Banner

Vijftigjarig Brokking Vloerkleden krijgt heel Nederland over de vloer

8 februari 2021 | Door:  Tisja de Wit - Slager

Ze hadden zich wel een leuker begin van het jubileumjaar voorgesteld. Uitgerekend in de eerste maanden van 2021, als Brokking Vloerkleden een halve eeuw bestaat, moeten Kees Brokking en Maartje Brokking-Krijnen de winkeldeuren gesloten houden. Sinds vorig jaar zijn zij de derde generatie van het familiebedrijf in handgeknoopte vloerkleden in IJsselstein. Maar liefst vierduizend liggen er op voorraad. “Dat maakt ons uniek, ook al past het allemaal maar net”, zegt Kees met een lach.

Veel inwoners van IJsselstein kennen Brokking nog als allround-interieurspecialist. Drie jaar terug schakelde het bedrijf helemaal over op vloerkleden, ooit alleen een woonaccessoire. Maartje: “Mijn schoonvader Piet heeft altijd een commerciële neus gehad. Hij merkte dat er steeds meer harde vloeren in woonkamers kwamen te liggen en dat het aandeel van vloerbedekking afnam. Maar mensen willen toch knusheid en warmte in huis. Hij ging handgeknoopte vloerkleden importeren en dat is steeds meer gaan groeien.” Die import is nog altijd een belangrijke activiteit, wat een uniek assortiment oplevert dat nergens in Nederland te vinden is.



Moderne interieurs
Voor wie bij handgeknoopte vloerkleden nog altijd denkt aan het klassieke Perzische tapijt, is een bezoek aan het Basiliekpad 42 een openbaring. Het scala aan dessins en kleuren is ongekend groot. Dat maakt zo’n authentiek vloerkleed ook geschikt voor moderne interieurs. Kees: “We hebben klanten van jong tot oud, uit heel Nederland en zelfs uit België. Vooral omdat we een heel breed assortiment hebben, niet iedereen heeft vierduizend tapijten op voorraad. Ja, ook bij de jongere generatie spreekt een vloerkleed aan. Het is iets bijzonders dat je in huis haalt, een soort museumstuk voor vele jaren. We zeggen ook altijd gekscherend tegen klanten dat we ze de eerste tien jaar niet meer terug zullen zien!”

Half jaar werk

Tapijten komen nog altijd uit de ‘knoopcultuurlanden’, zoals Maartje zegt: India, Iran, Afghanistan, Marokko, Nepal, Turkije en Pakistan. Daar is knopen nog echt een ambacht. Een tapijt in de meest verkochte maat, 2,50 bij 3 meter, levert al gauw een klein half jaar werk op voor één man. Niet verwonderlijk voor wie weet dat er op een vierkante meter soms wel 2,5 miljoen knopen van wol en zijde gaan. “Hoe ingewikkelder het dessin, hoe langer iemand erover doet. Het blijft nog altijd handwerk. Er zijn ook wel andere vloerkleden, maar wij blijven bij de kwaliteit van handgeknoopt. Een land als China komt ook meer op, maar daar is het vooral meer kwantiteit en minder kwaliteit.”

Arbeidsomstandigheden

Innovatie in de industrie zit dan ook vooral in de uitstraling. Kees: “Er komen andere dessins, er worden steeds meer natuurlijke verfsoorten gebruikt. En duurzaamheid, daar zijn ze in die landen ook mee bezig. Wij zijn zelf aangesloten bij Care & Fair, een organisatie die zich inzet voor de best mogelijke arbeidsomstandigheden in de herkomstlanden. Je kunt niet alles voorkomen, maar belangrijk vinden we het wel. En onze klanten ook. Zij willen graag weten waar een tapijt vandaan komt.”

Lastig product voor online

Al komen de klanten aan het begin van het jaar even niet over de vloer. Kees: “Jammer, want december en januari zijn voor ons altijd goede maanden. Maar we mogen toch al niet klagen. Met corona zat iedereen thuis en zijn veel mensen hun huis opnieuw gaan inrichten. We hebben wel een webshop, maar het is een lastig product om online te verkopen. Mensen willen graag de kleur in het echt zien en hebben wat begeleiding nodig bij hun aankoop.”

Maartje en Kees zijn de derde generatie in het bedrijf. Maartje: “Kees is er vanzelfsprekend mee opgegroeid. Hij werkt al van jongs af aan mee in de winkel. Ik had een eigen marketingbureau, met de winkel als een van mijn klanten. Ik had vroeger nooit gedacht dat ik ooit nog eens in de vloerkleden terecht zou komen. Maar toen Kees de winkel ging overnemen, heb ik hem uiteraard overal in gesteund. Uiteindelijk is het hartstikke leuk werk.”

Goede begeleiding Alfa

Met hulp van Alfa, al jaren de vaste accountants van de Brokkings. Kees: “Alfa is voor ons heel belangrijk. Ze hebben ons goed begeleid bij de bedrijfsoverdracht, daar heeft een kantoor als Alfa genoeg ervaring in. Een familiebedrijf is toch echt een extra kind, dat neem je niet zomaar over. Zij weten precies hoe je als jongere generatie erin staat in zo’n proces, ze weten hoe ze moeten omgaan met emoties. Alfa kent ons, wij kennen hen. Relatiebeheerder Pascal de Klein is ons vaste aanspreekpunt en we hebben ook veel met directeur Kees Leeflang te maken. We krijgen er goed advies, afgestemd op ons vak en onze branche.”

De plannen voor het jubileumjaar liggen nog even in de koelkast, naast de champagne. Maartje: “We wilden het jaar feestelijk van start gaan, maar het wordt allemaal iets later. We zijn nu maar bezig met alle dingen die je normaal gesproken ook doet aan het begin van het jaar. Hopelijk mogen we binnenkort weer open en dan ontvangen we de klanten in een mooie frisse winkel.”

Tisja de Wit - Slager

Tisja de Wit - Slager

Directiesecretaresse

088 2532933 | tslager@alfa.nl


Meer over Tisja