Ondernemer van de maand - Caravancentrum Bovu
28 april 2017 | Door: Lennert Bruil
Het is druk in de showroom van Bovu Caravans, aan de Ambachtsweg in Andelst. “Als het eenmaal Pasen is, begint ons seizoen echt”, verklaart John van Vugt. “De meeste campings gaan open op 1 april. De paastijd is vaak een goede graadmeter voor de rest van het seizoen.” Samen met echtgenote Manuela runt hij een caravancentrum dat klanten uit geheel Nederland trekt.
“We verkopen het hele jaar door. De drukke periode begint eind maart en loopt door tot oktober. Daarna wordt het rustig, tussen aanhalingstekens. Het afleveren van nieuwe caravans wordt dan wel aanzienlijk minder, maar dan hebben we wel heel veel werk in de werkplaats.” Als caravancentrum doet Bovu zijn naam eer aan. Het bedrijf verkoopt van alles: matrassen, tuinstoelen, serviezen en 1001 technische onderdelen. Campers zijn er niet te vinden. Bewust, vertelt John. “We hebben geleerd: specialist zijn in je vak is het beste. Als goede specialist kun je je onderscheiden in de markt. Wij doen alleen caravans: alles wat op, aan en in een caravan zit. En ook schadeherstel.”
Volautomatische uitdraaisteunen
Ook de caravanner van tegenwoordig wil luxe op zijn bestemming. John lacht. “Vroeger had je een zitbank die je kon uitschuiven tot bed en als je geluk had een kacheltje en een koelkast. Vooral de elektronica staat niet stil. Wil je een satellietinstallatie op je caravan? Een airco? Volautomatische uitdraaisteunen die je met een app op je smartphone bedient?”
Met de merken Fendt en Hobby richten John en Manuela zich op de doorsnee-caravanners. Het is de categorie waarin een nieuwe caravan ergens tussen de twintig- en dertigduizend euro kost. Al is het tegenwoordig wel lang wachten op een nieuwe. “De levertijden zijn opgelopen tot een half jaar, een jaar. In de slechte jaren zijn veel toeleveranciers van caravanmerken ermee gestopt. En degenen die nog over zijn, willen garanties: hoeveel ga jij bij mij afnemen het komende jaar? Maar dat caravanmerk wil juist weer niet te veel vooruitkijken. Ik had een klant, die begon over een nieuwe caravan in maart 2018. Ik heb hem toch maar geadviseerd nú alvast te bestellen.”
Ook heeft het echtpaar een grote voorraad aan occasions. ‘We hebben er weleens te veel”, lacht hij. “Maar dat is een keuze die we hebben gemaakt.”
Klanten uit geheel Nederland
De klanten zijn al lang niet meer regiogebonden. “Door internet”, weet John. “Ze komen uit geheel Nederland. Klanten oriënteren zich online. Heb jij wat ze zoeken? Dan komen ze naar jou toe. Je zou zelfs grensoverschrijdend kunnen werken. Maar dan is de vraag: hoeveel wil je groeien?” Een vraag waar hij al het antwoord op paraat heeft. “Deze omvang is mooi. Dat willen we zo houden. De markt is de laatste jaren niet echt gestegen, ook door de crisis. Je verkoopt toch een luxe product. Dan is het al knap als je in deze markt je omzet vast kunt houden. Maar veel winst hebben we in die crisisjaren niet behaald.” Zeven mensen telt het bedrijf. John: “Met zeven mensen kun je leuk draaien, is wel bewezen in onze branche. Word je groter, dan wordt het al lastiger.”
Goede ondersteuning belangrijk
Alfa is de accountant van Bovu. “Alfa is voor ons heel belangrijk. Wij kunnen echt wel cijfers lezen, maar er komt veel meer bij kijken. Belastingwetgeving bijvoorbeeld. Dan is het handig als iemand tegen je zegt: zou je hier of daar niet eens rekening mee houden? Niet zo lang geleden is mijn vader Adri overleden. Toen zaten we weer met vererving. Alfa heeft dat perfect geregeld. Dan blijkt meer weer eens hoe belangrijk goede ondersteuning van een accountant is.”