Banner

Consumentenwebshop moet kalverhouder Gert Bos en collega's een beetje lucht geven

13 november 2020 | Door:  Henk Overbeek

Zo’n 1500 vleeskalveren staan er het hele jaar op stal bij Gert en Jeanette Bos aan de Hoornweg in Barneveld. Sinds vorig jaar is het aantal met 350 gegroeid. Toen zag de wereld er nog heel anders uit, zonder corona. “De markt was er rijp voor”, zegt Gert. Een jaar later staat die afzet onder druk. De belangrijkste afnemers van kalfsvlees, Duitsland en Frankrijk, hebben lockdowns ingevoerd. Samen met andere kalverhouders heeft Gert zich aangesloten bij een initiatief om rechtstreeks aan consument te verkopen: vleesvandekalverhouder.nl.

Nee, pijn in de portemonnee heeft Gert Bos nog niet. “Ik heb de kalveren op contract staan. Voor die contractgever heb ik nog een aantal rondes te gaan. Maar als de contractgever verlies blijft lijden, komt het natuurlijk wel dichterbij. Na de vakantieperiode begon de afzet net weer een beetje te lopen. Maar hoe lang gaat het effect van de tweede golf duren?”
Kalverhouder is Gert al sinds 1995. Toen nam de voormalige elektricien (‘maar ik kom zelf van de boerderij af’) een bedrijf met 670 plaatsen over. “Ieder jaar is het een stukje uitgebreid, vorig jaar met 350. Ik had drie jaar terug al een milieuvergunning aangevraagd met het oog op een eventuele uitbreiding van het industrieterrein hier in de buurt. Ik dacht: als dat nog verder onze kant op komt, wat moet je dan? En die vergunning had ik niet aangevraagd om in de la te laten liggen.”

Effekes rust

Tot een leeftijd van 28 weken staan de kalveren bij de maatschap van Gert en Jeanette op stal. Daarna gaan ze naar de slachterij. “Tussen de rondes door staat de stal een week of drie, vier leeg. In die tijd spuiten we de stal schoon, we ontsmetten de hokken en we repareren het een en ander. Ik vind het niet erg, effekes rust. De spanning is er dan eventjes af. En je kunt nog eens een weekendje weg in die tijd.”

Hoge kwaliteitseisen

De dieren ontbreekt het in de stal aan niets, zegt Gert. “We produceren volgens Vitaal Kalf, de kwaliteitsregeling van de branche. Dat zijn heel hoge eisen, zoals voldoende daglicht, richtlijnen voor het gebruik van medicijnen. Een aantal keren per jaar word je gecontroleerd.” Juist omdat hij volgens zulke strenge richtlijnen werkt, kan Gert zich weleens boos maken over de houding van consumenten. “Die consument heeft weinig kennis van wat er in de stal gebeurt, terwijl wij hoge eisen moeten hanteren. En wat zie je: het merendeel van het kalfsvlees wordt geëxporteerd. Maar wat doet die consument? Die koopt liever goedkoop vlees wat in de supermarkt ligt, uit Argentinië of Amerika waar het gebruik van hormonen en antibiotica veel minder streng wordt gecontroleerd!”

Duitsland en Frankrijk

Ook loopt die Hollandse consument nog steeds niet warm voor kalfsvlees. “Het is jong vlees, heerlijk mals. Maar kalfsvlees is ook iets duurder. Duitsers en Fransen hebben meer geld over voor een goed stukje vlees.” Alleen laten Duitsland en Frankrijk, waar restaurants een grote afnemer zijn, het tijdelijk afweten vanwege corona. “Je kunt het prima een paar maanden invriezen. Maar invriezen kost ook geld. Ik ben benaderd door een paar collega’s om ons kalfsvlees via de webshop te verkopen, vleesvandekalverhouder.nl. We zijn net bezig en we hebben al aardig wat verkocht.” Op de website zijn inmiddels twintig adressen te vinden. Daar is het vlees te koop in twee pakketten: een basispakket en een luxe pakket.

Alfa

Ook z’n vaste contactpersoon bij Alfa, relatiemanager Gerard Beldman, haalde inmiddels al een pakket aan huis. “Gerard is een heel plezierig mens. Gerard is iemand die goed met je meedenkt en zaken netjes uitwerkt.” Precies wat Gert nodig had toen hij twee jaar terug voor de uitbreiding stond. “We hebben eerst een plan gemaakt: wie ben ik, waar wil ik naartoe met het bedrijf? Ik heb nog een aantal jaren te gaan. De begeleiding van Alfa (naast Gerard ook kalverspecialist Pieter Okken) is heel nuttig geweest. We hebben gekeken welke installaties erin moesten komen. Er moest een luchtwasser op, we hadden een welzijnsvloer nodig. Gerard heeft voor ons een goed bedrijfsplan gemaakt, welke we bij de bank hebben ingediend. De bank wilde wel meedoen met het plan. Voor die luchtwasser en de vloer hebben we ook nog subsidie gekregen. Ook dat heeft Alfa voor ons geregeld.”

Henk Overbeek

Henk Overbeek

Directeur agrarisch en bedrijfskunde

088 253 1418 | hoverbeek@alfa.nl


Meer over Henk