Banner

Podcast en tips: Wij zijn klaar voor de CSRD

1 juli 2022 | Door:  Annemiek Pelle

Marthijn Junggeburth is duurzaamheidsmanager bij Swinkels Family Brewers. Hij stond aan de wieg van de zelfontwikkelde Swinkels Circularity Index, een model om naar een 100% circulair bedrijf te ontwikkelen met het oog op de volgende generatie. Het meet de duurzame vooruitgang van het bedrijf op 12 criteria. Deze data worden verwerkt tot een integrale rapportage en wordt gecontroleerd door de accountant. Daarmee is Swinkels in de basis klaar voor de nieuwe EU-wetgeving – de CSRD – die op 1 januari 2025 in gaat voor grotere mkb bedrijven. Wat en hoe Swinkels dat gedaan heeft hoor je in podcastaflevering 10 van ‘Elise in MVO-land’.

Luister naar de podcast

Drie tips

  1. Ontwikkel een eigen circulair businessmodel, waarbij de assets in eigendom blijven en service gecontracteerd wordt (Product-as-a-Service oftewel PaaS). Dit circulaire verdienmodel leidt tot hoogwaardiger waardebehoud van materialen en ingrediënten. Daarnaast zorgt het voor nieuwe inzichten, samenwerkingspartners en financiële stromen. Zoals in het geval van water bij Swinkels.
  2. We zijn het erover eens; iedereen kan het verschil maken in impactvol ondernemen. Van sales tot finance, van directeur tot productiemedewerker. Zorg ervoor dat de verschillende werkzaamheden op elkaar aansluiten in programma’s en KPI’s, zodat de samenwerking, de vooruitgang en het resultaat gemeten kunnen worden. Deze werkwijze levert betrouwbare data op voor je verslaglegging.
  3. Wees niet bang voor de CSRD. Je integrale verslag volgt namelijk de duurzame ontwikkeling van je organisatie. Blijf dicht bij jezelf, bij je eigen cultuur. En wees eerlijk en transparant.

Meer informatie

Over Elise Vonk

Elise Vonk werkt bijna 20 jaar in duurzaamheid en is naast ondernemer en technisch bedrijfskundige ook MVO-communicatie expert. In september 2021 kwam het boek 'Impactvol ondernemen in de praktijk' uit, waarvan ze co-auteur is. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de podcast 'Elise in MVO-land' voor & door ondernemers met duurzame ambities. In de podcast serie deelt ze verhalen van krachtige, maar minder bekende ondernemers, die bezig zijn met hun duurzame ontwikkeling en maatschappelijke waardecreatie. Deze ondernemers verdienen een podium. Tegelijkertijd zetten ze anderen met hun verhaal aan tot duurzaam denken en actie. De uitgangspunten voor de podcast zijn: informatief (probleem, oplossing, succes), persoonlijk en luchtig. Elise interviewt elke twee weken een ondernemer die in de schijnwerpers mag staan.

De podcast van Elise Vonk wordt ondersteund door Alfa Accountants en Adviseurs.

Luister naar eerder verschenen podcasts van Elise in MVO-land

 

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie

088 2531035 | apelle@alfa.nl


Meer over Annemiek