Voldoende liquiditeit? Of toch een noodkrediet?
2 april 2020 | Door: Frank van Ee
In de afgelopen weken bleven de steunmaatregelen vanuit de overheid voor ondernemers het nieuws beheersen. Er ontstaat steeds meer duidelijkheid over de exacte uitwerking van de verschillende maatregelen. Wij merken dat veel ondernemers langzaam maar zeker de aandacht verleggen naar de vraag: Wat kan ik zelf doen om de impact van de corona-crisis voor mijn bedrijf te beperken? In te veel gevallen voert het onderbuikgevoel daarin nog de boventoon. Dit terwijl in deze roerige tijd een analyse op basis van de feiten noodzakelijk is om ‘het hoofd koel te houden’. Een goede liquiditeitsbegroting is daarvoor essentieel.
Waarom nu (opeens) aan de slag met een begroting?
Voor een deel van de ondernemers is het werken met een begroting al vanzelfsprekend. Voor anderen is het onwennig, en is de noodzaak er nooit geweest. Waarom is de (liquiditeits)begroting juist nu zo van belang?
- De begroting geeft inzicht in de interne maatregelen die je kan treffen om de liquiditeit op peil te houden. Meer hierover lees je in dit artikel.
- Je kunt rekening houden met de diverse overheidsmaatregelen in de begroting. Ook op basis daarvan kun je beslissen al dan niet gebruik te gaan maken van de regelingen. De NOW-regeling wordt namelijk gebaseerd op het verwachte omzetverlies.
- Aan de hand van verschillende scenario’s kan een bedrijfseconomisch beleid worden gemaakt. Wat is er nodig om een bepaald scenario te laten uitkomen, en welke maatregelen kan ik daarvoor treffen?
- De begroting kan inzicht geven in de termijn waarop er eventueel betalingsproblemen ontstaan. Hoe is het gesteld met de liquiditeitspositie na de zomervakantie? Mocht er toch een noodkrediet nodig zijn dan is het zaak om snel te schakelen. Vanwege drukte lopen de doorlooptijden bij financiers op.
- Het bewust omgaan met het betalen van crediteuren en schuldeisers is ook van belang om je juridische positie als bestuurder te beschermen. Het verlenen van voorrang aan betalingen kan namelijk leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid in het geval van een faillissement.
- De liquiditeitsbegroting kan natuurlijk ook uitwijzen dat de onderneming op kortere termijn niet in de problemen komt. In dat geval geeft de analyse mentale rust.
Waar moet ik beginnen?
Het maken van een liquiditeitsbegroting begint natuurlijk met het verzamelen van de juiste financiële informatie en het gebruik van de juiste programma’s. Via Excel zijn er vaak beknopte modellen beschikbaar die vrij snel inzicht kunnen geven in je liquiditeitspositie. Veel brancheorganisaties verspreiden dergelijke modellen. Gebruik deze eenvoudige modellen alleen als eerste screening van je positie. De kracht van een begroting zit in de eenvoud, maar komt daarmee ook verder van de werkelijkheid te staan. Zeker wanneer je de begroting gaat gebruiken voor het aanvragen van (extra) krediet bij de bank zijn deze eenvoudige modellen vaak niet toereikend.
Voor het maken van een uitgebreidere analyse gebruikt Alfa het Alfa Management Paneel (AMP). Daarin worden de winst- en verliesrekening en liquiditeitspositie ook gekoppeld aan de balans. Deze informatie is noodzakelijk voor het aanvragen van financiering. Tegelijkertijd kan de administratie van de onderneming worden gekoppeld aan dit dashboard. Zodoende kun je 24/7 je eigen financiële positie en liquiditeitsontwikkeling volgen. Om tijdig te kunnen schakelen mocht er toch een noodkrediet nodig zijn.
Hulp nodig?
Er zijn diverse artikelen geschreven over het opstellen van een liquiditeitsbegroting. Via dit artikel kun je de 5 belangrijkste tips raadplegen. Heb je hulp nodig bij het opstellen van de begroting of bij het aanvragen van extra financiering? Neem dan contact op met je klantbeheerder of adviseur bij Alfa. Met ruim 30 vestigingen is Alfa overal dichtbij.