“Ik ben moe. Maar ik heb het ge-wel-dig naar mijn zin”
28 september 2021
Het septemberzonnetje geeft een toegift op een late zomerdag in het regenseizoen 2021. Het geeft de toch al kleurrijke uitstraling van camping Zeeburg een extra boost. Qua bedrijfsvoering ziet het er een stuk minder zonnig uit. Twee jaar terug was corona nog een populair biertje onder de campinggasten. Inmiddels heeft het virus met die naam er stevig ingehakt. ”Normaal zouden we op een dag als deze 1300, 1400 gasten hebben. Nu 400”, zegt Pascal de Ghouy, algemeen bedrijfsleider in Amsterdam.
Op de camping aan de Zuider IJdijk in Amsterdam moet het op een dag als vandaag gonzen van de bedrijvigheid. De werkelijkheid: “Vorig jaar liep hier nog zeventig man personeel rond, van wie 22 vast. We zijn nog maar met vijf vaste medewerkers over. Met z’n vijven doen we alles. Officieel ben ik algemeen bedrijfsleider, maar ik doe er heel andere zaken bij”, zegt Pascal, die z’n Amsterdamse humor niet verloren is. “Eén voordeel: ik ken nu al mijn collega’s persoonlijk. In het verleden had je dat niet, want dan werkten er ook weleens mensen alleen ’s nachts of in de vroege ochtend.”
Vijftien jaar is hij in dienst van de camping, ooit een stichting maar al bijna dertig jaar geprivatiseerd. “De camping was toen een stuk kleiner. Er stond aan oud sanitairgebouw, de accommodaties waren oude tweedehands schaftketen. Nu is het heel anders. We hebben duurzame gebouwen met o.a. zonnepanelen, sedumdaken en HR-+++ glas. Toon, de eigenaar vindt dat heel belangrijk. We zijn ook Green Key gecertificeerd, goud, dus de hoogst haalbare certificering voor recreatiebedrijven op milieugebied. We hebben vleermuiskasten en zwaluwkasten. Het is onze doelstelling om een groene oase in de stad te zijn. Dat hoort ook wel bij een camping. We merken het ook als mensen hier voor het eerst komen: ‘Wauw, dit had ik echt niet verwacht!’ Ondanks dat je hier allemaal op een kluitje zit.”
Internationaal publiek
Of de gemiddelde gast die duurzaamheid belangrijk vindt? Pascal haalt de schouders op. “Geen idee. We krijgen er weinig van terug. Vooral omdat ons publiek zo internationaal is. Voor hen is het belangrijk: hoe ver is het naar het centrum, wat is de prijs en ben je makkelijk bereikbaar?”
Groeien in 2019
Van 90 duizend overnachtingen per jaar groeide Zeeburg in die vijftien jaar naar 220 duizend. “Uitgerekend 2019 stond in het teken van groei. We hebben een eiland erbij gemaakt, dat nu klaar is. We hebben een nieuw toiletgebouw, helemaal duurzaam. We zouden van 1400 gasten naar 2200 per dag gaan. Maar door corona is het er niet van gekomen.”
Ook al zijn de plekken op een stadscamping als Zeeburg niet riant, het kost weinig moeite om uit elkaars vaarwater te blijven. Het echte probleem is dat er niet wordt gereisd. Anders zou Zeeburg op een dag als deze vol zitten. De stadscamping trekt een gevarieerde groep gasten ‘van 18-jarigen tot vutters’. Die blijven gemiddeld twee, drie nachten. Ook andere campings in de stad draaien een slecht jaar. “Ik hoorde van een collega dat hij al over een paar weken dicht gaat. En die camping was dit seizoen al heel laat open.”
Coronaproof toegangssysteem voor campers
Met het oog op corona investeerde Zeeburg in een coronaproof toegangssysteem voor campers. Die kunnen online boeken, krijgen een barcode, hun kenteken wordt geregistreerd en bij aankomst gaat de slagboom automatisch omhoog. Pascal: “Ze kunnen zelfs de broodjes voor ’s morgens vroeg online bestellen. We hebben van iets negatiefs toch nog iets positiefs kunnen maken. Zo hebben we na de winter een basis om weer op te starten.”
Met de voeten in de klei
Of hij het nog naar zijn zin heeft? Hij lacht. “Ik ben moe. We werken allemaal keihard. Maar ik heb het ge-wel-dig naar mijn zin. Ik sta met de voeten in de klei. We doen het voor het eerst helemaal samen. Daar haal ik zoveel inspiratie en energie uit. Dat is waar ik mijn kracht vandaan haal.”
‘Cadeautje van minister Asscher’
Wie niet noodgedwongen de deur is gewezen, is Gerben Noortman, salarisadministrateur van Alfa. “We zijn gaan groeien van dertig man personeel naar negentig. Daar hoort een goede salarisadministratie bij. Dat doet Gerben voor ons. En hij adviseert ons. Twee jaar terug hebben we te maken gehad met de WAB, de Wet arbeidsmarkt in balans. Cadeautje van minister Asscher, maar voor ons geen goeie ontwikkeling. Die wet heeft heel veel invloed op seizoensmedewerkers en nulurencontracten. Daardoor hebben we het hele personeelsbeleid moeten omgooien. Gerben heeft ons bij geholpen met contractwijzigingen, met het personeelsbeleid. Met allemaal specialisten erbij hebben ze ons heel nauw begeleid. Hoe stel je een contract op? Wat mag wel en wat mag niet? Hoe kan je goed met die WAB omgaan? Daar heeft Gerben ons echt heel goed in geadviseerd.’