Banner

Online tweedehands boekhandel Boekenbalie ontvangt FD Gazelle Award 2023

20 november 2023 | Door:  Marina de Wit

Tijdens een interview drie jaar geleden met Boekenbalie werd geschetst hoe eigenaar Gijs Kaaijk na de kunstacademie getriggerd werd bij de kringloop, vervolgens software ging ontwikkelen en startte met de verkoop van tweedehands boeken vanuit huis. Al snel werd het serious business en had hij een kwart etage op de Vlaardingweg in Rotterdam nodig voor het ‘boekenhandeltje’ dat uitgroeide  tot 18 medewerkers en 160.000 titels. Inmiddels is de online boekhandel genomineerd voor een van de meest prestigieuze ondernemersprijzen: de FD Gazelle Awards.

Stefan Koopmans, verantwoordelijk voor in- en verkoop en digital strategy bij Boekenbalie geeft aan dat de teller nu op 75 werknemers en 350.000 boeken met unieke ISBN-nummers staat, een voorraad tussen de 550.000 tot 580.000 boeken waar inmiddels een hele etage voor nodig in het ruime bedrijfsgebouw de Spaanse Kubus gelegen in de Spaanse polder. Nominatiewaardig zou je zeggen tegen deze mooi getallen! Aan criteria als bovengemiddelde groei in omzet, personeel en winst lijkt te worden voldaan! Koopmans: “De kern van het succes ligt nog steeds in de ontwikkelde app met onderliggende data-intelligentie, waarmee eenvoudig boeken ingekocht worden. Meer (en steeds beter) inkopen betekent meer verkopen. De app werkt simpel: je scant de boeken die je wilt verkopen. Ga je akkoord met het aanbod, dan ontvang je je geld binnen enkele dagen.”

Gezond

Boekenbalie koopt de boeken primair van particulieren en secundair van goede doelen, kringloopwinkels en handelaren. Verkopen doen we vooral aan particulieren. Stefan: “Het draait om de juiste combinatie van data, gecontroleerde inkoop en personeel. Bij Boekenbalie gaat het om organische groei, gezonde winstmarge en stabiel blijven groeien.” De verkoop gaat via eigen webshop en Bol. “Wij hebben ons zelf voor de FD Gazelle Award aangemeld. We zijn een gezond bedrijf. Inmiddels doen meerdere partijen hetzelfde en consumenten verkopen ook zelf boeken. Wat ons uniek maakt is dat de controle van de boeken met de hand gebeurt: zo mooi mogelijk en als nieuw opgepoetst. Wij zijn eerlijk en leveren kwaliteit. Dit zorgt voor buitengewone tevredenheid. Bij tweedehands heb je normaal lagere verwachting. Wij willen deze verwachting overtreffen. We zijn eigenlijk vergelijkbaar met een reguliere bookshop.” De Rotterdamse boekenverkoper heeft een ruim assortiment van studie- en hobbyboeken tot thrillers en romans, van kinderboeken tot kookboeken. “Natuurlijk zijn er ook boeken die niet verkopen, maar een recent voorbeeld geeft aan dat je het nooit met zekerheid kunt zeggen. Een basiscursus WordPerfect, in tien dagen een match en verkocht!”

Duurzaam

Sinds twee jaar is er extra kantoorruimte nodig voor de stafafdelingen, waaronder HR, marketing, ICT, administratie en klantenservice. Boekenbalie zet zich in voor inclusiviteit door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. "Onze magazijnmedewerkers verwerken orders op een efficiënte manier, waarbij ze tot dertig orders tegelijkertijd picken volgens een logische looproute. Ons streven naar duurzaamheid komt ook tot uiting in onze aanvraag om een BCorp-gecertificeerde organisatie te worden, waarbij het behalen van voldoende punten cruciaal is. We zorgen goed voor ons personeel met een eerlijk salaris en bieden hen kansen voor groei en ontwikkeling door middel van begeleiding en training. Dit actieve doorgroeibeleid is een essentieel onderdeel van onze bedrijfscultuur. Ook in CO²-beperking en de 90% duurzame inrichting van de kantoorruimte zijn punten te behalen."

Trots

Op 23 november worden de FD Gazelle Awards uitgereikt. "Een spannende gebeurtenis voor ons! We voldoen aan de nodige criteria en denken dat onze kracht ligt in onze pure online business, vooral in de markt van tweedehands boeken. We zijn trots op wat we bereiken, hoewel we normaal gesproken terughoudend zijn in het naar buiten brengen van ons succes. Maar we zijn overtuigd dat we op de juiste weg zijn. Binnenkort beginnen we met een rebranding; we gaan onze merkwaarden afstemmen op onze duurzame identiteit en de vreugde en het geluk van het doorgeven van boeken benadrukken. Iedereen heeft thuis wel een boekenkast met (on)gelezen boeken. Wij willen mensen bewust maken van de mooie verhalen die ze kunnen delen met anderen. Geef je boeken door, zodat er slimmer geproduceerd kan worden!"

Strategie

Boekenbalie, die al 7 jaar bestaat, heeft nu ook een ondernemingsraad. Koopmans: “Eigenaar Gijs is maar een halve dag per week hier en focust zich als bestuurder vooral op strategische zaken. Samen met operationeel directeur Nicolette en ICT-manager Bart vormen we het managementteam. Rutger van den Noort van Alfa schuift regelmatig aan voor de kwartaalcijfers, begroting en het finetunen van de bedrijfsstrategie. En voor extra kennis en advies kloppen we vaak aan bij andere specialisten van Alfa.”

En hoe zit het met Stefan en zijn boekenliefde?  “Ik ben dol op luisterboeken in de auto, daar kom ik helemaal van tot rust. Ook ben ik fan van thrillers en literatuur, en ik lees graag boeken over persoonlijke ontwikkeling en marketing & business.”

Alfa wenst Boekenbalie veel succes tijdens de prijsuitreiking op 23 november as!

vlnr: 

Marina de Wit

Marina de Wit

Directiesecretaresse

088 2531149 | Directiesecretaresse


Meer over Marina