Dat kan simpel zijn maar ook ingewikkeld.” Met een lach: “Een ander krijgt hoofdpijn van personeel, maar dat zijn vaak de werkgevers. Ik zit aan de veilige kant, ik word niet gepiepeld door die medewerkers!”
Er verandert nogal eens iets in de loonwetgeving, zeggen we voorzichtig. “Maar het scheelt dat we het bij Alfa zo verdeeld hebben dat ik me maar druk hoef te maken over drie sectoren: transport, recreatie en schilders. Dan is het op zich wel bij te houden. En daarnaast word je als salarisadministrateur weer ondersteund door de adviseurs. Elke sector heeft haar eigen eigenaardigheden. In de recreatiesector heb je bijvoorbeeld de seizoensregeling dat je een medewerker weer een tijdelijk contract mag aanbieden nadat deze drie maanden uit dienst is geweest. In andere sectoren is dat zes maanden. Bij de transport zit je met het persoonlijk keuze budget (PKB), toeslagen over ziekte-uren, verlof en pensioen. En bij de schilders is de typering van de urensoort en het maximale aantal uren per dag weer van groot belang. Hoe langer je in een sector zit, hoe meer kans je krijgt om je erop toe te spitsen.”
Bijna achttien jaar duurt haar eigen dienstverband bij Alfa inmiddels. “Hoe onze eigen arbeidsvoorwaarden zijn? Prima. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal maar ik geloof niet dat we als Alfa-medewerkers veel te klagen hebben. Ik werk zelf 28 uur, en ik kan die tijd heel flexibel indelen. Ik ben zo vrij als een vogel om te werken. As je maar een bepaalde mate van bereikbaarheid in acht neemt. Die 28 uur maak ik verdeeld over vijf dagen. De ene week is het werk in 24 uur af, maar dan compenseer je het weer met een week waarin je het drukker hebt.”