Jeroen Jansen
Klantbeheerder
088 2533378 | jeroenjansen@alfa.nl
11 maart 2024 | Door: Jeroen Jansen
Nederland telt circa 25.000 zwerfboten. Een flink deel daarvan ligt jammerlijk weg te kwijnen tussen fluisterende Friese rietkragen. Marieke de Boer van IMPACD Boats uit het Friese Woudsend vindt dat slecht voor het milieu en een aantasting van het Friese landschap. Vanuit die visie en dat gevoel kwam het idee omhoog om duurzame sloepen te gaan bouwen. Vandaag de dag weet de startup het verhaal van duurzaam varen met een geruisloos varende geprinte sloep goed te verkopen. Alfa is bijgeschakeld voor – onder andere – subsidieadvies, omdat het bedrijf hard groeit.
Het idee om duurzame sloepen te gaan bouwen, ontstond bij Marieke en haar vriend Jörgen in coronatijd. “We waren thuis, we hadden geen reistijd meer, maar wel relatief veel tijd en energie over. Dan ga je met zijn tweeën nadenken over hoe je die tijd leuk en nuttig kunt besteden. Wij wilden gaan varen, maar we hadden zelf geen boot. Huren was toen lastig, en het idee om een boot te laten bouwen waar je misschien maar acht keer per jaar mee vaart, stond ons niet aan. We wilden op die manier geen ‘probleem voor de toekomst’ laten bouwen. Dus begonnen we door te denken en te onderzoeken wat dan wel mogelijk zou kunnen zijn. Dan komen vragen voorbij als: wat is duurzaam, hoe kunnen we dingen recyclen? Zo zijn we op het idee gekomen om een boot in 3D te printen. Maar welke partijen heb je dan nodig? Gelukkig hoef je niet alles zelf te kunnen; het gaat erom de juiste partijen aan je te binden die dat wél kunnen. Mijn vader komt uit de watersportwereld en heeft een groot netwerk, mijn vriend kan technisch alles maken en ik ben degene van het concept, de financiering, het idee en het verhaal naar buiten. Op die manier hebben we als team van meet af aan een goede basis gehad. Klanten die hun duurzame sloep bij ons gekocht hebben, vinden het een andere vaarbeleving. Vanwege de stille elektromotor, maar ook de gedachten, het gevoel, dat hun boot duurzaam is. Ze voelen dat ze bijdragen, terwijl ze toch lekker aan het genieten zijn.”
Bij de ontwikkeling van de sloepen is samengewerkt met de TU Delft. “Daar hebben we ook een lifecycle assessment gedaan. We hebben het idee van de sloep helemaal van begin tot eind onder handen genomen. Waar gaan we produceren, waar komen de grondstoffen vandaan, wat is recyclebaar? Daar komt dan vervolgens een score uit, die aangeeft op welke punten je de duurzaamheid nog verder kunt verbeteren. Waarom ik zo’n voorstander van deze assessment ben? Als je een product op een dergelijke manier objectief onderzoekt, valt alle ‘marketingopsmuk’ weg en zie je hoe het écht in elkaar zit en geproduceerd is. Dergelijke onderzoeken vergen wel veel tijd. Je bent ook nooit klaar. Het onderzoek dat je vorige week deed, is deze week alweer een week oud. Het gaat om de intentie, om het leren, niet om dat het perfect is. Waar het wél om gaat, is dingen samen uitzoeken, jezelf vragen blijven stellen, dingen veranderen. Als je niet beweegt, verloopt je duurzaamheid.”
De romp van de boten kan volledig worden gerecycled, banners zijn gemaakt van gerecyclede petflessen, de bedrijfskleding is duurzaam, net als de kussens in de boten, etc. Marieke: “Het vergt constant nadenken over wat doen we? En nee, je kunt niet alles honderd procent goed doen, sommige dingen zijn bijvoorbeeld niet dichterbij huis te krijgen. Onze intrinsieke motivatie, de bril waardoor we kijken, is belangrijk. Je weet niet of alles duurzaam is, maar het wordt nu wel steeds makkelijker om te zeggen: past het wel of past het niet? Ook kan het zo zijn dat het nu nog niet past, maar wellicht over een jaar wel. Dan hoef je een bepaalde leverancier niet meteen af te berichten, je kunt gewoon het gesprek aangaan. En aangeven: als jullie dit of dat aanpassen, kan het wél. Zo houd je het positief. Het vraagt om continu verbeteren en de dialoog aangaan.”
De ontwikkelingen in het bedrijf gaan hard. Er is niet alleen belangstelling vanuit Nederland voor de duurzame sloep, maar ook vanuit mediterrane landen en Scandinavië. “We zijn overgestapt naar Alfa, omdat we als bedrijf hard groeien. Er komen heel volwassen vraagstukken op ons pad en die wil je gewoon met een accountant afstemmen. We hebben Alfa daarom gevraagd om ons te helpen de innovatie goed te begeleiden, om goed mee te kijken naar wat we als bedrijf nodig hebben om te groeien. Dankzij hun ondersteuning hebben we in alle bedrijfsfases goede keuzes gemaakt. Het is voor ons toch allemaal nieuw, je kunt niet alles voorspellen en bent ook niet op de hoogte van alle fiscale regelingen. Daar heb je gewoon een professionele partij bij nodig. Er zijn zoveel topics die bij een startup voorbijkomen! Dan is het heel fijn om een accountant te hebben met een netwerk van adviseurs die van elk punt wel iets weten, zodat je ook echt vooruit kunt.”
IMPACD Boats is klant geworden van Alfa, maar Jelmer Beckmann staat het bedrijf vanuit Alfa Consultants bij als het gaat om subsidiegerelateerde vragen. Jelmer: “De Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO-regeling) is bijvoorbeeld een belangrijke regeling voor IMPACD Boats. Dit in combinatie met de Innovatiebox. Er zitten best wat haken en ogen aan deze regelingen. De WBSO stelt IMPACD Boats in staat om de loonbelasting te drukken in de start-up- en ontwikkelfase. Op deze manier krijgen bedrijven die nieuwe dingen willen gaan ontwikkelen een steuntje in de rug. Zeer terecht, aangezien er in de start-upfase vaak veel wordt geïnvesteerd voordat er verdiend wordt. Op deze manier ontstaan er in Nederland sneller innovaties die we goed kunnen gebruiken. Zodra de ontwikkelde innovaties succesvol verkocht gaan worden, komt de Innovatiebox om de hoek kijken en kunnen wij ook in deze fase innovatieve klanten financieel ondersteunen met een verlaging van de vennootschapsbelastingdruk. Gedurende het hele ontwikkeltraject spreken en adviseren wij onze klanten.” Marieke: “Aandacht voor de WBSO is maar een van de dingen waar Alfa ons mee ondersteunt! Hoe borgen we de groei van ons bedrijf, hoe bewegen we mee, hoe beschermen we een stuk innovatie, hoe kijken we naar de juiste subsidies? Dat vraagt om een holistische bedrijfskundige visie op de dingen die we doen. Dit willen we juist samen doen met Alfa.”
___________________________________________________________________________________
Studenten meenemen
IMPACD Boats heeft ook een eigen IMPACDcenter. Marieke de Boer: “Bedrijven komen bij ons langs, we vertellen ons verhaal en gaan aansluitend een stuk met hen varen. Dat zijn heel interactieve sessies, waarin we hen meenemen in onze visie op duurzaamheid en innovatie. Dat is beleving. Persoonlijk haal ik ook heel veel inspiratie uit het samenwerken en onderzoeken met de studenten die hier afstuderen. Ik zie van dichtbij hoe we het denkkader, de oplossingsruimte van studenten vergroten door hen mee te nemen in onze manier van duurzaam ondernemen en duurzaam ontwerpen. Zo zei een van deze studenten laatst “Ik had niet gedacht dat je zóveel kunt beïnvloeden…” Deze jongeren zijn mogelijk de klanten van morgen, of onze toekomstige medewerkers of ontwerpers. Ik hoop in ieder geval dat ze aan ons terugdenken met het idee ‘dat het ook echt anders kan’.”
Bezoek de website